הורדת דרג ביחסי דרום אפריקה וישראל: השגריר שהוחזר - לא יוחלף

שרת החוץ הדרום אפריקנית הודיעה כי לא יימצא מחליף לנציג הדיפלומטי הבכיר שהוחזר לפני כשנה. הרקע להחלטה: מדיניות ישראל בעזה ובגדה המערבית. משרד החוץ: "המשמעוית נבדקות"

זמן צפייה: 00:34

שרת החוץ של דרום אפריקה, לינדי סיסולו,  הודיעה אמש (שישי) כי הממשלה החליטה להמשיך ולהוריד את דרג היחסים עם ישראל. זאת ברקע המדיניות של ממשלת ישראל בגדה המערבית וברצועת עזה, לדבריה. ממשרד החוץ הישראלי נמסר כי המשמעויות של המהלך נבדקות.

השלב הראשון שכבר בוצע הוא החזרת שגריר דרום אפריקה מישראל בחודש מאי 2018. השרה הודיעה כי הממשלה החליטה לא לשלוח שגריר חדש במקומו ולשנות את מעמד השגרירות לזה של משרד אינטרסים בלבד. לדבריה, משרד האינטרסים לא יטפל יותר בסוגיות מדיניות או בענייני סחר אלא רק בסוגיות קונסולריות ובסיוע לאזרחים דרום אפריקנים במצוקה.

ירי גז מדמיע לעבר צעדת השיבה בגבול עזה
ירי גז מדמיע לעבר צעדת השיבה בגבול עזה | צילום: רויטרס

לפני כשנתיים החליטה מפלגת השלטון בדרום אפריקה להוריד את דרג היחסים עם ישראל. בחודש מאי אשתקד החליטה ממשלת דרום אפריקה להחזיר את שגרירה בישראל, סיסה נגומבנה, בעקבות הרג הפלסטינים בהפגנות שאירעו בגבול רצועת עזה, ביום שבו נחנכה שגרירות ארה"ב בישראל.

בהודעה אז גינתה הממשלה הדרום אפריקנית בחריפות את ירושלים. "המתקפה האחרונה הביאה להריגתם ופציעתם של פלסטינים רבים, וגרמה להרס רב", הצהיר משרד החוץ הדרום אפריקני. "לאור גודלה של המתקפה חסרת האבחנה, ממשלת דרום אפריקה תחזיר את השגריר סיסה נגומבנה באופן מיידי עד להודעה חדשה".