גנץ וברקת התנגדו, הממשלה אישרה את התקציב

שרי המחנה הממלכתי והשר ברקת מהליכוד התנגדו, השר אקוניס נמנע: התקציב המתוקן לשנת 2023 אושר בישיבת הממשלה הלילית - מבלי שקוצצו ממנו מרבית הכספים הקואליציוניים. סמוטריץ': "תקציב ראוי ונכון", לפיד: "אין בושה". ברקת כתב כי הוא מקווה שעד להצבעה בכנסת "יחשבו מסלול מחדש"

זמן צפייה: 01:42

תקציב המדינה המתוקן לשנת 2023 אושר הלילה (בין שני לשלישי) בישיבת הממשלה, זאת למרות התנגדות שרי המחנה הממלכתי ושר הכלכלה ניר ברקת. ברקת כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הצבעתי הערב נגד חלוקת תקציב הממשלה לחודש הקרוב. אני מקווה שעד להצבעה בכנסת יחשבו מסלול מחדש. ממשלה שמקצצת דווקא במגזר היצרני, במנועי הצמיחה, בפריפריה, בעסקים הקטנים והבינוניים ובהשקעות הון - מעבירה מסר של אנטי צמיחה כלכלית".

שר המדע אופיר אקוניס נמנע מהצבעה בסעיף "יישום הסכמים קואליציוניים" ואמר בפתח הישיבה: "לא מובן מאליו שישראל נכנסה למלחמה בעזה שמצבה הכלכלי איתן, כפי שהעידו סקירות נגיד בנק ישראל וראשי משרד האוצר. בישיבת הקבינט הכלכלי-חברתי הסכמנו בקונצנזוס רחב שלא תהיינה הוצאות על כל מה שאינו קשור לצורכי המלחמה".

השר גנץ אמר במהלך הישיבה: "יש מושג שנקרא 'לחיות את המתרחש ביחידה' ואני מרגיש שבחדר הזה לא מבינים אותו. אנחנו נמצאים במלחמה עם השפעות ענק. מאות אלפים שבמילואים, שמפונים מבתיהם, שמתנדבים. אנחנו במלחמה והיה צריך לעשות את ההסטות לצורכי המלחמה. אנחנו נגיע ל-2024 עם תקדימים שיקשו עלינו, במקום שנצטמצם בהוצאות כבר מעכשיו. שוחחתי עם רבים בחברה החרדית, אנחנו לא נגדם, אנחנו בעדם ובעד להכניס את החינוך החרדי לבסיס התקציב. אבל תשאלו את עצמכם האם אתם לא יוצרים לעצמכם נזק גדול יותר במה שאתם עושים פה היום".

שר הכלכלה ניר ברקת
שר הכלכלה ניר ברקת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב בחשבון הטוויטר שלו: "בזמן שישנתם, הממשלה העבירה את התקציב עם הכספים הקואליציוניים, השאירו את המשרדים המיותרים, עשו את הפוליטיקה הכי קטנה ועלובה במקום להזיז את כל הכסף ללוחמים, למפונים ולעסקים שקורסים. אין בושה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בירך על העברת התקציב וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "התקציב שאושר הלילה כולל תוספת של 30.3 מיליארד ש"ח לצורכי המלחמה הבטחוניים והאזרחיים. התקציב הזה נכון, ראוי וחיוני כעת למדינת ישראל. אזרחי ישראל יכולים להיות בטוחים בזה שיש מדינה, שאפשר להישען אחורה בתקופות קשות - ולדעת שיש מי שמחזיק אותך".

השר בני גנץ
השר בני גנץ | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בתחילת השבוע, שלח גנץ מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו דרש לבטל את דיון התקציב ואיים: "אם יעברו הכספים הקואליציוניים שאינם קשורים למלחמה - סיעתי תצביע נגד התקציב ותשקול את המשך צעדיה". גורם המקורב ליו"ר המחנה הממלכתי מסר לפני מספר ימים: "מתוך למעלה מ-10 מיליארד של כספים קואליציוניים לשנה הקרובה, ההסטה שהציע שר האוצר עומדת על מיליארד ש"ח בלבד נכון לעת הזו ולא 70% - זו אצבע בעין לציבור".