אחרי העיכוב, חרף ההשלכות: הממשלה תדון בהטלת 100% מכס על ייבוא מטורקיה

שר האוצר, שהחליט להעביר לממשלה את ההחלטה בנוגע להטלת הקנס על ייבוא הסחורה הטורקית, יעלה היום את הצעתו בעניין בפני עמיתיו השרים - על אף שחתימתו מספיקה כדי להוציאה לפועל. מטעמו של סמוטריץ' נטען שההצעה "תגוון את מקורות הייבוא לישראל", אך מראש נודע כי חוות הדעת בנוגע למהלך צפויות להיות שליליות מחשש להחרפת יוקר המחייה ופגיעה בהסכמים כלכליים עם האיחוד האירופי

זמן צפייה: 00:21

לאחר שעיכב בפועל את המהלך להטלת מכס בגובה 100% על ייבוא מטורקיה, חרף הצהרותיו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יעלה היום (ראשון) את ההצעה לדיון בישיבת הממשלה. זאת, כתגובה למדיניותו העוינת של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שהכריז בחודש אפריל על הגבלת הייצוא ממדינתו לישראל בעקבות המלחמה בעזה.

למעשה, די בחתימתו של סמוטריץ' כדי להכניס את המכס על הסחורה הטורקית לתוקף באופן מיידי. עם זאת, השר בחר להעביר את ההחלטה לאישור שרי הממשלה כאמור, בידיעה שהדבר יצריך חוות דעת מקצועיות ממשרדי החוץ והכלכלה.

על-פי ההצעה שתידון היום בממשלה, יבוטלו כל שיעורי המכס המופחתים החלים על סחורה המיובאת מטורקיה לישראל, ובנוסף יוטל מכס על כל מוצר המיובא מטורקיה לישראל בשיעור של 100% מערך הסחורה, בנוסף לשיעור המכס הקיים. על-פי הצעתו של סמוטריץ', ההחלטה תתקבל כהוראת שעה שתוקפה עד למועד תום תקופת כהונתו של ארדואן כנשיא טורקיה.

השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ' | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

על אף רצונה של הממשלה לקדם תגובת נגד ישראלית למהלכיה של טורקיה, להטלת המכס עלולות להיות השלכות שליליות. גורמי המקצוע צפויים להתנגד להטלת המכס לנוכח העלייה ביוקר המחייה, בענפים בהם ישראל מייבאת מוצרים מטורקיה - ובראשם חומרי גלם לתעשיית הבנייה ושמרים לאפיית לחם.

בנוסף, חוות הדעת המקצועיות בנוגע למהלך צפויות להביע התנגדות למהלך בשל חשש ממשי מתרחיש בו ביטול הסכמים עם טורקיה יגרור פגיעה בהסכמי סחר מול האיחוד האירופי כולו.

בהודעה שהופצה מטעם שר האוצר בטרם התכנסה הממשלה, המהלך הוצדק בטענה כי הוא יביא להגדלת מקורות הייבוא לישראל. "גיוון מקורות האספקה על ידי יבוא ממדינות ומאזורים גאוגרפיים שונים עשוי לשפר את חוסן שרשראות האספקה של ישראל מפני הפרעות ושיבושים, בין אם מקורם באירועים גאו-פוליטיים, איומים על נתיבי התובלה והאספקה, שינויים בהיצע ובביקוש העולמיים, או בשינויי אקלים, ובכך עשוי לתרום לחיזוק חוסנה של התעשייה הישראלית ויכולתה להתחרות בשווקים גלובליים", נכתב בהודעתו של סמוטריץ'.

נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן

בחדשות 13 פורסם לאחרונה כי בניגוד להצהרותיהם של שרי הממשלה, ישראל לא נערכת להוציא לפועל הטלה של חרם נגדי על טורקיה - ומשרדי הממשלה מתארגנים ליבוא סחורה טורקית חרף המדיניות העוינת של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן כלפי ישראל.

במסמך של משרד הבריאות שהגיע לידי חדשות 13 נכתב כי לא ניתן לייבא מזון מטורקיה לארץ בעקבות החרם שעליו הכריז ארדואן, אך הבעיה הוגדרה "טכנית-פורמלית" - ולא עקרונית. בעקבות זאת, במסמך הודגש כי ניתן "לאשר לייבואן של סחורה טורקית להגיש הצהרה בדיעבד על שינוי שם הספק למדינה אחרת שאינה טורקיה".

כלומר, משרד הבריאות מציע לבצע מעין "ישראבלוף", במסגרתו תועבר סחורה מטורקיה למדינה שלישית, שם היא תסווג ככזו שהגיעה ממדינה אחרת שאינה טורקיה - ולאחר מכן תועבר לנקודות מכירה בארץ. בכך ייתכן שהחרם הישראלי על אנקרה יתממש מבחינה פורמלית בלבד, מבלי שתהיה לכך כל משמעות כלכלית. יתרה מכך, בחודש אפריל היבוא מטורקיה ירד בכ-20% בלבד, ועל-פי הערכות הוא נמשך בשינויים כאלו ואחרים גם במאי.