רקטה ששוגרה מעזה נפלה בשטח הרצועה; "ישראל הרחיבה מרחב הדייג"

על פי איחוד הדייגים בעזה, דייגים יוכלו לפעול במרחק 12 מיילים, זאת למרות התרעת "צבע אדום" שהופעלה בעוטף. מוקדם יותר נפתחו מעברי הגבול ארז וכרם שלום

התרעת "צבע אדום" נשמעה היום (ראשון) במועצות האזוריות שער הנגב ושדות נגב. מדובר צה"ל נמסר כי הרקטה שנורתה לעבר ישראל - נפלה בשטח הרצועה. מוקדם יותר הבוקר, נפתחו מעברי הגבול ארז וכרם שלום - כחלק מהבנות הרגיעה עם חמאס. בתוך כך, איחוד הדייגים בעזה מסר לתקשורת ברצועה כי ישראל הסכימה להרחיב את מרחב הדיג לחופי הרצועה ל-12 מייל. בהמשך יורחב מרחב הדייג ל-15 מייל.

"סוף השבוע האחרון היה כמו סרט עם עלילה שהסוף שלה ידוע מראש", סיפר בני חסון, תושב קיבוץ כיסופים שבעוטף עזה ל-"החדשות עם יעקב אילון". "כרגע אין שום סבב, רק כוחות צה"ל על הגדר – אנחנו ממשיכים לשמוע את קולות הנפץ. פה ושם יש אזעקת צבע אדום, פעם זה בטעות ופעם זה אמת – וזה המצב.

"באזור שלנו – לתת לנו דרכונים, להכריז עלינו כמדינה שנייה בתוך ישראל ולתת לנו לעשות את הדברים בעצמנו. כי מי שמכתיב לנו את היומיום זה לא מדינת ישראל אלא החמאס. כל בוקר אנחנו קמים ומחליטים אם יהיה בית ספר או לא לפי איך שהתנהל הלילה. כשהחמאס מכריז על הכרזת אש – אנחנו חוזרים לחיים".

חמש רקטות נורו הלילה מרצועת עזה לשטח ישראל, ונחתו ככל הנראה בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה, טנקים של צה"ל תקפו מטרות ברצועה. על פי דיווחים פלסטיניים, הותקפו היעדים סמוך לדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה. זאת, בתום יום של הפגנות מאופקות יחסית בגדר הרצועה, שאירעו לציון יום האדמה וברקע המגעים לגיבוש הבנות בתיווך המשלחת המצרית.

הנייה במוקד ההפגנות ממזרח לעיר עזה
הנייה במוקד ההפגנות ממזרח לעיר עזה | צילום: החדשות 13

זמן קצר קודם לכן, אמר ראש הממשלה נתניהו: "ההנחיה שלי עכשיו היא להשאיר את הכוחות במקום. אנחנו לא יודעים אם הרגיעה הזו תימשך, אנחנו ערוכים לקראת כל התפתחות. זו הדרך שבה אנחנו מנהלים את העניינים - מפעילים כוח כשצריך, ונמנעים אם אפשר ממלחמות מיותרות. אנחנו עושים את זה לא רק בגזרה הדרומית, אלא גם בצפונית, בהצלחה בלתי רגילה. בלמנו את איראן, אנחנו הולמים שם כשצריך, אבל נמנעים שוב ממלחמה מיותרת".

בתום הפגנת "צעדת המיליון" שנערכה אתמול בגבול רצועת עזה, נמסר מדובר צה"ל כי רמת האלימות הנמוכה הייתה בין היתר כתוצאה מאנשי חמאס שחצצו בין המפגינים לגדר. בשיא ההפגנה השתתפו 40 אלף מפגינים, שלושה נהרגו מאש צה"ל ו-207 נפצעו - כך לפי משרד הבריאות הפלסטיני. לאחר מכן, בכיר בחמאס הודיע כי ייתכן ויגיעו להבנות עם ישראל בימים קרובים. כמו כן, הצוות העליון המארגן את ההפגנות הודיע כי הוא קורא לציבור בעזה להשתתף בהפגנות גם ביום שישי הבא.

רוב המפגינים ישבו במקום, נמצאו במרחק של כמה מאות מטרים מהגדר ולא רצו אליה, בעקבות ההבנות אמש של חמאס וישראל בתיווך מצרי. בניגוד להפגנות קודמות, סדרנים של חמאס מנעו מרוב המפגינים לרוץ אל הגדר. בצד הישראלי היו כוחות רבים של הנח"ל ויחידות מיוחדות.

הפגנות יום האדמה בעזה
הפגנות יום האדמה בעזה | צילום: רויטרס

מצה"ל נמסר כי רוב המפגינים היו במאהלים הפנימיים וכי רמת האלימות הייתה נמוכה משישי רגיל לאור היערכות צה"ל מראש וההרתעה של צה"ל. כמו כן, הדגישו בצה"ל כי הריסון שהפעילו מאות אנשי חמאס עם ווסטים כתומים שחצצו בין ההמון לגדר היה כזה שמעולם לא נראה כדוגמתו בשנה האחרונה. לפי צה"ל מדובר בהוכחה לכך שחמאס שולט בגובה הלהבות. במסגרת ההפגנות היו אירועי אלימות בין המפגינים לפקחי חמאס. כמו כן, היו מצרים שהסתובבו בשטח והיו חלק מהמנגנון שמנע הסלמה.

צה"ל הבהיר כי סיבות נוספות לרמת האלימות הנמוכה היא תקיפות צה"ל השבוע. "הריסון של חמאס איפשר לנו להיות מאופקים יותר", מסר רונן מנליס, דובר צה"ל. "עדיין הכול שברירי מאד. אני לא מקבל לילות שהעוטף לא יכול לישון בהם. עדיין לא משחררים את הכוחות".

מפגינים פלסטינים סמוך לגדר ברצועת עזה
מפגינים פלסטינים סמוך לגדר ברצועת עזה | צילום: החדשות 13

במהלך ההפגנה נעצרו שני ילדים בני 11 בסמוך לגדר, לאחר שניסו לפרוץ אותה ולחדור לשטח ישראל כשברשותם סכין. מתחקורם עלה כי הם הגיעו לגדר במטרה להיכנס לישראל ולהיכלא. בתום התחקור הוחזרו הילדים דרך מעבר ארז לשטח הרצועה.

בתגובה לכך, פנה מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, לתושבי הרצועה. ״שני ילדים חפים מפשע בני 11 נשלחו אל הגדר בניסיון לפרוץ אותה", סיפר. "הילדים הושבו לרצועה. תושבי עזה, זהו העתיד שאתם מייחלים לילדיכם? שמרו עליהם והרחיקו אותם מגורמי ופעולות הטרור״. את הדברים פרסם אבו רוקון ב-"אלמונסק", עמוד הפייסבוק של מתפ״ש בערבית.