100 ימי מלחמה, מאזן ביניים: ההצלחות - והמטרות שעדיין לא הושגו

100 ימי מלחמה, מהם 80 ימים מתחילת התמרון הקרקעי, ואנחנו עדיין רחוקים מהשגת מטרותיה: פירוק חמאס מיכולות צבאיות ושלטוניות, והחזרת החטופים. אז מה בכל זאת השגנו - ומה המשימות שעדיין עומדות בפני צה"ל לקראת המשך הלחימה?

זמן צפייה: 01:59

בדיוק 100 ימים חלפו מאז פתח חמאס במתקפת הפתע על ישראל ב-7 באוקטובר, ואחרי 100 ימים של מלחמה ניסינו הערב (ראשון) לעשות סדר - מה צה"ל השיג במאה הימים האלה - ומה עדיין לא הושג. מאה ימי מלחמה, מהם 80 ימים מתחילת התמרון הקרקעי, ואנחנו עדיין רחוקים מהשגת מטרותיה: פירוק חמאס מיכולות צבאיות ושלטוניות, והחזרת החטופים.

בצד ההישגים, צה"ל מתחיל להתקרב ליעד של פירוק חמאס הצבאי. מ-24 גדודי חמאס בתחילת המלחמה, נותרו רק 7 גדודים מתפקדים: ארבעת הגדודים שברפיח, גדוד מערב ח'אן יונס, דיר אל בלאח, וגדוד נוסייראת, שלושה מהם יפורקו בשבועות הקרובים. כבר היום צה"ל נתקל רק בלחימת גרילה ספורדית ולא במסגרות צבאיות מתפקדות. צה"ל שולט בצפון הרצועה ועד סוף החודש ישיג שליטה ברוב הרצועה, פרט לרפיח.

בנוסף, מערך הייצור של חמאס נפגע, ויהיה לו קשה למלא מחדש את מלאי התחמושת. שני הדברים האלה השפיעו גם על היכולות של חמאס לירות רקטות לישראל. מספר השיגורים מעזה פחת דרמטית, היכולת עדיין קיימת אבל היא לא איום של ממש על ישראל. צה"ל הרג כ-9,000 מאנשי חמאס, כשליש מו הכוח הלוחם של הארגון, ופצע עוד אלפים.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל
הפצצות חיל האוויר ברצועת עזה
הפצצות חיל האוויר ברצועת עזה | צילום: פלאש 90

כל זה הושג במחיר כבד וכואב: 188 לוחמים נפלו מאז תחילת התמרון, ועוד לא השגנו את כל המטרות. בחצי הריק של הכוס: ישראל עדיין לא הצליחה לפגוע משמעותית בהנהגת חמאס, לא בשלישיית הצמרת וגם לא ברוב המח"טים של הארגון, שלושה מהם עדיין חיים. רוח הלחימה של חמאס עדיין לא נשברה, ואנשיו ממשיכים לגלות התנגדות מול צה"ל בכל רחבי הרצועה.

ישראל הצליחה אמנם לשחרר יותר ממאה חטופים בעסקה עם חמאס, נשים וילדים ועוד חיילת ששוחררה במבצע, אבל עדיין, 132ישראלים שנחטפו ב-7 באוקטובר עדיין בידי חמאס, בהם שני ילדים ו-130 מבוגרים. 117 אזרחים ואזרחיות ו-15 חיילים וחיילות. 113 גברים ו-19 נשים, אשר מתחילים את הערב ה-100 שלהם בשבי.