מטחים נורו לעבר אשקלון ועוטף עזה; צה"ל תקף ברצועה

220 רקטות נורו לשטח ישראל מאז אתמול, אזעקות נשמעו הבוקר גם במטה יהודה • חיל האוויר תקף יעדים ברצועה, 18 פלסטינים נהרגו מאתמול - יותר מ-50 פצועים • הג'יהאד האסלאמי: מפקד בארגון נהרג

זמן צפייה: 06:14

החיסול ומתקפת הרקטות: לאחר לילה שקט, נורו הבוקר (רביעי) מטחי רקטות לעבר יישובים בעוטף עזה, אשקלון, ולראשונה גם ללטרון, לבית שמש וליישובים נוספים במטה יהודה, במקביל דווח בכלי התקשורת הפלסטיניים על תקיפות של צה"ל ברצועת עזה, ועל הרוג נוסף באחת מהן. זאת לאחר גל ההסלמה שהשבית אתמול חלקים רבים בדרום ומרכז הארץ, והחזיר את תושבי עוטף עזה והדרום המתורגלים אל המקלטים. מדובר צה"ל נמסר כי מאז אתמול נורו כ-220 רקטות שחצו לשטח ישראל. מערכת כיפת ברזל יירטה כ-90% מהשיגורים, וכ-60% מהשיגורים נפלו בשטחים פתוחים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בממשלה התייחס להמשך הלחימה בישיבת הממשלה: "אנחנו ממשיכים להכות בג'יהאד. מוטב שהג'יהאד יבין עכשיו מאשר כשזה יהיה מאוחר מדי. אני מאמין שהמסר הזה מתחיל להיקלט אצלם". נתניהו הוסיף כי "הג'יהאד צריך לבחור, או להפסיק את הירי או לספוג עוד ועוד מהלומות".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191113-1014' autoplay='0' credit='' desc='חיסול מפקד בג′יהאד האסלאמי, חאלד פארג′' kid='1_ofdpfxzg' duration='21'']

לכתבות נוספות בחדשות 13:

דרום אדום: מנגנוני החירום שמסייעים לתושבי העוטף בזמני הסלמה

בעקבות ההסלמה בדרום: גדל הסיכוי לממשלת אחדות • פרשנות

בשל ההסלמה בדרום: בוטלו אירועים ומופעי תרבות ברחבי הארץ

פלוגות אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, מסרו: "אנחנו וגדודי אל-מוג'אהדין ירינו 20 רקטות גראד לעבר אשקלון ולעבר שדרות. מדובר בתגובה טבעית על פשעי הכיבוש, תגובה לחיסול אבו אל-עטא ותגובה לניסיון החיסול של אכרם אל-עג'ורי". כזכור, עג'ורי הוא איש הג'יהאד האסלאמי, שחוסל בדמשק, לפי פרסומים זרים על ידי ישראל. עוד נמסר מהארגון: "אנחנו נוטלים אחריות על שיגורי הטילים מאז אתמול לעבר ירושלים, תל אביב, אשדוד, אשקלון ונתיבות בעשרות מטחי טילים – אשר פגעו במטרות בדיוק רב".

מצה"ל נמסר כי מאז הבוקר, הותקפו באמצעות כלי טיס שלוש חוליות משגרי רקטות של הג'יהאד האסלאמי. במסגרת התקיפות נפגעו כמה מהפעילים.

ממד"א נמסר כי צוותי הארגון טיפלו מאז תחילת סבב ההסלמה ב-48 בני אדם, כולם במצב קל. מבין הנפגעים שני פצועים קל מרסיסים במועצה האזורית באר טוביה, 23 בני אדם שנחבלו בדרך למרחב המוגן ו-23 נפגעי חרדה.

