סמוטריץ': "לעצור מיד את תשובת המדינה בעניין ח'אן אל אחמר"

שר האוצר והשר במשרד הביטחון אמר כי לא עודכן בתשובת המדינה לבג"ץ שלפיה היישוב לא יפונה, וזאת, "בניגוד לתוקף סמכותו הנגזרת מההסכם הקואליציוני ומההסכם בין השרים" - ועל כן לא יאשר את הגשת התשובה. בן גביר: "אסור להתקפל"

Whatsapp Image 2023 02 28 At 1
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במכתב ששלח היום (ראשון) השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' למזכיר הממשלה יוסי פוקס, הוא כתב כי הוא לא עודכן בתשובת המדינה לבג"ץ שלפיה יישוב ח'אן אל-אחמר לא יפונה: "להפתעתי הרבה, תשובת הממשלה בעניין ח'אן אל-אחמר אינה עולה בקנה אחד עם מדיניותי ועם מדיניות הממשלה כפי שאני מבין אותה". עמדת המדינה המתגבשת פורסמה לראשונה על-ידי דורון קדוש בגל"צ.

עוד כתב סמוטריץ': "סעיף 21.4 לנספח ההסכם הקואליציוני קובע כי תשובות המדינה המוגשות לבג"ץ יאושרו על-ידי השר הנוסף במשרד הביטחון".

חאן אל אחמר
ח'אן אל-אחמר | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

סמוטריץ' הוסיף וכתב: "בסעיף שנחתם ביני לבין שר הביטחון קובע כי גיבוש עמדת הדרג המדיני בהליכים משפטיים המתנהלים בפני ערכאות בהן מיוצגת המדינה על-ידי פרקליטות המדינה, ביחס לנושאים שבתחומי אחריות השר הנוסף - תהיה באחריות השר הנוסף.

"מכוח האמור, אני תמה על כך שלא נעשה שום דיון מסודר בנוכחותי בדבר גיבוש תשובת המדינה בעניין זה. על כן, מתוקף סמכותי הנגזרת מההסכם הקואליציוני ומההסכם בין השרים איני מאשר את הגשת התשובה. אבקש לזמן דיון בהול בנוכחותי בכדי לגבש את מדיניות הממשלה והעמדה שתוצג".

Whatsapp Image 2023 02 06 At 1
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר גיבה את השר סמוטריץ' בדרישתו לא לאשר את תגובת המדינה המוצעת בעניין חאן אל אחמר.  "אני תומך בדרישתו של חברי שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', שלא להגיש את תשובת המדינה לבג"צ ללא אישורו. הסכמים חייבים לכבד, ולפי ההסכם הקואליציוני תשובות המדינה לבג"ץ בנושאים המצויים תחת תחום אחריותו טעונות אישורו של השר סמוטריץ'".

בן גביר הוסיף: "בנוסף, העברתי מסר ברור לראש הממשלה בנימין נתניהו שאם הפרסומים על טיוטת התשובה נכונים, מדובר בהחלטה מבישה וחמורה. נבחרנו וקיבלנו מנדט כדי לממש מדיניות ימין, ומדיניות ימין פירושה בראש ובראשונה משילות. אסור להתקפל בחאן אל אחמר - וטוב עושה השר סמוטריץ' בכך שלא מאפשר מחטפים".