לפיד בנאומו הראשון כראש הממשלה: "מושיטים יד לפלסטינים"

אחרי סוף שבוע ראשון בתפקיד, רה"מ הנכנס נשא דברים והודה לרה"מ היוצא בנט "על ההגינות והחברות". לפיד הוסיף כי "כל עוד צורכי הביטחון נשמרים, ישראל היא מדינה שוחרת שלום" ואמר: "מאמינים שהאיום האיראני הוא האיום הגדול על ישראל, נעשה מה שדרוש"

זמן צפייה: 10:56

אחרי סוף שבוע ראשון בתפקיד, ראש הממשלה ה-14 של מדינת ישראל, יאיר לפיד, נאם הערב (שבת) לראשונה כראש ממשלה, ואמר כי "כל עוד צורכי הביטחון נשמרים, ישראל היא מדינה שוחרת שלום". לפיד הוסיף כי "אנחנו מושיטים יד כולל לפלסטינים והגיע הזמן שתכירו בכך שאנחנו לא נזוז מפה אז בוא נלמד לחיות ביחד".

"אני רוצה להודות לנפתלי בנט על ההגינות והחברות", פתח ראש הממשלה הנכנס את נאומו, "על כך שהובלת את המדינה להישגים כלכליים וחברתיים שלא היו פה שנים. מדינת ישראל גדולה מכל אחד מאיתנו, חשובה יותר מכל אחד מאיתנו. היא לא שייכת רק לנו. בשבילם ובשבילנו אנחנו צריכים לבחור בטוב משותף. במה שמחבר אותנו. תמיד יהיו מחלוקות. השאלה איך מנהלים אותן ואיך נוודא שהן לא מנהלות אותנו. כל עוד אנחנו זוכרים שיש לכולנו אותה מטרה: ישראל יהודית, דמוקרטית, ליברלית ומשגשגת".

ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד ולשעבר - נפתלי בנט
ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט וראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד | צילום: חיים צח / לע''מ

"אנחנו מאמינים שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי", המשיך לפיד, "הקמתה לא בשנת 1948, אלא ביום שיהושע בן נון חצה את הירדן. אנחנו מאמינים שישראל צריכה להיות דמוקרטיה ליברלית שבה אפשר להחליף את השלטון. איש לא יכול לשלול את זכויות היסוד שלו, את חירותו, זכותו לביטחון אישי. עלינו לשמור תמיד על עוצמתנו הצבאית".

"אני בנו של ניצול שואה", סיפר לפיד, "ילד יהודי בן 13 שרצו להרוג אותו ולא היה מי שיגן עליו. נגן על עצמנו בכוחות עצמנו. לילה אחד, בחורף 1944, בגטו בודפשט, סבתא שלי קראה לילד ההוא, אבא שלי, ואמרה 'אתה לא יודע את זה אבל היום זה הבר מצווה שלך'. אבא שלך (סבא שלי) כבר לא יחזור. היא הוציאה בקבוקון קטן של בושם ושברה אותו על הרצפה ואמרה: לפחות לא יהיה מסריח".

ראש הממשלה המיועד יאיר לפיד ביד ושם
ראש הממשלה יאיר לפיד ביד ושם | צילום: קובי גדעון / לע''מ

"אנחנו מאמינים שישראל היא מדינה יהודית. אופיה יהודית, זהותה יהודית. גם יחסה לאזרחיה הלא יהודים הוא יהודי. תפקידנו להמשיך ולחזק את מעמדנו בעולם. תפקיד השלטון הוא לשמור על החוק, תפקיד החוק לשמור על השלטון. בית המשפט הוא המגן על החלש. תפקידנו לשמור על אלה שאין להם. אנחנו מאמינים שהאיום האיראני הוא הראשון במעלה על ישראל".

"אני עומד לפניכם ואומר מכאן לכל מבקשי רעתנו מעזה ועד טהרן, מחופי לבנון ועד סוריה: אל תנסו אותנו. אנחנו מאמינים ומתפללים ביחד. לשלום החיילים והשוטרים שלנו. לא נשקוט ולא ננוח עד שיחזרו בנינו החיילים והשבויים. אנחנו מאמינים גם שמותר לנו לא להסכים".