הלימודים לא יתקיימו היום ביישובים בטווח של עד 40 קילומטרים מהרצועה - בעוטף עזה, במערב הנגב, במערב לכיש ובדרום השפלה. קיים איסור על התכנסויות של יותר מ-100 איש בשטח סגור - ואיסור התקהלות גורף בשטחים פתוחים. אין אישור יציאה לעבודה, למעט לעוסקים במקצועות חיוניים. בתום הערכת מצב, באזור גוש דן ובמודיעין חזרו הבוקר לשגרה, ולימודים יתקיימו בכל היישובים. על אף החזרה לשגרה, באזור גוש דן יוגבלו התקהלויות בשטח פתוח לעד 300 איש. במועצה האזורית גזר הוחלט שלא לפתוח את בתי הספר, על אף שלא ניתנה הנחיה לביטול הלימודים על ידי פיקוד העורף.

הנחיות פיקוד העורף
הנחיות פיקוד העורף | צילום: פיקוד העורף

היישובים והמועצות שבהם לא יתקיימו היום לימודים: שדרות, אשכול, שער הנגב, חוף אשקלון, אשדוד, דני עייש, יבנה, גן יבנה, קרית גת, קרית מלאכי, באר טוביה, יואב, שפיר, לכיש, אשקלון, חוף אשקלון, נתיבות, אופקים, מרחבים, אשכול, שדות נגב, שער הנגב, בני שמעון, באר שבע, להבים, לקיה, נאות חובב, עומר, רהט, בני שמעון, אל קסום, גדרה, מזכרת בתיה, קרית עקרון, ברנר, גדרות, חבל יבנה ונחל שורק.

במהלך הבוקר מסר צה"ל שכלי טיס תקף ופגע בחוליית מחבלים ששיגרה רקטות לעבר שטח ישראל. פלוגות אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, הודיעה כי ההרוג הוא חאלד פראג', בן 38, אחד ממפקדי השטח של הארגון במרכז הרצועה. עלאא אשתיוי, בן 32, פעיל בארגון, נהרג אף הוא בתקיפה שהתקיימה הבוקר. עד כה דיווח משרד הבריאות הפלסטיני על 18 הרוגים ויותר מ-50 פצועים מתקיפות צה"ל, בהם בכיר הג'יהאד בהאא אבו אל-עטא שחיסולו הביא להסלמה.

עלאא ג'בר אשתיוי - פעיל הג'יהאד האסלאמי שנהרג בתקיפת חיל האוויר
עלאא ג'בר אשתיוי - פעיל הג'יהאד האסלאמי שנהרג בתקיפת חיל האוויר
מוצב הג'יהאד האסלאמי שהותקף על ידי חיל האוויר
מוצב הג'יהאד האסלאמי שהותקף על ידי חיל האוויר | צילום: חדשות 13

דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן, אמר הבוקר בשיחה עם כתבים כי יותר מ-200 רקטות נורו מאז אתמול לעבר ישראל, והוסיף כי "לימודים ועבודה יתקיימו כרגיל בגוש דן למרות שיש אפשרות סבירה לירי על האזור", תא"ל זילברמן הוסיף: "אני לא יכול להגיד שהאיום על מרכז הארץ נמוך יותר. אנחנו לא נביא את המדינה לשיתוק. האפשרות של ירי על המרכז קיימת. זה יכול לקרות".

"עד כה תקפנו עשרות מטרות של הג'יהאד האסלאמי. עשרה מחבלים הרוגים עד כה רובם מהארגון", הוסיף. "אנחנו ממשיכים לאסוף מודיעין לייצור מטרות בדגש על הג'יהאד האסלאמי בעזה, גם במנהלת המטרות המטכ"לית החדשה שהוקמה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191113-0645' autoplay='0' credit='' desc='יירוטי כיפת ברזל מעל מטה יהודה' kid='1_4psqw8wz' duration='12'']

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ התייחס אמש באירוע סגור להסלמה מול רצועת עזה, ואמר: "אני עוקב אחר המצב בישראל בקשב רב. הרבה טילים משוגרים. זהו יום רע מאוד ואנחנו עוקבים מקרוב אחר המצב. היום התעוררתי והראו לי תמונות של הטילים שנורים על ישראל ומישראל אל הצד השני".

