ברקע הדרמה של הרגע האחרון: החלה ההצבעה בכנסת

דרמה של הרגע האחרון: זמן קצר לפני שהכנסת החלה בהצבעה החשאית על נציגי הוועדה למינוי שופטים, סיעת הליכוד החליטה להצביע נגד כל המועמדים. המשמעות: המהלך יידחה ב-30 יום. גנץ ולפיד הודיעו לנשיא: "אם הקואליציה תפר את הסיכומים - ייפסקו השיחות". משדר מיוחד

נתניהו בכנסת
נתניהו בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דרמה בכנסת: ספירת הקולות החלה לאחר שחברי הכנסת הצביעו מוקדם יותר היום (רביעי) בעד או נגד המועמדות לוועדה לבחירת שופטים טלי גוטליב וקארין אלהרר. סיעת הליכוד החליטה להצביע נגד המועמדות לוועדה, המשמעות: הבחירות עלולות להידחות בחודש - אלא אם יהיו הפתעות. בתגובה, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר: "מי שיעשה תרגילים פוליטיים יפגע במדינת ישראל. הוועדה צריכה לקום היום, עם נציגת אופוזיציה. אם הקואליציה תסכל את הבחירה לא נשב לשיחות בבית הנשיא".

"כל מי שחפץ בשמירה על הדמוקרטיה",המשיך גנץ, "ביציבות ובהמשך השיח והגעה להסכמות צריך לנהוג היום באחריות ולאפשר את הקמת הוועדה לבחירת שופטים לפי הנוהג". ראש האופוזיציה יאיר לפיד כינס את סיעת יש עתיד - ומסר: "נתניהו איבד שליטה על ממשלתו והוא שבוי בידי הקיצונים. הוא מרסק את הדמוקרטיה הישראלית, את הכלכלה, את הביטחון ואת אחדות העם, הפר את התחייבותו לנשיא וגורם לסיום השיחות". בעקבות הדרמה: השקל צונח מול הדולר ל-3.62 שקלים, הבורסה עברה מעליות לירידות.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306141527' autoplay='0' credit='' desc='ליאור קינן עושה סדר בבלאגן' poster='' kid='1_e01q7k2v' duration='129']

זמן קצר לאחר מכן, דקות לפני תחילת ההצבעה בכנסת, ראשי הקואליציה פרסמו הודעה משותפת: "ראש הממשלה, כל ראשי הקואליציה וסיעת הליכוד, אינם מוכנים לקבל מצב שבו חבר כנסת יפעל על דעת עצמו ויפר את ההסכמים הקואליציוניים, בפרט בנושא רגיש זה. לכן החליטו ראשי הקואליציה, בלית ברירה, להפעיל את הסעיף בתקנון הכנסת שמאפשר להשאיר את המצב כפי שהוא ולא לבחור באף מועמד, עד שיתקיימו בחירות חדשות בתוך 30 יום".

"רק אתמול גנץ אמר שהוא יפוצץ את השיחות אם ייבחרו שני נציגי קואליציה. זה לא קרה, ועדיין גנץ ממשיך לקרוא לפיצוץ השיחות. ראשי הקואליציה קוראים לאופוזיציה להפסיק להציב אולטימטומים ולהפסיק להמציא תירוצים כדי לפוצץ את השיחות. אחרי 3 חודשים של סירוב עיקש מצד האופוזיציה לכל הצעה שהובאה על ידי נציגי הקואליציה, כולל הצעות שהועברו בימים האחרונים ולא זכו כלל למענה, ראשי הקואליציה קוראים לאופוזיציה להמשיך בשיחות ולהגיע להסכמות ללא דיחוי".

