ברשות תוקפים: המשך "פעולות הרצח" מנציחות את ההסלמה

חצי יממה לאחר הפעולה בה חוסל ראש כנופיית "גוב האריות" בשכם, דוברו של אבו מאזן תקף את רה"מ לפיד וטען כי "חוסר היציבות נובע מהמשך ההסלמה הישראלית המסוכנת, שדוחפת את המצב אל התהום. על הממשל האמריקני לאלץ את ישראל להפסיק את מדיניות ההסלמה"

זמן צפייה: 11:00

חצי יממה לאחר הפעולה בה חוסל ראש כנופיית "גוב האריות" והשמדתה של מעבדת המטענים של החוליה בשכם, ברשות הפלסטינית תקפו את ראש הממשלה לפיד על הצהרותיו בהן אמר כי "על אבו מאזן להשתלט על השטח אם הוא מעוניין ביציבות של שלטונו".

דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רדינה טען כי "חוסר היציבות נובע מהמשך ההסלמה הישראלית המסוכנת, בין אם מצד כוחות הכיבוש או מצד המתנחלים הקיצוניים. המשך פעולות הרצח והפשיטות על המקומות הקדושים בירושלים ובחברון, כמו גם הצעדים החד צדדיים של ישראל, הם אלו שדוחפים את המצב אל פי התהום".

דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רדינה
דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רדינה | צילום: מתוך טוויטר: השגרירות הפלסטינית בקאריביים

"על ישראל להפסיק את מדיניות ההסלמה, ועל הממשל האמריקני להתערב ולאלץ את ישראל לעשות זאת" הוסיף אבו רדינה. לדבריו, לא יהיה שלום ללא ירושלים והמקומות הקדושים שלה, ולא יהיה ביטחון ויציבות ללא שביעות רצונו של העם הפלסטיני והנהגתו".

ברגעים אלו, בעיר שכם עורכים מסעות לוויה למחבלים המזוהים עם כנופיית "גוב האריות" שחוסלו הלילה בעיר, כאשר אלפי בני אדם פקדו את רחובותיה. במהלך המסעות, נשמעו לא פעם קריאות לנקמה בישראל. כמו כן, גדוד ג'נין בפלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי, פרסם סרטון בו ניתן לצות במחבלים פותחים בירי לעבר מחסום ג'למה, לטענתם, בתגובה על האירועים בשכם.

רה''מ יאיר לפיד ביום איכות השלטון
רה''מ יאיר לפיד ביום איכות השלטון | צילום: אלעד גוטמן

כאמור, ראש הממשלה שוחח הבוקר עם מפקדי צה"ל, שב"כ וימ"מ שפעלו הלילה בשכם בפעולה בה חוסל ראש כנופיית "גוב האריות", והעמיק איתם בפרטי התחקיר הראשוני אל מול תוכניות המבצע כפי שהוצגו לו בימים האחרונים. "לא נהסס לפעול מול הטרור בכל מועד ומקום", אמר להם לפיד, "אזרחי ישראל ישנים טוב בלילה כשאתם והכוחות נמצאים בשטח. שמרו על אנשיכם והמשיכו במשימת ההגנה על המדינה".

מלשכת רה"מ נמסר כי לפיד בירך את המפקדים, הודה להם על הפעילות המבצעית המשולבת ושיתוף הפעולה בין הארגונים, והדגיש כי נדרש להישאר דרוכים לכל אירוע. לפיד התייחס לפעילות בשכם גם ביום איכות השלטון של התנועה לאיכות השלטון, ואמר: "מטרתנו היתה ונותרה לפגוע פגיעה קשה ומתמשכת בטרור ושלוחיו בג’נין ובשכם ובכל מקום אחר בו יצמחו קיני טרור. אנחנו לא נרפה לרגע".

"לא נאפשר קיומם של ארגוני טרור שפוגעים באזרחי ישראל ובחיילי צה"ל", הוסיף לפיד, "חיסולו של ראש ארגון גוב האריות ודיע חוח, יחד עם מחבלים נוספים - הוא תוצאה של פעילות משותפת של כוחות הביטחון צה"ל, שב"כ וימ"מ הלילה בשכם. כחלק מהפעולה, נפגעה קשה מעבדת הטרור של "גוב האריות". מדובר במכה מדוייקת וקטלנית בלב תשתית טרור שמנסה לבצע פיגועים. אני מברך את כוחות הביטחון שפועלים יום ולילה למען שלום כלל אזרחי ישראל. ידע כל מי שמנסה לפגוע בנו, שדמו בראשו".

