קרובי חטופים המתינו לבן גביר בחדר הסיעה - הישיבה הוזזה

לפני תחילת ישיבת הסיעה השבועית של עוצמה יהודית המתינו קרובי חטופים לשר לביטחון לאומי, שהסתגר בחדר סמוך. בפתח דבריו פנה בן גביר לנתניהו ואמר: "אם העסקה לא מופקרת, מדוע אינך מציג לי אותה?". אילנה גריצ'בסקי, ששוחררה מהשבי, מחתה: "אני מספיק טובה לשבת במנהרה - אבל לא מספיק בשביל להיפגש איתי?"

זמן צפייה: 03:52

סערה בפתח ישיבת סיעת עוצמה יהודית: קרובי חטופים המתינו היום (שני) לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בחדר בו הייתה אמורה להתקיים ישיבת סיעתו במשכן הכנסת, אך כדי להימנע מהיתקלות - הישיבה הוזזה לחדר סמוך והוצבה אבטחה רבה, על מנת שמשפחות חטופים וחטופים ששוחררו מהשבי לא ייכנסו לדיון.

עינב, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, עמדה בפתח ישיבת הסיעה ואמרה: "אני באתי לשמוע את השר בן גביר, זה לא מכבד שהוא בז לי ככה". בת זוגו של מתן, אילנה גריצ'בסקי, ששוחררה מהשבי בעסקת החטופים הראשונה, צעקה לעבר בן גביר - לאחר שניסה להתחמק ממנה: "אני מספיק טובה לשבת במנהרה - אבל לא מספיק בשביל להיפגש איתי?". במקביל, משפחות חטופים התיישבו על הרצפה, סמוך לכניסה, וקראו: "כן לעסקת נתניהו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406031612' autoplay='0' credit='' desc='אילנה גריצ′בסקי לבן גביר: "אני מספיק טובה לשבת במנהרה אבל לא מספיק בשביל להיפגש איתי"' poster='' kid='1_jfnfpzux' duration='19']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406031554' autoplay='0' credit='' desc='עינב צנגאוקר לאחר שסורבה להיכנס לישיבת סיעת עוצמה יהודית' poster='' kid='1_9hi1y37y' duration='27']

בפתח ישיבת הסיעה תקף בן גביר את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר: "מה יש לך להסתיר? אם העסקה אינה מופקרת ואינה כוללת התחייבות לסיום המלחמה למיטוט חמאס - מדוע אתה מסרב להציג לי אותה? הסיבה להסתרות והמריחות יכולה להיות רק אחת: מדובר בטיוטה של עסקה מופקרת, כפי שהוצגה בידי נשיא ארצות הברית - שכעת יש ניסיון לעשות לה תהליך של הלבנה".

"לכן אני חוזר על דבריי", הוסיף, "ואומר לראש הממשלה: אם תחתום על עסקה מופקרת שתביא לסיום המלחמה ללא מיטוט החמאס, עוצמה יהודית תפרק את הממשלה". עוד אמר: "פרטי העסקה, כפי שהוצגו על ידי הנשיא ביידן, מלמדים כי מדובר בעסקה שמשמעותה כניעה של ישראל וסיומה של המלחמה ללא השגת יעדה העיקרי של השמדת החמאס".

בהמשך דבריו, פירט בן גביר על התחמקויותיו של נתניהו מהצגת העסקה - וטען כי נתקל "בעמימות ובהכחשות": "בצאת השבת, ביקשתי לשוחח עם ראש הממשלה. בשיחה שהתקיימה בינינו, ראש הממשלה טען כי ההסכם הוא אינו כפי שהוצג בידי ביידן, וכי לא תהיה עסקה מופקרת וסיום המלחמה ללא מיטוט החמאס. ביקשתי ממנו לצפות בטיוטת ההסכם, והוא הסכים ואמר שאגיע ללשכתו על מנת שאראה בעיניי את הטיוטה".

עינב צנגאוקר וגיל דיקמן מסורבים להיכנס לישיבת סיעת עוצמה יהודית
עינב צנגאוקר וגיל דיקמן מסורבים להיכנס לישיבת סיעת עוצמה יהודית | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

"ביום ראשון, הגעתי ללשכת ראש הממשלה, על מנת לצפות בטיוטה", הוסיף השר לביטחון לאומי. "שם האירוע התחיל להיות משונה: עוזריו טענו בפניי כי הוא עסוק כרגע ואינו יכול להתפנות, כאשר אחד מהם פלט: 'איזו טיוטה? אין טיוטה'. עוזר אחר אמר 'אה, יש טיוטה, תגיע מחר לראות אותה'. הפעם, תיאמנו שעה שנקבעה להיום בבוקר, על מנת שאצפה בטיוטה".

