"מועדון סגור": 8200 - יחידה לעשירים בלבד?

מדוע שיעור החיילים המבוססים המשרתים ביחידה גבוה בהרבה מהשיעור בחילות האחרים? "אנחנו משתדלים לייצר איזון, אבל תפקידנו זה ביטחון לאומי ולא חינוך" • הפרק השני

 יחידה 8200
יחידה 8200 | צילום: חדשות עשר

יחידת 8200, שנחשבת ליוקרתית בצה"ל, סופגת ביקורות לפיהן מדובר בגוף אליטיסטי של אנשים המגיעים ממרכז הארץ, מלא בפרוטקציות ולעשירים בלבד. "יש יחידות מסוימות שמיועדות ללבנים, ויש יחידות אחרות שמיועדות לשחורים ולחומים", אמר הבמאי והפובליציסט רון כחלילי. "8200 נהיה מועדון סגור".

פחות משליש מהחיילים בכל חילות צה"ל, 29%, גרים ביישובים מבוססים ונמצאים בארבעת העשירונים הגבוהים. עם זאת, ביחידות הטכנולוגיות, שבראשן 8200, מספר החיילים המבוססים מגיע ל-41%. במקביל, אחוז החיילים מהפריפריה הכלכלית, מארבעת העשירונים התחתונים, עומד על 15% ביחידות הטכנולוגיות - זאת בניגוד למצב בכלל הצבא, שם השיעור עומד על 22%.

תא"ל (במיל') אהוד שניאורסון, שפיקד על 8200 בין השנים 2017-2013, אמר: "בחמש שנים החיילים צריכים להביא את המקסימום שהם יכולים עבור היחידה ועבור המדינה. ולכן בוררים אותם בקפידה". עוד הוסיף כי "8200 היא יחידה עלית, יחידה אליטיסטית. אבל היא לא יחידה של אליטות".

אל"מ (במיל') איציק הרפז, לשעבר בכיר ביחידה וכיום סמנכ"ל סייבר ופיתוח בחברת "אסנס", טוען כי הדימוי האליטיסטי קיים, אך אינו מתאר את המציאות. "מגיעים הרבה מועמדים, וחלק מהסינון זה ציוני בית הספר", אמר הרפז והוסיף כי "לצערנו רמת החינוך בפריפריה יותר נמוכה, ובגלל זה לא מגיעים בוגרים". הרפז סיפר כי "אנחנו משתדלים לייצר איזון, אבל תפקידנו זה ביטחון לאומי ולא חינוך. הגיע הזמן שהחברה הישראלית תתקדם הלאה, הסיפור זה חינוך וערכים, ללא קשר למוצא שלך".