"אני מחליט"; "אל תאיים עליי": צעקות בקבינט בין בן גביר לרמטכ"ל

פרסום ראשון: בדיון אמש התגלע ויכוח קולני בין רא"ל הרצי הלוי לשר בן גביר. האחרון דרש לשנות את ההחלטה בנוגע ללוחמים שכרזו "שמע ישראל" במסגד בג’נין, הרמטכ"ל ניסה להסביר - והשר תקף: "אני דרג מדיני, אנחנו מחליטים". הלוי: "אני אחליט מה ערכי בצבא". בן גביר הגיב לפרסום: "השיח שלי עם הרמטכ"ל היה מכובד אך נוקב"

זמן צפייה: 01:55

פרסום ראשון: במהלך דיון הקבינט אמש (שני) התגלע ויכוח קולני וקשה בין הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. לחדשות 13 נודע כי בן גביר דרש לשנות את ההחלטה בעניין הלוחמים שכרזו "שמע ישראל" במסגד בג’נין, וטען כי זה "מהווה פגיעה במורל ובחיילים". הרמטכ"ל וראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הסבירו לשר כי ההדחה תואמת את ערכי צה"ל - והשר תקף: "אני חבר קבינט, אני דרג מדיני, אנחנו מחליטים". הלוי השיב: "אתה טועה. אני אחליט מהו מעשה ערכי ומה לא בצבא". לאחר שבן גביר אמר: "אוי ואבוי אם תדיח אותם", הרמטכ"ל השיב: "אל תאיים עלי".

השרים יפעת שאשא-ביטון וחילי טרופר אמרו לבן גביר: "אל תדבר ככה לרמטכ"ל", ואז התפתח עימות נוסף בין יו"ר עוצמה יהודית לבין שאשא ביטון - לאחר שהוא אמר לה: "גברת, אל תגידי לי מה לעשות", וזו הטיחה בו: "אל תקרא לי גברת".

בהמשך, הרמטכ"ל הבהיר: "הטיפול המשמעתי בחיילים שכרזו בג'נין זה לא נושא מדיני אלא נושא צבאי, הם יטופלו משמעתית וזה לא רלוונטי לפה". בן גביר סירב להרפות והשיב: "זה פוגע בלוחמים". השר טרופר התערב פעם נוספת ואמר: "זו סוגיה טקטית שלא קשורה לקבינט. גיבוי לחיילים זה גם גיבוי למפקדים".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר מכן השר בני גנץ הניח את ידו על רא"ל הלוי, ואמר: "האיש הזה אחראי על אנשי המילואים, זה שלו, הוא יסתכל, הוא יבדוק והוא יחליט". הרמטכ"ל הוסיף: "אני סומך על המפקדים ועל שיקול הדעת שלהם, אני מטפל בזה. תשאיר לי להחליט איך אני מטפל בזה".

השר בני גנץ
השר בני גנץ | צילום: רויטרס

בעקבות הפרסום, בן גביר הגיב בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "השיח שלי עם הרמטכ"ל אמש היה מכובד אך נוקב: דרשתי ואני דורש גם כעת להחזיר את החיילים שקראו שמע ישראל במסגד לפעילות באופן מידי, ולא לפגוע במורל של חיילי צה"ל שנלחמים עבור כולנו. לטעמי ההחלטה להדיח אותם משירות פוגעת בכל חיילי צה"ל".

שר הביטחון יואב גלנט גיבה את הרמטכ"ל ותקף את בן גביר בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "מדינת ישראל וצה"ל זכו ברמטכ"ל אמיץ, ערכי ומנוסה בתקופת מלחמה קשה ומורכבת. צה"ל ימשיך ויפעל בנחישות, בהתאם למצפן הערכי המבוסס על מסורת ישראל, החוק ורוח צה"ל. אמשיך לגבות את צה״ל והרמטכ״ל, למול פוליטיקאים חסרי אחריות המנסים ליצור הון פוליטי על גבם של המפקדים הנושאים בעול המלחמה".

גם על דבריו של גלנט הגיב בן גביר, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏יואב, יש לנו גם לוחמים גיבורים ונועזים שנותנים הכל למען הכרעה חד משמעית במלחמה באויב הנאצי. אם למדנו משהו מה-7.10 זה שמותר, רצוי והכרחי להעביר ביקורת עניינית גם על הפיקוד הבכיר. בוודאי כשזה למען הלוחמים המצוינים שלנו. ולגבי הון פוליטי - אני מציע שתתן גיבוי ללוחמים גם אם זה לא מביא לך פרגונים מהאולפנים".

השר גלנט והרמטכ"ל הלוי
השר גלנט והרמטכ"ל הלוי | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

כזכור, בחודש שעבר דווח בחדשות 13 על ויכוח סוער נוסף בקבינט בו לקח חלק השר בן גביר, כאשר השרים דנו על הכנסת הדלק לעזה והוא התפרץ לדברי השר גדי איזנקוט, שהשיב לו: "שתוק, לא דיברתי אליך". בן גביר המשיך: "אני צובט את עצמי, יש לנו תינוקות בעזה שאפילו הצלב האדום לא ביקר אותם, ואתם מדברים איתי על גרדת וכינים. אנחנו הקורבן ולא ההפך, כל עוד התינוקות, הילדים והנשים אצלנו לא מקבלים טיפול, לא אכפת לי מהגרדת שלהם. זה פשוט טרלול".