הרצוג בצל הסערה הפוליטית: "גלו איפוק ואחריות, להרגיע את הרוחות"

נשיא המדינה התייחס לאירועים האחרונים, כמו גם להתבטאויות התקיפות, ופנה לח"כים: "עלינו להוריד את הלהבות". על המהפכה המשפטית של לוין: "ערכי מגילת העצמאות הם המצפון של מדינתנו. לא אתן לפגוע בהם. זה מעסיק אותי ללא הפסקה"

זמן צפייה: 03:38

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הערב (שלישי) לאירועים האחרונים, בהם החשד לדריסת מפגינים בבאר שבע וכן להתבטאויות שנויות במחלוקת של נבחרי ציבור. הוא פנה לח"כים: "גלו איפוק ואחריות. עלינו להרגיע את הרוחות ולהוריד את הלהבות".

על הרפורמה המשפטית של השר יריב לוין אמר הרצוג כי "ערכי מגילת העצמאות הם המצפן של מדינתנו. לא אתן לפגוע בהם. זו תקופה רגישה ונפיצה בציבוריות הישראלית. אני ער לקולות הנשמעים מכאן ומכאן, ולכל הכאבים, הדאגות והחרדות. זה לא נעלם מעיניי ומעסיק אותי ללא הפסקה. אין לנו ארץ אחרת".

הפגנה נגד ממשלת נתניהו בתל אביב
הפגנה נגד ממשלת נתניהו בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

דבריו של הנשיא הרצוג מגיעים על רקע שבוע וחצי מתוח אחרי הקמת ממשלת נתניהו, וביתר שאת לאחר שהציג שר המשפטים יריב לוין את תוכניותיו למערכת המשפט, במה שהוא מכנה "רפורמת המשילות". הצהרתו של לוין נענתה בקריאות גינוי חריפות מהאופוזיציה, כשראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא לרפרומה "מכתב איום".

היום טען חבר הכנסת צביקה פוגל, המכהן בתפקיד מטעם מפלגת עוצמה יהודית, טען כי יש לעצור את יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, בוגי יעלון ויאיר גולן בשל מה שהוא מכנה "קריאה למלחמת אחים". חבר מפלגתו ח"כ אלמוג כהן הביע את התנגדותו למעצר של הארבעה, אך הוסיף לדבריו של פוגל ואמר: "יש להורות להם להפסיק עם השיסוי, ההסתה והרצון לשפוך דם ברחובותיה של מדינת ישראל, ולהדגיש להם שאם לא יעשו כן - הם יעצרו עם אזיקים".

הפגנה, באר שבע, דריסה, הרכב של הנהג החשוד בניסיון דריסת מפגינים בב''ש
הרכב של הנהג החשוד בניסיון דריסת מפגינים בב''ש | צילום: תומר וינר

מוקדם יותר היום נהג רכב פרטי ניסה לכאורה לדרוס מפגינים במהלך הפגנה נגד המהפכה המשפטית שהתקיימה בסמוך לאוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע, ונעצר. לפיד הגיב למקרה ואמר: "ההסתה של הממשלה תגמר בדם". כמו כן היום תקף חבר הכנסת לשעבר יאיר גולן את "הרס מערכת המשפט", לדבריו, ובציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו כתב: "חברות וחברים, כנגד ממשלת הזדון והרשע יש רק דרך אחת - מרי אזרחי רחב היקף".

הפגנה מול ביתו של יריב לוין
הפגנה מול ביתו של יריב לוין

"לא עוד הפגנות מנומסות במוצ"ש, לא עוד פוסטים נמלצים לעת ערב, ולא לקינה בכי ונהי", כתב גולן, "רק מעשים. רק תוצאות. עסקים יושבתו, שירותים יושבתו, דרכים יחסמו, והמתיימר לשלוט באמצעות מושחתים, נהנתנים, קיצוניים וחשוכים יגלה שהעם הוא הריבון, אנחנו הריבון, ואנחנו נקבע את גורלה של המדינה שלנו. הכוח לעם, וזה לא יקרה ללא מאבק נחוש ואמיץ".

אתמול בישיבת סיעה של המחנה הממלכתי אמר יו"ר הסיעה בני גנץ כי "האחריות למלחמת האחים תהיה על נתניהו. שבוחר בחרפה - אנחנו נבחר במאבק צודק", בהתייחסו לרפורמת המשילות של יריב לוין. "נתניהו לא רוצה מערכת משפט מאוזנת - הוא רוצה אותה במצב מאוזן. הוא ושותפיו החליטו להשמיד את האיזונים - הגיע הזמן לצאת להפגין ולהרעיד את המדינה". בהמשך, גנץ פנה למצביעי הליכוד ואמר: "רובכם לא הצבעתם למען הפיכה משטרית. אני קורא לכם לצאת ולהיאבק למען מה שאתם מאמינים בו".