כמעט כל הקלפיות נספרו: הפער נשמר - אין שינוי במפת המנדטים

לאחר ספירת 99.8% עולה כי כחול לבן נשארת על 33 מנדטים, ושומרת על יתרון של 2 מנדטים מהליכוד. גם הפער בין הגושים נשמר. וגם: כל המהלכים האחרונים בניסיון ליצירת ממשלת אחדות

זמן צפייה: 03:41

בחירות 2019 - הסיבוב השני: ועדת הבחירות פרסמה הבוקר (שישי) את התוצאות הכמעט סופיות של חלוקת המנדטים, לאחר ספירת 99.8% מהקולות. מהפרסום עולה כי מפת המנדטים נותרה ללא שינוי, והיא ככל הנראה המפה הסופית, כאשר כחול לבן נשארת על 33 מנדטים; ואחריה הליכוד בפער של שני מנדטים, על 31.

המפלגה השלישית בגודלה, הרשימה הערבית המשותפת, עם 13 מנדטים; ש"ס עם 9 מנדטים; ליברמן ויהדות התורה - 8; ימינה – 7; העבודה-גשר – 6; המחנה הדמוקרטי -5 מנדטים. לפיכך גוש המרכז שמאל עומד על 57 מנדטים, לעומת גוש הימין שעומד על 55 מנדטים. יש לציין כי זו אינה המפה הסופית, וכמה קלפיות שעדיין לא נספרו, צפויות להיספר בקרוב.

במקביל נמשכים המאמצים, בשלב זה בעיקר מצד ימין, להגיע לממשלת אחדות - יחד עם השאיפה לקבל את המנדט מהנשיא. כחלק מהמאמצים הללו הסירו החרדים את הוטו ארוך השנים על ישיבה עם יאיר לפיד. אתמול במהלך הפגישה עם נתניהו, הסכימו ליצמן וגפני שלא לשלול ישיבה עתידית עם לפיד, ובנוסף הסמיכו את נתניהו כנציגם לנהל מו"מ עם מפלגת כחול לבן.

ראשי הסיעות החרדיות
יסירו את הוטו מלפיד? ראשי הסיעות החרדיות (ארכיון) | צילום: רויטרס

עם זאת ביהדות התורה אומרים שמדובר בצעד טקטי בלבד לצרכי משא ומתן קואליציוני, שמטרתו לטענתם "לחשוף את סרבנותו של לפיד", ואומרים שאם לפיד יסכים, הם ילכו לרבנים על מנת להתייעץ איתם ולקבל את אישורם.

בנוסף לכך, נתניהו מתכוון להיפגש בימים הקרובים עם כל הגורמים בליכוד שיכולים לאיים על מעמדו במטרה "לצופף שורות" מול הלחץ שיפעילו שאר המפלגות, בפרט כחול לבן וישראל ביתנו, להחליפו כתנאי להקמת ממשלת אחדות. כחלק מהמהלך הזה שוחח אמש נתניהו עם גדעון סער, יולי אדלשטיין וגלעד ארדן, במטרה לדאוג להסיר מבעוד מועד את האיומים מבית.

אמש דווח בחדשות 13 שנתניהו שקל לבצע פריימריז בזק בליכוד, כדי לקנות עוד 4 שנים בראשות הליכוד. במפלגה ייעצו לו שלא לעשות את המהלך הזה כיוון שהוא יכול להיראות רע כלפי חוץ. בתוך כך, אתמול נועדו נתניהו ובנט ב-4 עיניים. בחדשות 13 דווח כי בליכוד מבקשים להעביר אליהם את בנט וגם את מתן כהנא מ"ימינה", במטרה להפוך למפלגה הגדולה ביותר ולקבל את המנדט מהנשיא לנסות ולהקים את הממשלה הבאה.

יו''ר כחול לבן בני גנץ, יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן
הבטחה להשתתפות בכל ממשלה. גנץ וליברמן | צילום: רויטרס

במקביל גם בכחול לבן פועלים מאחורי הקלעים על מנת להבטיח שהם אלה שיקימו את הממשלה הבאה. אמש פורסם, כי הצעד הראשון שלהם הוא לשריין את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. בכחול לבן מבינים שליברמן לא מתכוון לחזור למחנה הלאומי, וכדי שהוא לא יחשוש שתקום ממשלת אחדות בלעדיו – הם מעבירים לו הבטחה שהוא יהיה איתם בכל ממשלה.

הברית השנייה היא עם העבודה, כאשר בני גנץ צפוי להיפגש בימים הקרובים עם עמיר פרץ ולשריין את מפלגתו בגוש המרכז-שמאל. נוסף לכך, כחול לבן רוצים שגנץ יהיה הראשון לקבל את המנדט מהנשיא להרכבת הממשלה, למרות ההבנה שייתכן ועדיף להיות השני. לכן הם יבקשו מהרשימה המשותפת ומהמחנה הדמוקרטי להמליץ עליהם.

מאבק נוסף, ומאוד משמעותי, הוא הניסיון לנצח בקרב על הכנסת. כחול לבן רוצים להחליף את יושב הראש הנוכחי, יולי אדלשטיין, במועמד מטעמם – ככל הנראה מאיר כהן, ומנסים לגבש רוב לטובת זה כדי להשתלט על הכנסת.

ביום ראשון יחל נשיא המדינה את סבב ההתייעצויות עם כל הסיעות שנבחרו לכנסת ה-22, ולאחריו ימשיך בשיח עם המועמדים המומלצים לקבלת המנדט להרכבת הממשלה. סבב ההתייעצויות צפוי להימשך כיומיים, ובתומן ריבלין יזמן אליו במידת הצורך את המועמדים הרלוונטיים להרכבת הממשלה. כפי שנעשה בבחירות הקודמות, הפגישות בין הנשיא למפלגות ישודרו בשידור חי על מנת לקדם שקיפות מול אזרחי ישראל.