כדי למנוע מבן גביר להצטרף: נתניהו נערך לפירוק קבינט המלחמה

מקורות ששוחחו עם חדשות 13 מסרו כי אם סער לא ייכנס לקבינט המצומצם - רה"מ יפרק את הפורום, כדי לבלום את הצטרפותם של סמוטריץ' ובן גביר. בתרחיש כזה, מרבית ההחלטות יעברו לקבינט המדיני-ביטחוני, ונתניהו יקיים הערכות מצב עם פורום מתחלף של שרים ואנשי מקצוע

זמן צפייה: 01:00

ברקע האולטימטום של השר בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו נערך לפירוק קבינט המלחמה, כך דווח הערב (שני) במהדורה המרכזית. מקורות ששוחחו עם חדשות 13 מסרו כי בתרחיש שבו נתניהו לא יצליח לצרף את יו"ר "הימין הממלכתי" גדעון סער לקבינט המצומצם - והסיכוי לכך נמוך במיוחד - ועדת השרים תתפרק.

המקורות הוסיפו כי הצטרפותם של בני גנץ וגדי איזנקוט לקבינט המלחמה אפשרה לנתניהו לקבל החלטות ברמה הטקטית ואף האסטרטגית - כאשר הוא משוחרר מהלחצים הפוליטיים של אנשי הימין בקואליציה שלו. לפיכך, מטרת הפירוק היא לדלל את השפעת השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', שניתן להעריך כי ישאפו להחליף את איזנקוט וגנץ בפורום קבלת ההחלטות היוקרתי.

אם כך יהיה, מרבית ההחלטות יעברו לקבינט המדיני-ביטחוני, "המורחב", כאשר נתניהו צפוי לפעול כבעבר - לקיים הערכות מצב עם פורום מתחלף של שרים ואנשי מקצוע, לפני ישיבות הקבינט.

השר בני גנץ
השר בני גנץ | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

לפני כ-10 ימים מסר גנץ הצהרה חריפה, במסגרתה הציב אולטימטום לנתניהו, לפיו על קבינט המלחמה "להציג תוכנית פעולה עד 8 ביוני" - או שיפרוש מהממשלה. בדרישות: השבת החטופים, מיטוט חמאס ופירוז הרצועה, קביעת חלופה שלטונית, השבת תושבי הצפון עד 1 בספטמבר, קידום נורמליזציה ואימוץ חוק הגיוס. נתניהו דחה את דרישותיו של גנץ מיד לאחר ההצהרה, ומסר: "משמעות התנאים - תבוסה. גנץ מציב תנאים לרה"מ במקום לחמאס".

בהמשך פורסם בחדשות 13 כי ייתכן שגנץ יפרוש מפורום השרים עוד קודם. גורמים במחנה הממלכתי הודיעו כי הדד-ליין שהציב גנץ, 8 ביוני, הוא אינו "תאריך קדוש". ח"כ מתן כהנא, חבר סיעת המחנה הממלכתי, אישר כי ייתכן שפרישת מפלגתו תגיע לפני יוני. גורמים בסביבתו של גנץ חזרו על דברים ברוח דומה.