סמוטריץ׳ תוקף: "הוצאת החשב מהרשתות החרדיות - בחוסר סמכות"

לאחר שהחשב הכללי והממונה על התקציבים הודיעו על הוצאת החשבת ממספר רשתות חינוך חרדיות, שר האוצר תקף בחריפות: "בכל הכבוד, מישהו כאן התבלבל - הוצאת החשב מהרשתות, בוודאי ביחס לרשת מעיין החינוך התורני, אפשרית רק באמצעות החלטת ממשלה חדשה". באופוזיציה הגיבו: "הניסיון להלך אימים על פקידי האוצר שמבצעים את עבודתם כשומרי סף - מאפיוזי ומסוכן"

השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף הערב (חמישי) בחריפות את החשב הכללי במשרדו יהלי רוטנברג והממונה על התקציבים יוגב גרדוס, בעקבות ההחלטה להוציא את החשבת מרשתות החינוך החרדיות.

במכתב ששלח, תחת הכותרת "בימים ההם אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה", סמוטריץ' כתב: "הגיעו לידי מכתבו של סגן החשב הכללי למנכ"ל רשת החינוך העצמאי ולרשת מעיין החינוך התורני מיום 5 ביוני, שכותרתו 'היערכות לניתוק הקשר בין הרשת למערכות המדינה', וכן נייר עמדה של אגף התקציבים מאותו היום הכולל המלצה דומה". בהמשך הבהיר, בשפה חריגה: "בכל הכבוד, מישהו כאן התבלבל".

"הוצאת החשב מהרשתות, בוודאי ביחס לרשת מעיין החינוך התורני, אפשרית רק באמצעות החלטת ממשלה חדשה שתבטל את ההחלטה הקודמת, ואף פקיד, בכיר ככל שיהיה, אינו מוסמך לקבל החלטה הנוגדת החלטת ממשלה על דעת עצמו", כתב סמוטריץ' בהמשך.

משה גפני ויצחק גולדקנופף
משה גפני ויצחק גולדקנופף | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

עוד הוסיף: "הדעת נותנת כי הוא הדין גם ביחס לרשת החינוך העצמאי הפועלת באופן זה במשך עשרות שנים ומן הסתם גם זה נעשה מכח מדיניות ממשלתית שעליה נשענת גם החלטה מספר 2502 האמורה שהתבססה על הנהוג בחינוך העצמאי. גם בהיבטי שוויון לא נראה כי ניתן להוציא את החשב מרשת אחת ולהותירו ברשת השניה. ככל שהנכם מבקשים לשנות את המדיניות הנהוגה אתם מוזמנים לנסות לשכנע אותי בכך, וככל שאשתכנע בכך אביא לממשלה החלטה אחרת".

לסיום כתב שר האוצר: "אשר על כן, אבקש את החשב הכללי לבטל את האמור במכתבו שנכתב בחוסר סמכות ולהבהיר כי מה שהיה הוא שיהיה כל עוד לא תתקבל החלטת ממשלה שתעגן מדיניות אחרת".

משרד האוצר
מטה משרד האוצר בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתגובה למכתב של סמוטריץ', אותו הגדירה "שערורייתי", ח"כ נעמה לזימי מסרה: "הנסיון הציני של סמוטריץ׳ להלך אימים על פקידי האוצר שמבצעים את עבודתם כשומרי סף הוא מאפיוזי ומסוכן. רק בשבוע שעבר התרעתי במכתב לבכירי האוצר וליועמ״שית על הפתרונות הלא חוקיים שניסה סמוטריץ׳ לקדם".

עוד הוסיפה חברת הכנסת מהעבודה: "מדובר בשר אוצר שתוקף את עובדי משרדו על כך שהם פועלים ביושרה ולא מאפשרים תשלום של עשרות מיליונים מקופת המדינה לעמותה פרטית שפעלה בניגוד לחוק וחמקה מתשלום מיסים. זהו עוד שפל חסר תקדים של הממשלה הזו, ששמה פס על שלטון החוק ודואגת אך ורק לצרכים סקטוריאליים ולמקורבים על חשבון הציבור, וכל זאת בתקופה הכי קשה שידעה המדינה. הרשתות החרדיות הלא מפוקחות חייבות לעבור תחת אחריות ופיקוח מלא של המדינה, או לפעול במנותק ממנה כמו כל עמותה פרטית אחרת".

ח"כ משה קינלי טור-פז, חבר ועדת החינוך, הצטרף לביקורת: "סמוטריץ' מתקפל מול העסקנות. השחיתות ברשתות החרדיות זועקת לשמים. שומרי הסף הודיעו "החגיגה נגמרת" ועצרו השבוע את העברת הכספים. אבל סמוטריץ? להזכירכם, שר האוצר שמחזיק בקופה הציבורית הודיע "אין לכם סמכות". לבזבז את הכסף שלכם. לממן איתו חובות של אחרים זו החלטת הממשלה. בשם "המשילות" שחיתות כמדיניות סדורה".

פורום ההייטק למען ישראל הגיב על המתקפה של סמוטריץ': "על שר האוצר לפעול בהתאם לחוק ולכללי המנהל התקין מול אנשי המקצוע במשרדו, לרבות כיבוד החלטת החשב הכללי לנתק את רשתות החינוך החרדיות (הגירעוניות והכושלות) ממערכות המדינה. מוטב כי השר יטפל בהחלטת S&P להוריד את דירוג האשראי של מדינת ישראל ולירידה בהשקעות הזרות, במקום לפגוע בבכירי משרדו לצרכים פוליטיים".