לוחם שמע קריאות "הצילו", המפקד ענה: "מחבלים, נתק מגע"

פרטים חדשים מתחקיר הירי בחטופים: לחדשות 13 נודע כי במהלך הקרב במבנה שבו שהו יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה, אחד הלוחמים שמע קריאות "הצילו" בעברית ודיווח למפקדו - שהשיב: "אלה מחבלים, תנתק מגע". גרסת החייל היורה: "לא ראיתי שהרימו ידיים, חששתי שאאבד אותם והם ייצמדו לבית שבו היינו"

זמן צפייה: 02:18

ישראל החמיצה את ההזדמנות להחזיר שלושה חטופים צעירים חיים - יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה - והיום (רביעי) נחשפו בחדשות 13 עוד פרטים מהתחקיר שמוכיחים שאולי אפשר היה למנוע את התקרית הטראגית ולהשיב אותם הביתה. מתברר שבמהלך הקרב במבנה שבו שהו השלושה, אחד הלוחמים שמע קריאות "הצילו" בעברית ודיווח למפקדו - שהשיב: "אלה מחבלים, תנתק מגע". דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר הערב: "רק כשניתחנו את הסרט הבנו ששמענו אותם. התיעוד יוצג למשפחות".

כמו כן, הדיווח על הכתובות שהשאירו החטופים לא הגיע למפקדת השבויים והנעדרים. החייל היורה טען: "לא ראיתי שהרימו ידיים, חששתי שאאבד אותם והם ייצמדו לבית שבו היינו".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2012232038' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='דובר צה"ל: "רק בניתוח הסרט הבנו ששמענו אותם"' poster='' kid='1_plcvn25n' duration='660']

על-פי התחקיר, לוחמי גולני פעלו במבנה בו שהו החטופים ואף חיסלו במקום מחבלים, שהתגלו בדיעבד כשומריהם של שמריז, חיים וטלאלקה. המבנה בו הוחזקו השלושה נמצא במרחק של קילומטר מהמקום בו הם נורו למוות. בנוסף, בסרטון שהתגלה אתמול ממצלמת גופו של כלב מיחידת "עוקץ", שנכנס למבנה ביום ראשון שעבר ונהרג, נראים המחבלים שחוסלו ונשמע קולם של שלושת החטופים - כשהם צועקים בעברית "הצילו", "חטופים" ו-"אלון ויותם". הלוחמים עצמם שמעו דיבורים בעברית, אך חשבו שמדובר בהטעיה של חמאס.

עוד התברר כי החטופים הניפו דגל לבן כשנתקלו בכוחות לפני שנורו, אך הם לא הרימו ידיים או צעקו. לטענת לוחם בגדוד 17, הוא ראה את השלושה מתקרבים לבניין וחשש שהם ייצמדו למבנה מבלי שיהיה לו קשר עין איתם. בעקבות זאת הוא צעק "מחבלים" - ונפתחה אש.

המבנה בו שהו 3 החטופים
תיעוד מהמבנה בו שהו 3 החטופים | צילום: דובר צה״ל
החטופים שצה"ל הרג בשוגג (מימין): יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טאללקהחרבות ברזל
החטופים שצה"ל הרג בשוגג (מימין): יותם חיים, אלון שמריז וסאמר אל-טלאלקה

לנוכח הפרטים החדשים, הרמטכ"ל  רב-אלוף הרצי הלוי קיים אתמול תחקיר, והנחה על השלמת הפרטים לאור הממצאים החדשים  צה"ל עדכן את שלוש המשפחות במידע והתחייב להמשיך לעדכנן לאחר סיכום התחקיר.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2012232017' autoplay='0' credit='' desc='אבי שמריז בראיון לחדשות 13: "צה"ל מסרב להעביר לנו את תיעוד הירי"' poster='' kid='1_qolfpb65' duration='171']

לאחר פרסום פרטי התחקיר, אמר אביו של אלון שמריז כי המשפחה לא קיבלה את המידע מצה"ל - אלא נחשפה אליו דרך אמצעי התקשורת. "אני יכול להבין שהלוחמים חששו ממלכוד, אבל אני מאוכזב שהם לא עשו את המהלך עד הסוף. זה גם מנחם לדעת שהצבא לפחות ניסה להגיע לחטופים", אמר אבי - והוסיף: "זה שלא נכנסו למבנה מחשש זה מובן, אני יכול לקבל את זה בהבנה".