הממשלה אישרה פה אחד: נתניהו יוכל למנות את נציב שירות המדינה

המהפכה המשפטית חזרה לשולחן: הממשלה אישרה כי ראש הממשלה נתניהו יוכל למנות את נציב שירות המדינה הבא, וזאת למרות התנגדותה של היועמ"שית בהרב-מיארה שטענה: "יש מניעה שרה"מ ימנה את הנציב באופן אישי ופוליטי"

זמן צפייה: 01:19

המהפכה המשפטית שוב על השולחן: הממשלה אישר היום (ראשון) פה אחד את ההצעה אותה הוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה מי שימנה את נציב שירות המדינה הבא – יהיה ראש הממשלה בעצמו.

טרם הדיון, בהרב-מיארה פרסמה את חוות הדעת שלה. היועמ"שית טענה כי "הצעת המחליטים שהוגשה לממשלה לא נותנת כל משקל להמלצות שהונחה בפני הממשלה ואף מקדמת הליך מינוי שנקבע לגביו במפורש כי קיימת מניעה משפטית לקדמו. הצעה זו לוקה בשורה של כשלים מהותיים ופרוצדורליים, שהצטברותם מובילה למסקנה כי קיימת מניעה משפטית לקדם אותה".

עוד נטען כי ההצעה "אינה נתמכת בתשתית מקצועית ואיננה מנומקת; היא איננה תואמת את מאפייני התפקיד; ואיננה מאפשרת בנסיבות העניין להשיג את התכלית של הבטחת מינוי מקצועי ונטול פניות, שישמור על האופי המקצועי והא-פוליטי של שירות המדינה. מטעמים אלה כולם, נקבע בחוות הדעת כי יש מניעה משפטית לקדם את ההצעה".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

בישיבת הממשלה דנו בהחלטה, ונתניהו אמר: "אני המדינה". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הוסיף: "היא (היועצת) רוצה להשתלט גם על המינוי הזה. היא מנסה לנהל אותנו. הגיע הזמן להראות לה הדרך החוצה - בואו נפטר אותה".

מזכיר הממשלה יוסי פוקס תקף את היועמ"שית: "לאחרונה מתבצעים ניסיונות חסרי תקדים של הייעוץ המשפטי לשלול מן הממשלה את הסמכות והאחריות המסורים לה בדין להעביר הצעות החלטה, וזאת בניגוד גמור לאיזון שהתקיים כאן בכל הממשלות הקודמות. השיטה שנבחרה על ידי הייעוץ המשפטי לממשלה למנוע מהממשלה לממש את מדיניותה, הינה בדרך של קביעת 'מניעויות משפטיות' סדרתיות, להצעות החלטה אף שאינן סותרות חוק או פסיקה של בג"ץ".

פוקס הוסיף: "היועצת המשפטית, בטענה שלפיה אני חורג מסמכותי בעצם המענה שאני נותן לה כנועץ מבטאת תיאטרון אבסורד. היועצת המשפטית דורשת להכתיב לממשלה את מדיניותה כאילו היא הייתה הממשלה הנבחרת, ואם מישהו מהממשלה הנועצת מעז לענות לה ולהצביע על הכשלים שבקביעותיה, היא מנסה להגדיר את תשובת הנועץ ליועץ, כייעוץ משפטי בחוסר סמכות. לפי ההיגיון הזה, גם כאן בחדר הממשלה אסור לאדם בחדר אפילו לשאול שאלות את היועצת ונציגיה, מפני שכל הבעת עמדה ע"י הנועץ תוגדר על ידה כייעוץ משפטי וממילא כחוסר סמכות".

נתניהו, גנץ וגלנט בכנסת
נתניהו, גנץ וגלנט בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הבוקר הביע שר הביטחון יואב גלנט תמיכה בהצעתו של נתניהו, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "תומך בהצעת ראש הממשלה למנות את נציב שירות המדינה באמצעות ועדה מייעצת כמקובל מאז ומעולם - זה הוא כלי מרכזי המאפשר לממשלה לממש את מדיניותה בהתאם לרצון הבוחר".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ השיב לגלנט והביע את התנגדותו: "יואב, מאז ומעולם לא הייתה בישראל ממשלה שהביאה אסון כבד כפי שהביאה הממשלה הזו. מאז ומעולם לא הייתה ממשלה שריסקה את השירות הציבורי כפי שריסקה הממשלה הזו. מאז ומעולם, לא הייתה ממשלה שהתעסקה בג'ובים, בטיסות ובכספים קואליציוניים בזמן מלחמה, כמו הממשלה הזו. מאז ומעולם לא הייתה ממשלה שהייתה צריכה למנות כל כך הרבה פרויקטורים, הסתמכה על ארגונים אזרחיים וכשלה בטיפול באזרחים בעת אסון, כמו הממשלה הזו".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד המשיך באותו הקו: "מי שמתמנה בימים אלה בהליך לא תקין ובניגוד להנחיות הייעוץ המשפטי לממשלה צריך לדעת שהוא לא יוכל להישאר בתפקידו אחרי הבחירות. אנחנו נבטל כל מינוי שנעשה שלא כדין".

יאיר לפיד בישיבת סיעה
יאיר לפיד בישיבת סיעה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מהתנועה לטוהר המידות יצא גינוי להחלטת הממשלה על מינוי הנציב: "שפל נוסף של הממשלה, אשר מרשה לעצמה לפעול בניגוד לדין, לקבל חוות דעת חסרות סמכות מגורמים לא מוסמכים כמו מזכיר הממשלה, ולפגוע אנושות בטוהר המידות מצרכים פוליטיים. התנועה לטוהר המידות תפעל בכל האמצעים הדרושים כדי לבטל את ההחלטה השערוריתית".

רה"מ בנימין נתניהו בכנסת
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפי כמה שנים הטיל ראש הממשלה על היועצת המשפטית לממשלה והיועצת המשפטית במשרד ראש הממשלה לבחור את הדרך בה ימונה הנציב. השתיים סיפקו חוות דעת מפורטת לפיה מי שצריכה לבחור את הנציב היא ועדת איתור ייעודית בראשות שופט בית משפט עליון בדימוס.

למרות חוות הדעת שניתנה לו, ולמרות שהיועמ"שית גלי בהרב-מיארה טענה כי ישנה מניעה משפטית לכך שהנציב ימונה על ידי רה"מ, נתניהו לא הסכים להצעה, והוא מעוניין למנות בעצמו את הנציב, שכן מדובר על כוח משמעותי מאוד.