רע"מ החרימו את הדיון עם נתניהו: "לא מאמינים לו"

אחרי שנחשפו בחדשות 13 חלק מדרישות חברי הכנסת הערבים מנתניהו, בדיון בנוגע לאלימות במגזר הערבי אמר רה"מ: "מדובר בארגוני פרא שחייבים למגר אותם, כמו שהצלחנו לעשות מול הפשיעה בחברה היהודית". יו"ר רע"מ מנסור עבאס לא הגיע לפגישה: "תמונה ומפגש זה לא מספיק"

זמן צפייה: 02:07

חברי הכנסת הערבים נפגשו הערב (שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כדי לדון בבעיית הפשיעה והרציחות המשתוללת במגזר הערבי. אחרי שמוקדם יותר נודע לחדשות 13 כי הח"כים ידרשו מנתניהו את קיומם של מספר סעיפים, כשהבולט מביניהם הוא ביטולו של המשמר הלאומי בראשות השר לביטחון פנים איתמר בן גביר וחיזוק המשטרה במקום, הודיעה רע"מ כי לא תגיע לדיון. יו"ר המפלגה מנסור עבאס אמר הבוקר בריאיון לגלצ: "לא מאמינים לו. תמונה ומפגש זה לא מספיק". עם זאת, סיעת חד"ש-תע"ל תגיע.

"המשטרה היא הגוף הביטחוני בעל הסמכות הבלעדית לאכיפת החוק בתחומי מדינת ישראל", כתבו החכ"ים בנימוקם לדרישתם לבטל את המשמר הלאומי. "יש לחזק אותה בתקנים ומשאבים, בגיוס חוקרים וחוקרות דוברי ערבית ובכשירות לטיפול בפשיעה ובאלימות".

בנוסף, חברי הכנסת הערבים ביקשו מתניהו להקים ועדת שרים בראשות ראש הממשלה, שתטפל בפשיעה ובאלימות; להתחייב על המשך פעילותן של התוכניות "מסלול בטוח" ו"לעצור את הדימום"; והקמת פורום מייעץ בהשתתפות ראש הממשלה וועד ראשי הרשויות, שיהיה אמון על ניהול הפעולות הממשלתיות לטיפול בתופעה.

זירת רצח ברהט
זירת רצח ברהט | צילום: דוברות המשטרה

בתום הפגישה, שבה סוכם על הקמת ועדת היגוי למגזר הערבי, לרבות הטיפול בפשיעה, שתפקידה לתכלל את כלל זרועות הממשלה המטפלות בחברה הערבית, אמר נתניהו: "מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה טרור. ארגוני הפשע הרצחניים, המטילים אימה בחברה הערבית לא מוגדרים טרור, אבל בפועל מטילים מורא על כלל האוכלוסייה. אלה ארגוני פרא. אנחנו צריכים לשים את הפוליטיקה בצד, להסיר מחיצות ולפעול ביחד למגר את הנגע הנפשע הזה"

לאחר סיום ישיבת הסיעה, אמר חבר הכנסת עופר כסיף (חד"ש-תע"ל): "לא באנו אופטימיים ולא יצאנו אופטימיים, אבל חשוב לנו להזיז כל אבן כדי שמגיפת הפשיעה תחוסל. נטל האחריות על הממשלה ובעיקר על ראש הממשלה - עוד חזון למועד ואני מקווה שלא לנופל״.

חבר הכנסת אחמד טיבי אמר: "הפשיעה מתפשטת כגידול סרטני שמאיים להרוס את החברה שלנו, ולכן אנחנו מוכנים לקיים כמעט כל פגישה שיכולה לעצור אותה ולהציל חיים. הזכרנו את ההתבטאות המביכה של המפכ"ל כאילו אלימות טבועה במנטליות הערבית. גם ראש הממשלה אמר שהוא לא מסכים לאמירה הזאת. עכשיו, נטל ההוכחה על הממשלה כולה, והעומד בראשה".

Whatsapp Image 2021 10 19 At 0
זירת רצח באום אל-פחם | צילום: דוברות המשטרה

הפגישה עם נתניהו התקיימה על רקע האלימות הגואה בחברה הערבית. אתמול בלילה נקבע מותו של עומר עואלי, והוא הפך בכך לאדם ה-90 שנרצח בחברה הערבית בשנה האחרונה. רק מספר שעות קודם לכן, נורה למוות אחמד שריף, תושב קלנסווה בשנות הארבעים לחייו.

מעמותת יוזמות אברהם, המנטרת אלימות בחברה הערבית, נמסר כי 90 ערבים קיפחו את חייהם בשנת 2023 בנסיבות הקשורות לאלימות ולפשיעה, זאת לעומת 34 קורבנות בתקופה המקבילה אשתקד. 79 מהקורבנות השנה נורו למוות, ו-41 מהם היו בני פחות מ-30. מבין כלל הקורבנות השנה, 6 היו נשים.