בלב עזה, אחרי שאיבד עשרות לוחמים: השיחה האחרונה עם סא"ל גרינברג

הבוקר הותר לפרסום כי סגן-אלוף תומר גרינברג, מפקד גדוד 13 בחטיבת גולני, נפל בקרבות בצפון הרצועה. טרם הכניסה לעזה, סא"ל גרינברג סיפר בריאיון לחדשות 13 על ניסיונותיו לשקם את הגדוד שלו אחרי המכה הקשה שספג בשבת השחורה, בה נפלו 41 מלוחמי הגדוד. בריאיון נוסף בחודש שעבר, כשהוא כבר עמוק בתוך הרצועה, הוא דיבר גם על בתו שהמתינה לו בבית: "יהיה לי הרבה מה לספר לה, מקווה שהיא לא תכעס"

זמן צפייה: 18:08

הבוקר (רביעי) הותר לפרסום כי סא"ל תומר גרינברג, בן 35 מקיבוץ אלמוג, מפקד גדוד 13 של חטיבת גולני, נפל אמש בקרב בצפון רצועת עזה. רגע לפני תחילת התמרון הקרקעי בחודש אוקטובר, בריאיון לחדשות 13, סא"ל גרינברג סיפר על ניסיונותיו לשקם את הגדוד שלו אחרי המכה הקשה שספג בשבת השחורה, במהלכה גדוד 13 איבד 41 לוחמים.

בריאיון נוסף שהעניק בחודש שעבר, כשהוא כבר עמוק בתוך הרצועה, מפקד גדוד 13 סיפר על הימים הארוכים של הלחימה הקשה בשטח בנוי וצפוף - וגם על הילדה שמחכה לו בבית. "התחושה היא שאנחנו מנצחים, מפרקים אותם", סיפר. סא"ל גרינברג הוסיף ואמר כי "אני מרגיש בכל יציאה למתקפה שאני הרמטכ"ל", ובאשר לבתו ארבל, אמר: "יהיה לי הרבה לספר לה כשהיא תגדל, מקווה שהיא לא תכעס".

סא"ל תומר גרינברג, מפקד גדוד 13 של גולני, בלב רצועת עזה
סא"ל תומר גרינברג, מפקד גדוד 13 של גולני, בלב רצועת עזה | צילום: חדשות 13

בזמן האימונים לכניסה קרקעית לעזה, כשלושה שבועות לאחר מתקפת הפתע של חמאס על ישראל, סא"ל גרינברג נשא דברים בעת ההכשרה המעמיקה והאימונים הרחבים שעברו הלוחמים לקראת השלב הבא בלחימה. "גבורתם של נופלי גדוד 13 מלווה אותנו בכל צעד שנעשה", הוא אמר ללוחמים, "אנחנו נערכים לכניסה קרקעית לרצועה, עם אימונים מפרכים ועיבוד עצמי וקבוצתי שלבסוף יכינו אותנו להילחם ולנצח. הפעם, אנחנו אלה שנפתיע. נגיע בריכוז מאומץ, עם כל היכולות המתקדמות והסטנדרט הגבוה של הגדוד, ונהיה אלו שמנצחים".

לפני כחודש וחצי, מפקד גדוד 53, סא"ל סלמאן חבקה, נפל בקרב לחילוצו של סא"ל גרינברג ולוחמיו. לוחמי גדוד 13 מחטיבת גולני ניהלו לחימה קשה מול חוליות מחבלים בצפון רצועת עזה במהלכה עשרות מחבלים ירו טילי נ"ט, השליכו מטענים ותקפו את הכוח. סא"ל חבקה חבר לסא"ל גרינברג, וניהל יחד איתו קרבות קשים. באותו הלילה, לאחר שלחם בגבורה והשלים את הלחימה עם חיילי גדוד 13, מפקד גדוד 53 ז"ל נפל בקרב. סא"ל גרינברג אמר למג"ד 53 בקשר בשיחתם האחרונה: "אני חילצתי אותך ועכשיו אתה באת לעזור לי".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2311041903' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='קולות קשר של השיח בין מפקד גדוד 53 למפקד גדוד 13 בחטיבת גולני' poster='' kid='1_exfl1wkp' duration='50']

עשרה לוחמים נפלו אמש בקרבות בצפון רצועת עזה, מלבד סא"ל גרינברג: אל"מ יצחק בן בשט, בן 44 משדה יעקב, מפקד חפ"ק מח"ט גולני; רס"ן רועי מלדסי, בן 23 מעפולה, מפקד פלוגה בגדוד 13; רס"ן משה אברהם בר-און, בן 23, מרעננה, מפקד פלוגה בגדוד 51; סרן ליאל חיו, בן 22 משוהם, מפקד מחלקה בגדוד 51; סמל אחיה דסקל, בן 19 מחיפה, לוחם בגדוד 51; סמל ערן אלוני, בן 19 מאופקים, לוחם בגדוד 51; רס"ן בן שלי, בן 26 מקדרון, מפקד פלגת לוחמים ביחידה הטקטית לחילוץ מיוחד (669); רס"ל רום הכט, בן 20 מגבעתיים, לוחם ביחידה הטקטית לחילוץ מיוחד (669); סמ"ר אוריה יעקב, בן 19 מאשקלון, לוחם בגדוד 614, בית הספר להנדסה קרבית.

הלוחמים נפלו לאחר קרבות קשים בשכונת שג'אעיה במזרח העיר עזה, שהחלו כאשר מחבלים הפעילו מטען ופתחו בירי לעבר לוחמים שסרקו מבנה במקום. בעקבות זאת ארבעה לוחמים נפצעו. המבנה שבו פעלו הכוחות הכיל מנהרה, והדבר עורר חשש מפני חטיפה של אחד הלוחמים דרך הפיר. בעקבות החשש והנתק שנוצר, לוחמי גולני בהובלת שלושה מג"דים, ובהם מג"ד 13 תומר גרינברג, נכנסו למבנה. האירוע נמשך כשעתיים וחצי-שלוש. שני לוחמי 669 פרצו למבנה כדי לסייע לכוחות, אך אחד מהם נפגע כבר בפתחו. המחבלים המשיכו להשליך רימונים, עד שלוחמי גולני השלימו את טיהור המבנה. בצה"ל בוחנים את האפשרות כי סא"ל גרינברג נפגע מצרור יריות.