בנייה בשטחים וסמכויות אזרחיות: מתווה סמוטריץ' במשרד הביטחון

לאחר התייעצות עם הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי ועם מחליפו הרצי הלוי, הגיע גלנט למתווה הגדרת התפקיד של בצלאל סמוטריץ' כשר במשרד הביטחון, לפיו אינו יעסוק בהכרעות ביטחוניות, מינויי קצינים ובסוגיות פלסטיניות, אך כן בהלבנת מאחזים בלתי חוקיים. במערכת הביטחון מאמינים שהמתווה יעבוד, אך טוענים כי הוא לא חף מבעיות

זמן צפייה: 01:54

במערכת הביטחון מנסים להבין כיצד לפעול באירוע המורכב של מינוי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשר במשרד הביטחון, תחת שר הביטחון יואב גלנט. במהלך הימים האחרונים הגיע גלנט, לאחר התייעצות עם הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי ועם הרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי, לסוג של מתווה שיגדיר מה סמוטריץ' יוכל לעשות  ומה לא יוכל כששר במשרד הביטחון.

סמוטריץ' לא יקבל סמכויות בהכרעות ביטחוניות ובסוגיות פלסטיניות בשטחים. בנוסף, הוא לא יהיה מעורב במינוי קצינים בצה"ל ובשרשרת הפיקוד, ולא בגופים כמו מתאם פעולות הממשלה בשטחים או המנהל האזרחי בגדה - כשאלה יישארו בסמכויות המסורתיות של הרמטכ"ל ושל שר הביטחון.

לעומת זאת, שר האוצר החדש כן יקבל סמכויות אזרחיות, הוא יוכל לבנות בהתנחלויות בשטחים, הנושא שהכי עניין אותו, ויוכל גם להלבין מאחזים בלתי חוקיים בשטחים. סמוטריץ' כן יגיע לדיונים ביטחוניים בקריה שעוסקים בנושא השטחים.

בצלאל סמוטריץ
בצלאל סמוטריץ

במערכת הביטחון מאמינים שהמתווה יכול לעבוד, אך יחד עם זאת טוענים כי למרות שנועד "לנטרל" את הסיטואציה, יש בו מספר בעיות, מכיוון שבנייה בשטחים גוררת עמה השלכות ביטחוניות, מדיניות והשלכות מול הפלסטינים, איתן יצטרך משרד הביטחון להתמודד.