סגנו של טראמפ, מייק פנס, מסר כי מדינתו מגנה את מטחי הטילים לעבר אזרחי ישראל: "זה ברור כי חמאס והג'יהאד האסלאמי ממקמים בסדר העדיפויות את האלימות לפני שיפור איכות חייהם של תושבי עזה. אמריקה מאשרת את זכותה של ישראל להגן על עצמה".

אחרי תקיפת חיל האוויר נגד יעדי טרור של הג'יהאד האסלאמי במהלך הלילה, בתקשורת הפלסטינית דיווחו על תקיפת צה"ל באזור חקלאי במרכז הרצועה. בין המטרות שהותקפו במהלך הלילה היו עמדות שיגור רקטות תת קרקעיות ועיליות, תשתית טרור תת קרקעית וחמ"לים צבאיים של הג'יהאד. כמו כן הודיע דובר צה"ל של פגיעה בשלושה פעילי טרור בצפון הרצועה. זאת, לאחר ששיגרו רקטות לשטח ישראל.

יירוטים בתל אביב
יירוטים בתל אביב

גם ברצועת עזה השתבשה שגרת החיים האזרחית, ותנועה דלילה בלבד קיימת ברחובות. בתי עסק, בהם בעיקר תחנות דלק וחנויות מזון, נפתחו חלקית, אך משרדי ממשלה, בנקים ומוסדות לימוד סגורים. מעבר ארז ומעבר כרם שלום יישארו סגורים, ומרחב הדיג צומצם לשישה מיילים ימיים.

מוקדם יותר הלילה תקף חיל האוויר יעדי טרור נוספים של הג'יהאד האסלאמי בעזה, ובתקשורת הפלסטינית דווח על פגיעה בבית בדרום הרצועה. אתמול במהלך היום תקף צה"ל פעילי טרור של הארגון, שעסקו בהכנה לשיגור רקטות. נוסף על כך, כלי טיס וטנקים תקפו מספר יעדים של ארגון הטרור, בהם מתחם אימונים, גם של הכוח הימי, עמדות תצפית ואתרים תת-קרקעיים ששימשו לאחסון, ייצור אמצעי לחימה וירי רקטות. כמו כן, הותקפו פירי מנהרת טרור התקפית בצפון הרצועה ובמרכזה.

היועץ לביטחון לאומי וראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, עדכן אתמול בבוקר את השרים בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני כי חמאס העביר מסר לישראל באמצעות מצרים, לפיו אינו מעוניין בהסלמה ברצועת עזה. כך מסרו שני שרים לחדשות 13.

דיווח על פגיעה ישירה בבניין מגורים בעזה
דיווח על פגיעה ישירה בבניין מגורים בעזה | צילום: חדשות 13

בן שבת אמר לשרים כי המודיעין המצרי החל במגעים עם חמאס ועם הג'יהאד האסלאמי מיד לאחר הלווית בהאא אבו אל-עטא, בניסיון להרגיע את המצב. בן שבת אמר לשרים כי המסר מחמאס הגיע בתגובה למסר זהה שישראל העבירה לארגון באמצעות מצרים. אחד השרים בקבינט מסר כי גורמי הביטחון העריכו בפני השרים גם כן שחמאס לא מעוניין בהסלמה אלא בהמשך מסלול ההסדרה, אך לא ידעו להעריך אם חמאס ייגרר להצטרף לירי. מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "לא מתייחסים לדיוני קבינט".

במקביל, בכירים בכחול לבן אמרו לחדשות 13 כי הם חושדים ש"עיתוי חיסול בכיר הג'יהאד האלסאמי בהאא אבו אל-עטא - אינו מקרי", ומייחסים לו חשיבות פוליטית. עם זאת, ראש השב"כ נדב ארגמן והרמטכ"ל אביב כוכבי מגבים את תזמון הסיכול הממוקד.