יותר מ-250 נרצחו; נתניהו: "ננקום בחמאס על היום השחור הזה"

250 נרצחו ויותר מ-1,500 נפצעו במתקפת הפתע של חמאס. מפקד חטיבת הנח"ל, אל"מ יהונתן שטיינברג, נהרג בהיתקלות ליד כרם שלום. חילופי אש בשדרות: תחנת המשטרה באש, ירי כבד בין כוחות הביטחון למחבלים במקום; חשש שאחד מהם נמלט. הוקם מוקד לאיתור נעדרים

בקצרה:

50 שנים בדיוק אחרי הפתעת יום הכיפורים - ישראל מופתעת שוב ו"הקונספציה" קרסה שוב. התוצאות, גם הפעם, הרות אסון: לפחות 250 ישראלים נרצחו ויותר מ-1,500 נפצעו - מאות מהם במצב קשה עד אנוש. ב-06:30 (שבת) פתח חמאס במתקפת פתע משולבת מהיבשה, מהים ומהאוויר. מאות מחבלים בטנדרים, אופנועים, ברגל, בסירות, ובמצנחי רחיפה חדרו לשטח ישראל לכל אורך גדר הגבול שברצועה. עשרות אזרחים וחיילים ישראלים - מספר בלתי נתפס - נפלו בשבי חמאס ומוחזקים בעזה. יישובים שלמים בעוטף עזה ובסיסי צה"ל נפלו הלכה למעשה לידי המחבלים שעברו מבית לבית בשיטתיות, רצחו, השחיתו והציתו את המבנים. במסיבת טבע ליד קיבוץ רעים נרצחו רבים, באופקים מחזיקים מחבלים בבני ערובה בדירה, ולאורך כל היום מתנהל קרב מול מחבלים בתחנת המשטרה בשדרות. צה"ל גייס עשרות אלפי חיילי מילואים ותוקף ברצועה משעות הבוקר.

הבוקר, כחמש שעות לאחר שנפתחה המתקפה, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למצב לראשונה ואמר בהצהרה: "כינסתי את ראשי מערכת הביטחון, הנחתי קודם כל לטהר את היישובים מהמחבלים חדרו פנימה. הפעולה הזו מתבצעת בשעות הללו. במקביל הוריתי לגייס גיוס מילואים נרחב בעוצמה ובהיקף שהאויב לא הכי. האויב ישלם מחיר שלא ידע כמותו". שר הביטחון יואב גלנט אמר: "מה שהיה הוא לה מה שיהיה. נשנה את המציאות בעזה 50 שנה קדימה".

החשש המרכזי הוא שהלחימה תתרחב גם לגזרות אחרות. רה"מ נתניהו שוחח עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שמסר: "ארה"ב עומדת לצד ישראל ותומכת בזכותה להתגונן". רה"מ עדכן את הנשיא: "תידרש מערכה ממושכת". ראש האופוזיציה יאיר לפיד נפגש עם רה"מ נתניהו והציע לו ממשלת חירום לאומית. לאחר מכן גם גנץ הודיע כי נפגש עם נתניהו ואמר כי הוא "שוקל בחיוב כניסה לממשלת חירום לתקופת המלחמה". בליכוד אמרו כי "נתניהו הציע ללפיד וגנץ כניסה לממשלת חירום רחבה, במתכונת דומה לערב מלחמת ששת הימים".

פלסטינים פורצים את גדר הרצועה
מחבלים פורצים את גדר הרצועה | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90
חוליית מחבלי חמאס בישראל
חוליית מחבלי חמאס בישראל | צילום: רויטרס

דובר צה"ל דניאל הגרי מסר בהודעה לתקשורת ארבע אוגדות מילואים גויסו ו-31 גדודים בדרך לדרום. עוד אמר: "אנחנו מוכנים לכל אירוע בצפון ומי שיתקוף אותנו ישלם מחיר כבד. אנחנו ערוכים למטחים נוספים מהרצועה". לפי הגרי, מתקיימות תקיפות רבות ברצועה ונעשים מאמצים לחסל את כל המחבלים ולסגור את הגדר שנפרצה. "בפיקוד מרכז מתגברים בגדודים להפרות סדר והגנה על הצירים. המסר לצפון: מוכנות ודריכות גבוהה, אך אין לנו מידע על אירוע מתוכנן בצפון" הוסיף דובר צה"ל. בנוסף, הבטיח כי האירועים יתוחקרו, והכריז: "אנחנו במלחמה. לא במבצע. חלק מהדברים באי-ודאות".

רקטות באשקלון | צילום: אריק מרמור, פלאש 90
תיעוד נפילה בתל אביב, הבוקר | צילום: רויטרס
פגיעת רקטה באשדוד
פגיעת רקטה באשדוד | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

[timeline id="4114" name="שבת מחבלים יירוטים "]

בהכנת הידיעה השתתפו אור הלר, אלון בן דוד, חזי סימנטוב, אלמוג בוקר, מוריה אסרף וולברג, יוסי אלי, ישי פורת, רביב דרוקר, ספי עובדיה, ליאור קינן, יוסף ישראל, אלי סניור, נגה ניר נאמן, רוני שצ'וצ'ינסקי, רועי ינובסקי, ליאור ורוצלבסקי, מאיר מרציאנו והילה אלרואי