"גם הבוקר הגעתי ללשכת ראש הממשלה, ושם, שוב, סירבו להציג בפניי את טיוטת ההסכם", הוא המשיך, ואמר: "אחרי זה, התקשר אליי ראש המל"ל, צחי הנגבי, וביקש 'להסביר לי את הקווים עליהם סיכם הקבינט הקטן'. חזרתי על דרישתי לצפות בעיניי בטיוטת ההסכם, אך לתדהמתי ראש המל"ל הכחיש כי קיימת טיוטה כזו. אני מזכיר שוב: בשיחה ביני לבין ראש הממשלה, הוא הסכים שאגיע ללשכתו ואצפה בטיוטה. מאז חלפו 48 שעות, שכללו רק מריחות, והרבה עמימות".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בפתח ישיבת הסיעה
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בפתח ישיבת הסיעה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הצטרף לבן גביר ותקף גם הוא את נתניהו וקבינט המלחמה - ואת העסקה אותה ביידן הציג: "ההצעה המסוכנת ניתנה על ידי קבינט המלחמה בחוסר סמכות ובניגוד לחוק, והיא אינה מחייבת את ממשלת ישראל ומדינת ישראל. אם חלילה תחליט הממשלה לאמץ את הצעת הכניעה הזאת - אנחנו לא נהיה חלק ממנה, ונפעל להחלפת ההנהגה הכושלת במנהיגות חדשה שתדע להביא להכרעה ולניצחון במלחמה, שתשמיד את החמאס, תחזיר הביתה את כל החטופים, תפגע קשות בחיזבאללה, ותחזיר את תושבי הצפון לביתם בביטחון".

"אמרתי לראש הממשלה, אנחנו, יחד עם המשפחות השכולות ועם רוב עם ישראל, נעמוד לצידך להכרעה וניצחון, אך נעמוד כנגדך בכל הכוח והתקיפות אם תבחר בכניעה ותבוסה", הוסיף סמוטריץ'. "התנהלות קבינט המלחמה היא כושלת ומסוכנת. שוב ושוב הם חוזרים על אותן הטעויות, שוב ושוב הם נכנעים לסינוואר, פעם אחר פעם הם מוותרים על כל הקווים האדומים, משפילים את מדינת ישראל, ושוב התוצאה היא שחמאס מתבצר בעמדתו".

את הדברים אמר במאהל הגבורה, בו מוחות מספר משפחות שכולות: "הלב שלנו עם משפחות החטופים, אנחנו מחבקים אותם ואנחנו מחוייבים להחזיר הביתה את כולם. החודשים האחרונים הוכיחו לכולנו שהדרך לשם היא לא באמצעות שיחות סרק עם סינוואר אלא רק על ידי הגברת הלחץ הצבאי והאש עד לכניעת חמאס. אמרתי כבר לפני חודשים שזאת טעות לשלוח את ראשי מערכת הביטחון למצרים וקטאר לרדוף אחרי עסקת כניעה במקום לרדוף אחרי ראשי חמאס בעזה ובכל מקום אחר בעולם ולחסל אותם. אנחנו נעשה הכל כדי לסכל הקמת מדינה פלסטינית שתסכן את קיומה של מדינת ישראל".

הוא הוסיף: "המצב בצפון הולך ומתדרדר, אנחנו חייבים להעביר את רצועת הביטחון מתוך שטח ישראל בגליל, אל דרום לבנון, כולל כניסה קרקעית, כיבוש השטח והרחקת מחבלי החיזבאללה ומאות אלפי הלבנונים שחיזבאללה מסתתר ביניהם אל מעבר לנהר הליטני, בשילוב התקפה קטלנית על כל התשתיות בלבנון, החרבת מרכזי הכובד של חיזבאללה ופגיעה קשה בבירת הטרור בביירות. אנחנו חייבים ליצור מצב שבו לבנון תתעסק בעשרים השנים הבאות במאמצים לשקם את מה שנשאר בה אחרי המכה שננחית עליה ולא בהובלת טרור נגד מדינת ישראל.

רה"מ בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ'
רה"מ בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס

ח"כ אחמד טיבי התייחס בישיבת סיעת חד"ש תע"ל לתקרית, ואמר: "אני מוקיע את התנהגותו של השר בן גביר נגד משפחות החטופים כאן בכנסת. זה יחס משפיל ולא אנושי. נראה שיש כמה יהודים שלא מכירים את הערך של פדיון שבויים. אני תמהה למה הנשיא ביידן מתקשה לשכנע את ממשלת ישראל לקבל את המתווה של ממשלת ישראל? ברור שנתניהו כמו בן גביר וסמוטריץ', לא רוצה בהסכם".