התוכנית של סמוטריץ' לשליטה אזרחית ביו"ש: "נתניהו איתנו"

בכנס שנערך ביהודה ושומרון, יו"ר הציונות הדתית נשמע אומר בהקלטות שפורסמו בניו יורק טיימס כי הממשלה פועלת להשגת שליטה אזרחית ביו"ש באופן חשאי, באופן שבו "לא נואשם בסיפוח רשמי". שר האוצר והשר במשרד הביטחון טען כי מדובר בתוכנית שהיא "חלק מההסכמים הקואליציוניים", וכי ראש הממשלה "איתנו על-מלא"

השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בהקלטות שפורסמו היום (שישי) בניו יורק טיימס, יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', נשמע אומר בנאום ב-9 ביוני בכנס שנערך ביהודה ושומרון כי הממשלה פועלת בחשאי לבסס שליטה ישראלית אזרחית ביו"ש - באופן שבו "לא תואשם בסיפוח באופן רשמי".

את ההקלטה סיפק לעיתון האמריקני חוקר מ"שלום עכשיו". יו"ר הציונות הדתית נשמע אומר כי ראש הממשלה נתניהו מודע לפרטי התוכנית, ואף כי חלק ניכר ממנה היא חלק מההסכם הקואליציוני בין המפלגות. "נתניהו איתנו על-מלא", נשמע אומר סמוטריץ' בגאווה.

רה"מ בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ'
רה"מ בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס

בהקלטה ניתן לשמוע את סמוטריץ' טוען כי המטרה היא למנוע מיהודה ושומרון להפוך לחלק ממדינה פלסטינית. "אני אומר לכם, זה מאוד דרמטי. שינויים כאלה משנים את ה-DNA של המערכת". בנאומו, יו"ר הציונות הדתית פירט את תוכניתו לקחת את הסמכות על שטחי יו"ש מידי הצבא, ולהעבירה לגורמים אזרחיים הכפופים לו במשרד הביטחון. חלקים מהתוכנית כבר הוצגו באופן הדרגתי בשנה וחצי האחרונות, וחלק מהסמכויות כבר הועברו לגופים אזרחיים.

סמוטריץ' אמר כי "יצרנו מערכת אזרחית נפרדת". לדבריו, כדי להסיט את הביקורת הבינלאומית, הממשלה אפשרה למשרד הביטחון להישאר מעורב בתהליך, על מנת לייצר "מראית עין" שהצבא עדיין נוכח בלב השלטון ביהודה ושומרון. "יהיה קל יותר 'לבלוע' את זה בהקשר הבינלאומי והמשפטי", טען השר במשרד הביטחון, "כדי שלא יגידו שאנחנו עושים כאן סיפוח".

רמת מגרון
מאחז ביהודה ושומרון (ארכיון) | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בנאומו, יו"ר הציונות הדתית סיפר כי כחלק מתוכניתו, קציני צבא אינם מפקחים עוד על מרבית תהליך הרחבת ההתנחלויות ביהודה ושומרון, כמו גם על הפקעת קרקעות ובניית כבישים. על תחומים אלה, כך נשמע סמוטריץ' אומר, מפקח כעת "אזרח שעובד תחת משרד הביטחון", בגוף חדש שהוא אמון עליו.

ההישג העיקרי שלו, לדבריו, היה להעביר רבות מסמכויות צה"ל ביהודה ושומרון תחת שליטה אזרחית. סמוטריץ' טען כי כחלק מהצעדים בתוכנית, הממשלה העניקה לאזרחים שליטה רבה יותר על תוכניות בנייה ביו"ש, לצד "פיקוח" על הייעוץ המשפטי בנושאי סוגיות משפטיות הקשורות להתנחלויות.

Whatsapp Image 2023 09 09 At 1
מתנחל ברמת מגרון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
כוחות הביטחון סמוך להתנחלות מעלה לבונה והכפר תורמוס עיא
כוחות הביטחון סמוך להתנחלות מעלה לבונה והכפר תורמוס עיא | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד אמר סמוטריץ' כי הוא שלל מהצבא את היכולת לחסום תוכניות בנייה בשטחים, הבטיח כמיליארד שקלים מתקציב הביטחון לאבטחת ההתנחלויות בשנים 2024-2025, ו"התקרב" להקמת גורם ביטחוני שיוכל להרוס במהירות מבנים שנבנו על-ידי הפלסטינים ללא אישור ישראל.

במשרד ראש הממשלה הגיבו לדבריו של יו"ר הציונות הדתית, והכחישו בתוקף את טענותיו: "המעמד הסופי של שטחי יהודה ושומרון ייקבע על-ידי כל הצדדים המעורבים, בתהליך של משא ומתן ישיר. המדיניות הישראלית בנושא זה לא השתנתה".