Whatsapp Image 2023 06 14 At 1
מליאת הכנסת בעת ההצבעה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נתניהו פרסם הודעה ופנה לאופוזיציה: "גנץ אמר אתמול שאם הקואליציה תבחר שני נציגים לועדה לבחירת שופטים, הוא יפוצץ את השיחות. טוב, זה לא קרה, אבל הוא ממשיך לאיים. אז אני אומר לאופוזיציה: תפסיקו עם האיומים, תפסיקו עם התירוצים, אחרי שלושה חודשים שאתם דוחים כל הצעת פשרה שאנחנו מביאים - שבו איתנו ברצינות, כנסו להידברות אמיתית ונגיע סוף סוף להסכמות".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2314061457' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו בקריאה לאופוזיציה: "תפסיקו לאיים"' poster='' kid='1_3ns7uwes' duration='27']

שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן צייצה בחשבון הטוויטר שלה זמן קצר לאחר מכן: "לא בשיטת הסלאמי. אלא במקשה אחת. 3 חוקים מרכזיים של הרפורמה יעברו ויעשו כאן שינוי היסטורי. זה היה אמור להתחיל מייד. לצערי הרב זה התעכב היום. ימין יקר, לנשום. זה עומד לקרות בשבועות הקרובים".

כמו כן, בישראל ביתנו אמרו כי יתמכו בח"כ טלי גוטליב: "לא רוקדים לפי החליל של נתניהו". מנגד, במחנה הממלכתי אמרו: "לא נשחק במשחקים ונסתכן בהשארת ח"כ גוטליב כחברה בוועדה לבחירת שופטים, משום שזה עלול לפגוע בבחירות השופטים. מצביעים בעד ח"כ קארין אלהרר בלבד".

לפיד וגנץ
לפיד וגנץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מטעמו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה נמסר כי "מיד בתום פרק השאילתות הדחופות, המליאה תעבור להצבעה על נציגי הכנסת בוועדות המינויים לנושאי משרה שיפוטית. בשל השינויים והסרת מועמדויות של חלק מחברי הכנסת לוועדות השונות, המליאה תצא להפסקה קצרה לצורך הדפסת טפסים חדשים ומיד לאחר מכן תחל ההצבעה".

מוקדם יותר כונסו ראשי הקואליציה, וראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש מחברי הליכוד שהגישו מועמדות לוועדה להסיר אותה. ח"כ אלי דלל נעתר לבקשה - אך ח"כ טלי גוטליב הבהירה שהיא לא מסכימה. זמן קצר לאחר מכן היא נפגשה עם נתניהו - ובצאתה אמרה: "הייתה פגישה מורכבת, לא אסיר את מועמדותי". לאחר מכן אמרה גוטליב לחדשות 13: "אמרתי לנתניהו שהוא טועה. הוא ודרעי צעקו עליי".

הסעיף בתקנון
הסעיף בחוק

בתוך כך, נתניהו ניסה לגרום לחברי הקואליציה לתמוך בנציגת האופוזיציה ח"כ קארין אלהרר ומאחורי הקלעים הופעל לחץ מצד תומכי המהפכה המשפטית, בראשות שר המשפטים יריב לוין, לומר פומבית שאם לא יושגו הבנות בבית הנשיא תוך פרק זמן מוגבל - הקואליציה תתקדם בחקיקת הרפורמה באופן חד-צדדי.

טלי גוטליב
טלי גוטליב | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית מסרו: "ברור לכל שאם לא תיבחר היום הוועדה, ובפרט נציגת האופוזיציה - פניו של נתניהו להשתלטות עוינת על הועדה לבחירת שופטים שתהפוך את ישראל לדיקטטורה. היום הזה מבהיר לכל: פניו של נתניהו לדיקטטורה, מולו ומול שותפיו להפיכה נעמוד מיליונים ברחובות ונציל את הדמוקרטיה הישראלית".

מובילי מחאת המילואימניקים "אחים לנשק" הגיבו גם הם על דחיית ההצבעה: "נתניהו הסיר את המסכה. הוא בובה של יריב לוין, והשיחות בבית הנשיא הן מסך עשן לדיקטטורה שבדרך. הדמוקרטיה הישראלית בסכנה קיומית וכרגיל מי שסובל זה האזרחים. על מנהיגי האופוזיציה לסיים את שיחות ההידברות עכשיו".