"משנה סדרי עולם": ההסכם עם האמירויות אושר בכנסת

80 ח"כים הצביעו בעד נרמול היחסים עם אבו דאבי, 13 התנגדו. נתניהו הצהיר: "אין בהסכם סעיפים עלומים". חברי המשותפת התפרצו לנאום רה"מ, שתקף בחזרה: "אתם לא רוצים שלום אמת"

זמן צפייה: 01:11

מליאת הכנסת אישרה הערב (חמישי) ברוב של 80 תומכים מול 13 מתנגדים, את ההסכם עם איחוד האמירויות. ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים בפתח המליאה והצהיר: "זהו יום שמעטים כמוהו היו במדינת ישראל. מדובר בהסכם שלום היסטורי, התפתחות שמשנה סדרי עולם במזרח התיכון. אין בו סעיפים סודיים או נספחים עלומים".

"ידנו האחת אוחזת בנשק המגן, והשנייה מושטת לשלום לכל מי שרוצה בשלום", המשיך ראש הממשלה. "אומרים ששלום עושים עם אויב – לא. שלום עושים עם מי שחדל להיות אויב, מי שרוצה בשלום, לא מי שנשאר מחויב להשמדתך. כל עוד חזבאללה ממשיך לשלוט בפועל בלבנון – לא ייתכן שלום אמת עם מדינה זו".

אחרי אישור ההסכם אמר ראש הממשלה כי "אני מקווה שבעתיד חברי הכנסת יוכלו להצביע בעד הסכמי שלום נוספים עם מדינות ערב. אני ראיתי חברי כנסת שהצביעו בהתלהבות למען הסכמי אוסלו ואלו אותם חברי כנסת שאינם מצביעים עכשיו - הם כנראה מבינים את ההבדל בין שלום פיקטיבי לשלום אמיתי. מי שבאמת תומך בשלום יתמוך בשלום הזה. מי שקורא לעצמו "מחנה השלום" לא יכול להתנגד להסכם הזה".

עוד בחדשות 13:

ההסכם עם האמירויות אושר בממשלה; נתניהו ובן זאיד סיכמו להיפגש

שר המודיעין: נתנגד לעסקת מטוסי F-35 בין ארה"ב לקטאר

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני | צילום: אבי אוחיון, לע''מ

"ההסכם שובר את הווטו הפלסטיני על כינון שלום עם מדינות ערב. לפלסטינים הוצעו במהלך השנים הצעות נדיבות ביותר, אבל הם דחו אותן פעם אחר פעם. אם נחכה להסרת הווטו הפלסטיני - נחכה עוד זמן רב".

במהלך נאומו של ראש הממשלה התפרצו לדבריו חברי כנסת מהרשימה המשותפת, שהודיעה כבר כי תתנגד להסכם, ומהומה פרצה באולם. בתגובה להערותיהם, תקף נתניהו: "מדהים שפה בכנסת ישראל יהיו אנשים שיצביעו נגד השלום. אתם לא רוצים שלום אמת, אלא בבואה של שלום שבתוכה ישראל נעלמת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג את הסכם השלום עם האמירויות בכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג את הסכם השלום עם האמירויות בכנסת | צילום: חדשות 13

שר הביטחון בני גנץ נאם גם הוא: "ההסכם טומן בחובו הזדמנות לשלום בין אנשים, בין עמים, בין חברות. אנו עובדים על הבטחת האינטרסים הביטחוניים ושימור יתרונה של מדינת ישראל. זאת במסגרת המציאות החדשה שתמשיך להשתנות ולהיבנות בהסכם עתידי עם בחריין ומדינות נוספות שיש לקוות שעוד יגיעו. היום עם אישור ההסמכים ישראל מתחזקת ואיראן נחלשת".

גנץ התייחס להתנגדות חברי המשותפת ואמר: "הצטערתי לשמוע שיש ח"כים שבכוונתם להצביע נגד ההסכם. בעיניי זה אחד הרגעים שצריך להתעלות בהם מעל הפוליטיקה".

עוד פנה שר הביטחון לראש הממשלה: "אני קורא לרה"מ להוביל יחד איתי את הממשלה לעוד הישגים שנוכל להתגאות בהם, למען כל אזרחי ישראל. קורא לך ולחבריך לחדול מעיסוק אובססיבי במערכות השלטון ששנינו מופקדים עליהן, ולחדול מלהתייחס אליהן כאילו יושבים בהן אויבי העם".

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: ערוץ הכנסת

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נשא אף הוא דברים: "ההסכם עם האמירויות הוא הישג יפה, אבל אנחנו חיים כאן - לא במפרץ הפרסי. יש לנו משבר כאן, פה בבית. הגיע הזמן למנהיג שיעשה הסכם שלום פה בבית, בין הישראלים".

לפיד תקף את נתניהו: "נכשלת כי כלאת את אזרחי ישראל בסגר מיותר מסיבות פוליטיות. נכשלת במתווה החל"ת. נכשלת כי אין תקציב. נכשלת כשהקמת ממשלה של 36 שרים שלא מצליחה לבצע שום דבר. נכשלת במתן דוגמה אישית בסגר. נכשלת במינוי בכירים ובהתפטרות כל צמרת האוצר בגללך. נכשלת, אם בכלל ניסית אי פעם, באיחודו של עם ישראל בשעתו הקשה. במקום להנהיג את אזרחי המדינה, גרמת להם לשנוא ולכעוס אחד על השני".

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: ערוץ הכנסת

חברי הכנסת יצביעו על ההסכם, לאחר שמוקדם יותר השבוע הוא אושר על ידי הממשלה. "מדינות ערב רוצות לעשות שלום עם ישראל, כי הן רואות איך הפכנו למעצמה", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "הן מבינות שאנחנו יכולים לסייע להן בהרבה מאוד תחומים. הם רואים שישראל לא רק שאינה נטל ואינה אויב - היא בעלת ברית חיונית בכל זמן, בייחוד בעת הזאת".

נוסף על כך, ראש הממשלה שוחח בסוף השבוע עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן זאיד. השניים דנו בהמשך שיתוף הפעולה בין המדינות וסיכמו לבקר זה במדינתו של זה, כאשר משלחת מאיחוד האמירויות תגיעה ב-20 באוקטובר. לדברי נתניהו, "אין לי ספק שבקרוב נראה הסכמים עם מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות".

שר הביטחון בני גנץ בירך על אישור הסכם השלום וקרא להרחיבם. "אני עוסק בנושא ההסכם מול האמירויות והשלכותיו הביטחוניות מול הרשויות האמריקניות המוסמכות", אמר. "ההסכם יקודם תוך כדי שמירה על האינטרסים הביטחוניים של ישראל. אסור להרפות מהמאמצים לשלום מול עוד שותפים באזור - זו חובה מוסרית ולאומית".