שר הביטחון בני גנץ בביקור בחטמ''ר שומרון
שר הביטחון בני גנץ בביקור בחטמ''ר שומרון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

גם שר הביטחון בני גנץ, התייחס לנושא ואמר היום בעת הערכת מצב שקיים בחטיבה מרחבית שומרון: "מול התרעות, פיגועי ירי קשים, כוחות צה"ל, מג"ב, ושב"כ פועלים 24 שעות ביממה בכל מקום שיידרש. לא נשלים עם מציאות של טרור באף אחת מחזיתות הפעולה שלנו. מי שינסה לפגוע באזרחי ישראל יסיים בכלא או בקבר. לא יהיו ערי מקלט לטרוריסטים, ואנחנו נהיה בכל מקום שיידרש בכדי למלא את משימתנו".

עוד אמר שר הביטחון: "אני מבקש להודות ולשבח באופן ספציפי את כוחות הימ"מ, צה"ל והשב"כ שביצעו הלילה פעילות נחושה, מדויקת, מממוקדת ומקצועית. הפעילות שלנו נשענה על מודיעין מדויק, על מפקדים מנוסים ועל לוחמים נחושים. כשישבנו בימים האחרונים על התוכניות המבצעיות, לפני שאישרתי את הפעולה הלילה, ידעתי שיש על מי לסמוך, אנחנו פועלים באחריות, מקצועיות, היכן שנדרש, מתי שנדרש ובכל האמצעים שיידרשו".

גנץ הוסיף ואמר כי "מה שמכתיב את השיקולים שלנו זה רק הצורך הביטחוני והמשימה הביטחונית, גם כעת פועלים לוחמי צה"ל, משמר הגבול וכלל כוחות הביטחון, כדי לסכל טרור בישובים ובתפר, כך הם פועלים לאורך כל גבולות מדינת ישראל ומעבר להם. כולנו מודים להם על כך ומגבים אותם".

הלוויתו של וודיע אל לחוח, בכיר גוב האריות שחוסל בשכם
הלוויתו של וודיע אל לחוח, בכיר גוב האריות שחוסל בשכם

במהלך הפעילות בשטחים הלילה נהרגו שישה פלסטינים, מתוכם חמישה בשכם, בהם שלושה מחבלים מגוב האריות. חמישה מבוקשים נוספים מהארגון נעצרו, והיעד של צה"ל הוא ששכם לא תהפוך לג'נין. התשתית שהושמדה שימשה את הארגון לפיגוע בו נהרג הלוחם סמ"ר עידו ברוך, אך המחבלים שהרגו אותו לא היו בדירה ולא היו יעד לפעולה.

הפעולה הגיעה יומיים אחרי החיסול שיוחס לישראל באמצעות אופנוע ממולכד בלב הקסבה של שכם, בו נהרג בכיר "גוב האריות" תאמר אל-כילאני. באותו ערב פורסם במהדורה המרכזית כי ישראל העבירה מסר לרשות הפלסטינית לפיו אם היא לא תתמודד עם כנופיית הטרור - ישראל תחזור לבצע סיכולים ממוקדים בשטחי יהודה ושומרון.

מקורות פלסטיניים מסרו הבוקר כי כנופיית "גוב האריות" כעת בעמדת התגוננות, וכי מתנהל ויכוח בין חבריה על מי יוביל וינהיג אותה לאחר חיסול ומעצר בכירים ופעילים בולטים בארגון. בקרב בכירי הרשות הפלסטינית יש חשש כי "רעיון ההתנגדות" של הכנופייה יתפשט להתארגנויות אחרות בשטחים.

פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים
פעילות כוחות צה''ל הלילה ביהודה ושומרון | צילום: דובר צה''ל

כנופיית הטרור "גוב האריות" אחראית בין היתר לפיגוע הירי בו נהרג לוחם צה"ל סמ"ר עידו ברוך. כמו כן, זו אותה כנופיית טרור ששילחה מחבל לפיגוע בתל אביב, פיגוע שנמנע הודות לערנות שוטרים במקום, ולהנחת מטען הנפץ בתחנת הדלק בקדומים.

בנוסף, התשתית ניסתה לבצע פיגוע מטען בהר ברכה ולהשליך רימון רסס לעבר כוח צה"ל בסמוך לחוות גלעד וכן אחראית להוצאת שורת פיגועי ירי במרחב העיר שכם. לאורך התקופה האחרונה, וביתר שאת בימים האחרונים, תשתית זו המשיכה לגייס, לתכנן וליזום פיגועים לעבר יעדים ישראלים.