אחרי הפרסום בחדשות 13 והביקורת: "חוק המתנות" יורד מסדר היום

כחצי יממה אחרי שבחדשות 13 נחשף כי הקואליציה תקדם את החוק שיאפשר לנתניהו להימנע מהשבתם הכסף שניתן לו מבן דודו למימון הוצאות המשפט שלו כבר מחר - נודע כי החוק ירד מסדר היום כשברקע הביקורת החריפה במערכת הפוליטית. באופוזיציה איימו: "אם החוק יעלה - הוא ייתקל בהתנגדות מאסיבית"

זמן צפייה: 02:36

אחרי שאמש (שלישי) פורסם לראשונה בחדשות 13 כי בקואליציה מתכוונים לקדם את "חוק המתנות", התעוררה ביקורת חריפה במערכת הפוליטית שבעקבותיה נודע כי החוק ירד לפי שעה מסדר היום.

מוקדם יותר היום הודיעו יושבי-ראש סיעות האופוזיציה כי "אם יוחלט לכנס את המליאה לטובת חוק המתנות ביום ראשון, כל חברי הכנסת יחויבו להגיע לדיון. אנו מחדדים כי לא נוותר ו'חוק המתנות' המושחת ייתקל בהתנגדות מאסיבית של כל סיעות האופוזציה. אנו מציעים לקואליציה לשקול שוב את העניין ולמנוע את העלאת החוק".

"מפלגת הליכוד החליטה לעלות לדיון ביום חמישי בוועדת הכנסת את חוק המתנות לקריאה ראשונה. ההשלכות לכך הן שעתידה להתקיים על כך הצבעה ביום א' הקרוב במליאה. המשמעות היא שלמרות סיום כנס החורף ולמרות שזהו שבוע של ערב חג, החליטה מפלגת הליכוד לכנס את המליאה במיוחד לטובת החוק המושחת והמתועב, בעל ניחוח של אינטרס אישי".

עוד נאמר, כי "לא די בכך שהמליאה לא מתכנסת בשבוע של ערב חג פסח, למעט מקרים חריגים, חברי הכנסת אמורים להצביע על חוק שעלול להשחית את כל המגזר הציבורי. אנו מודיעים בזאת כי באם יוחלט לכנס את המליאה לטובת חוק המתנות ביום ראשון, כל חברי הכנסת יחויבו להגיע לדיון".

"חוק המתנות" ("חוק התרומות"), שיאפשר לנבחר ציבור, רעייתו ובנו לקבל תרומות של כספים בלי הגבלה או פיקוח, יקודם כבר ביום חמישי הקרוב. ביום ראשון תתקיים קריאה ראשונה במליאת הכנסת.

החוק נועד כדי לאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו להימנע מהשבתם של 300 אלף דולרים שתרם לו בן דודו נתן מיליקובסקי למימון הוצאות המשפט שלו, סכום שבית המשפט העליון קבע כי עליו להחזיר. לא זו בלבד, גם בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, "יהנה" מהחוק, שכן מתנהלים נגדו כמה הליכים בבית המשפט.

לפי ההליך הנהוג, הוועדה למתן היתרים, שבסמכותה לתת היתר אישי לחריגה מכללי האתיקה, הייתה צפויה לדון בנושא. לפי תזכיר החוק, הוועדה תבוטל, הקואליציה למעשה תעקוף אותה, וראש הממשלה ובני משפחתו, כמו גם כל נבחר ציבור אחר, יוכל לקבל תרומות כספיות ללא כל פיקוח. היום או מחר, חוות הדעת של היועצת המשפטית תוגש לשר המשפטים יריב לוין, זאת - למרות שבקואליציה לא מתכוונים להתייחס אליה.

Whatsapp Image 2023 03 17 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה את עמדתה בנושא הצעת "חוק התרומות", בה היא מתנגדת להצעת החוק, כפי שפורסם בחדשות 13. "עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה היא כי יש בהצעה זו כדי להתיר ניצול של התפקיד השלטוני או של המעמד הציבורי של נבחרי הציבור ועובדי הציבור לשם הפקת טובת הנאה, פרטית או אחרת, בניגוד מוחלט לדין הקיים שתכליתו שמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי ועל חובת הנאמנות הבלעדית של עובדי הציבור לאינטרס הציבורי.

עוד נכתב בעמדה כי הצעת החוק עומדת בסתירה לרציונל הכללי שבבסיס המנגנונים השונים שנועדו להבטיח את טוהר המידות בשירות הציבורי שביניהם ניתן למצוא גם את עבירת השחיתות השלטונית. היועצת המשפטית לממשלה הבהירה כי הצעת החוק פוגעת באופן מהותי בטוהר המידות בשירות הציבורי ובאמון הציבור בו. ההצעה מנוגדת לתכליתו של חוק המתנות ולמגמה בפסיקה ובחקיקה למנוע מצבים בהם עובד הציבור יזכה בכספים בשל מעמדו זה.