השרים אישרו: כ-90 מיליון ש"ח יועברו למאבק בחרם האקדמי

ועדת השרים לחדשנות, מדע וטכנולוגיה אישרה את הצעת השרה גילה גמליאל להחלטה בנושא "חיזוק שיתופי הפעולה הבינלאומיים במדע ומשיכת חוקרים לאקדמיה ולתעשייה", שבמסגרתה הוחלט להעביר סכום כולל של כ-90 מיליון שקלים לטובת המאבק בחרם האקדמי

ישיבת הוועדה
ישיבת הוועדה | צילום: קרדיט: ליאור מזרחי/לע"מ

היום (ראשון) התקיים דיון מיוחד בוועדת השרים לחדשנות, מדע וטכנולוגיה, בראשות השרה גילה גמליאל, שבמסגרתו אושרה הצעתה להחלטה בנושא "חיזוק שיתופי הפעולה הבינלאומיים במדע ומשיכת חוקרים לאקדמיה ולתעשייה". בדיון נכחו שר החינוך, יואב קיש ושר הכלכלה ניר ברקת, נציגי משרד המדע החדשנות והטכנולוגיה ונציגי משרד האוצר ומשרדים נוספים. במסגרת ההצעה להחלטה, אושר תקצוב כולל של כ-90 מיליון שקלים לטובת המאבק בחרם.

על-פי הצעת המחליטים, משרד החדשנות יפעל לעידוד פעילות בינלאומית במימון דו-לאומי של מחקרים משותפים בכ-40 מיליון שקלים ב-2024. עוד בצעדים: עידוד בינלאומיות והידוק קשרים של מוסדות המחקר בארץ עם מוסדות מובילים בחו"ל באמצעות קול קורא חדש, שיאפשר למוסדות האקדמיים מימון לתוכניות לביקורי משלחות חוקרים וסטודנטים בישראל, חיזוק הקשרים עם הנהלות של מוסדות מקבילים בחו"ל, קורסים משותפים ופעילויות נוספות. לצורך זה יקצה משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה 10 מיליון שקלים ב-2024-2025. ההצעה באה בעקבות מספרי דיוני חירום שקיימה השרה גמליאל עם המועצה למחקר ופיתוח.

השרה גמליאל אמרה: "החרמות והמחאות האלימות באקדמיה נגד ישראל מהוות איום על יכולות המחקר וההובלה הטכנולוגית של ישראל. בתקופה האחרונה הולכת וצוברת תאוצה מערכה הכוללת פעילות אגרסיבית אנטי - ישראלית באקדמיה ובקמפוסים ברחבי ארה״ב ואירופה. התגברות האנטישמיות ברחבי העולם עלולה להדיר את ישראל ממרכזי הידע והמדע ולפגוע במצוינות המדעית של ישראל החיונית לכלכלה יציבה וביטחון לאומי. האסטרטגיה הלאומית שאנו מובילים יחד עם משרדי האוצר, החינוך והקליטה והעלייה מגייסת את כל הגורמים למאבק בחרם בטווח הזמן המיידי עקב דחיפות הנושא ונפעל יחד גם בטווח הארוך". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוסיף: "מדינת ישראל מובילה חזיתות רבות במקביל, חיזוק שיתופי הפעולה הבינלאומיים במדע, זו משימה לאומית וחזית שלא נזניח. אנחנו עדים לתופעה נוראה של חרמות ומחאות אלימות אנטי ישראליות, באקדמיה בעולם. קידום צעדים לעידוד מחקרים בינ״ל משותפים וקשרים של מוסדות המחקר בארץ עם מוסדות מובילים בחו"ל, בנוסף לצעדים נוספים לעידוד וחיזוק האקדמיה. ישראלית אלו צעדים חשובים שאנחנו מקדמים עם שרת המדע שר, הקליטה ושר החינוך".

השרה גילה גמליאל
השרה גילה גמליאל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר החינוך ויו"ר המועצה להשכלה גבוהה, יואב קיש, מסר כי "המפסידים העיקריים מגל האנטישמיות ששוטף את הקמפוסים ברחבי העולם הם בראש ובראשונה המוסדות המאפשרים זאת. מדובר באות קלון למוסד ובסכנת הפסד של טובי המוחות בעולם. כראש המועצה להשכלה גבוהה וכשר החינוך אני אהיה מאוד ברור – אל מול גל האנטישמיות העכור הזה, מדינת ישראל לא תעמוד מנגד. אנו פועלים ונמשיך לפעול בנחרצות, עם שותפינו בממשלה ומחוצה לה, להגן על החוקרים הישראלים והיהודיים ברחבי העולם, לתמרץ שיתופי פעולה בינלאומיים בתחומי המחקר ולאפשר לטובי המוחות הישראליים והיהודיים הרוצים בכך, להשלים את מחקרם בארץ באמצעות מענקי מחקר חסרי תקדים".

שר העלייה והקליטה, אופיר סופר: "מדובר בהחלטה חשובה וערכית שתביא לעידוד עלייה של חוקרים ואנשי אקדמיה. מהלך שיחזק מאוד את האקדמיה והכלכלה הישראלית. החל מפתיחת המלחמה, יהודים רבים בעולם חפצים בעלייה לישראל מגלים סולידריות ישראלית ורצון לחזק את הבית הלאומי של כולנו. סטודנטים וזוגות צעירים מתעניינים בעלייה לישראל ולכן אנו נערכים לעלייה גוברת. על מנת להערך לכך, משרד העלייה והקליטה נערך עם תוכניות קליטה משמעותיות באקדמיה, בלימודי העברית ובדיור עם דגש לגליל ולנגב, כל זאת על מנת שהעולים החדשים יוכלו להיקלט בצורה הטובה ביותר בישראל".