ראש הממשלה יאיר לפיד בפגישתו עם בכירי מערכת הביטחון
ראש הממשלה יאיר לפיד בפגישתו עם בכירי מערכת הביטחון | צילום: חיים צח /לע''מ

"חופש הביטוי הוא עקרון היסוד. חופש העיתונות. המרחב הפוליטי הפך לרשע. את זה עלינו לעצור. זה האתגר שלנו. יש פה שכל ודמיון וכוחות שאין בשום מקום אחר. הכלכלה הישראלית היא מוקד של עלייה לרגל. דווקא בתקופה של משבר גלובלי, הפוטנציאל שלנו גדל. אנחנו רק צריכים לעשות את זה ביחד".

"במשרדי בכנסת תלויות שתי תמונות: דוד בן גוריון ומנחם בגין. שני יריבים פוליטיים וגם שני ראשי הממשלה החשובים שהיו כאן. לשניהם הייתה אותה מטרה: בניית עוצמתה של מדינת ישראל. את הנאום הזה שומעים עכשיו לא מעט אנשים שלא הצביעו בעד הממשלה, שלא תומכים בה ולא יתמכו בה. אני מודה לכם על כך שאתם מוכנים להקשיב".

"אני מחויב לשרת גם אותכם. אני מאמץ את דבריו של קודמי בתפקיד: אנשים אחים אנחנו. האתגרים שעומדים בפנינו כבירים. מאיראן ועד משבר החינוך. אסור לנו לכלות את כוחנו במריבות. כדי ליצור טוב משותף אנחנו זקוקים אחד לשני. ילדינו מסתכלים. אנחנו רוצים שהילדים שלנו ייראו שעשינו הכול כדי שתהיה כאן מדינה יהודית ודמוקרטית גדולה וחזקה. רק ביחד ננצח".

.יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מהליכוד נמסר בתגובה: "שום אמירה של לפיד לא תסתיר את העובדה שנחשפה: שהוא שלח את המנכ״לית שלו עם צ׳ק פתוח למועצת השורא. הממשלה היחידה שהוא יכול להקים היא עם האחים המוסלמים והרשימה המשותפת. הברירה היא ממשלה נסחטת של לפיד שכוללת את האחים המוסלמים והרשימה המשותפת או ממשלה לאומית חזקה בהנהגת נתניהו והליכוד שתחזיר לישראל את התקווה".

ראש הממשלה יאיר לפיד וראש שב''כ רונן בר
ראש הממשלה יאיר לפיד וראש שב''כ רונן בר | צילום: חיים צח /לע''מ

ביומו הראשון בתפקיד כבר הספיק לפיד לערוך סדרה של פגישות ביטחוניות ומדיניות. אתמול נפגש רה"מ עם ראש שב"כ, רונן בר, בבסיס הקריה שבתל אביב. במהלך הפגישה נעשתה סקירה ביטחונית-מודיעינית רחבה על הנעשה בגזרות השונות, ובנוסף נועד לפיד גם עם מנכ"ל משרד החוץ ומתאם השבויים והנעדרים, וקיבל עדכון מקיף על אודות מצבם.

אתמול גם קיבל לפיד שיחת טלפון מראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שאמר לו: "אני רוצה לאחל לך ולכולנו שארבעת החודשים הקרובים יהיו תקופה של שקט ביטחוני". נתניהו הציע שהעדכון הביטחוני יתבצע באמצעות המזכיר הצבאי, כדי למנוע את הפיכת העדכון הביטחוני לכלי פוליטי בזמן בחירות. מטעמו של לפיד נמסר כי הוא הזמין את נתניהו לבוא כמקובל לתדרוך ביטחוני בלשכתו עם המזכיר הצבאי.

יאיר לפיד ואשתו ליהיא
יאיר לפיד ורעייתו ליהיא | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הלילה ילונו לפיד ורעייתו ליהיא במתחם המאובטח בבלפור, לאחר שבפגישה שהתקיימה בין לפיד לראש שב"כ הובהר כי מרבית הליקויים התשתיתיים שפורטו בדו"ח מבקר המדינה לגבי מעון ראש הממשלה טרם תוקנו, זאת לצד התקדמות בשדרוג אמצעי האבטחה שבאחריות שב"כ.

ראש השב"כ הדגיש כי "הוצאות שדרוג האבטחה המתחייבות בתקן שב"כ, בביתו של לפיד בתל אביב, יהיו הכרחיות ומינימליות וזאת תוך התחשבות ומינימום פגיעה בשגרת החיים של השכנים המתגוררים בסמוך. עוד נאמר כי "בכדי לצמצמם עלויות, יעשה שימוש גם באמצעי אבטחה קיימים שניתן להעבירם ממשימות אחרות".