גלנט על חוק הגיוס: "דורש הסכמה רחבה - גם אם גנץ יפרוש"

לקראת הדיון בערר על חוק הגיוס מחר בממשל, אמר שר הביטחון כי יתנגד לחקיקה שהממשלה מקדמת וידרוש הסכמה רחבה - גם אם גנץ יפרוש: "צה"ל צריך את המשרתים החרדים בכל התפקידים. כולם צריכים להתעלות מעל השיקולים הפוליטיים ולגלות מנהיגות". גנץ: "מברך את שר הביטחון על עמידתו האיתנה והערכית בנושא חוק הגיוס והתעלותו לגודל השעה"

זמן צפייה: 02:00

שר הביטחון יואב גלנט התייחס היום (ראשון) לחוק הגיוס, לקראת הדיון בערר שיובא מחר לממשלה - ואמר כי יתנגד לחקיקה שהממשלה מקדמת כעת וידרוש הסכמה רחבה גם אם השר בני גנץ יפרוש מהממשלה. לדברי גלנט, "צה"ל צריך את המשרתים החרדים בכל התפקידים. לא מדובר בפוליטיקה - מדובר במתמטיקה. כל חוק שיהיה מוסכם על ממשלת החירום יהיה מקובל עליי, אבל חוק שלא יזכה לתמיכה מכל חלקי הציבור לא יתקבל על-ידי החיילים ולא יקבל את תמיכתי. בעיה כה עמוקה לא יכולה להיפתר חד-צדדית".

לדבריו, "אפשר להגיע להסכמות, אבל כולם צריכים להתעלות מעל השיקולים הפוליטיים ולגלות מנהיגות. ההיסטוריה לא תסלח למי שישים שיקולים פוליטיים מעל המלחמה. ציפיתי שגנץ יגלה את המנהיגות הדרושה בשעת מלחמה, יתעלה מעל השיקול הפוליטי ויביא לגישור - אבל זה לא קרה. הבנתי שהתנה את ההסכם במועד לבחירות. גם החרדים היו צריכים ללכת צעד אחד קדימה - ועוד לא מאוחר. כולם צריכים לתמוך בפתרון מוסכם".

שר הביטחון אמר כי הושגה הסכמה על 5 מתוך 8 העקרונות, אך הסיכום לגביהם מותנה בהסכמה על כולם.

גלנט עם לוחמי הצנחנים
גלנט עם לוחמי הצנחנים | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

ההסכמות: 25% גיוס בשנה הראשונה ו-50% גיוס תוך חמש שנים; ⁠בקרה ופיקוח על-ידי החשב הכללי בשיתוף משרדי החינוך והביטחון; ⁠תקציב בחוק למסלולים; הקמת מינהלת שתעסוק בעניין בצה"ל ו⁠שלילת הטבות כלכליות מכל מי שלא ישרת - כגון הנחה בארנונה, במעונות יום ועוד.

העקרונות שבמחלוקת: היכן יפורט קצב ההשתלבות - בהחלטת ממשלה או בחקיקה? ⁠מה יהיה גובה הסנקציה הכלכלית בגין אי-עמידה בקצב ההשתלבות ומה יקרה אם לא תושג התקדמות בסיכומים?.

מלשכת גנץ נמסר כי השר "גנץ מברך את שר הביטחון על עמידתו האיתנה והערכית בנושא חוק הגיוס והתעלותו לגודל השעה. השניים ימשיכו להיות מתואמים ולעמוד יחד נגד מי שמבקשים לפגוע בצבא העם בעת הזו. גנץ הציג לציבור וגם בחדרי החדרים את מתווה השירות הישראלי שיביא לפתרון אמיתי לגיוס ולא פטור מגיוס והוכיח לא פעם כי נכון לשיח אמיתי כדי להגיע להסכמות. יודגש, כי גנץ או מי מאנשיו שניהלו את השיח מול לשכת גלנט והמפלגות החרדיות מעולם לא התנו הסכמה לחוק גיוס בהסכמה על תאריך בחירות ומי שנטש את השיחות לפני כחודש היו המפלגות החרדיות".

חרדים בסמוך ללשכת גיוס
חרדים בסמוך ללשכת גיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כזכור, לאחר פקיעת תוקפו של חוק הגיוס הנוכחי ורגע לפני הדיון בבג"ץ בנושא, מלשכת ראש הממשלה נמסר לפני כשבועיים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שעבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת ואותו הגיש שר הביטחון דאז וחבר הקבינט המצומצם כיום, השר בני גנץ  - "כדי לגשר על המחלוקות ולהביא להסכמה רחבה". גורם בסביבת רה"מ מסר כי נציגי המפלגות החרדיות עודכנו מראש במהלך ונתנו הסכמתם.

החוק, שקודם בכנסת הקודמת כ"תיקון 26 לחוק שירות הביטחון", הוכן על-ידי מערכת הביטחון לאחר עבודת מטה יסודית. למחרת, הממשלה אישרה את החלת דין הרציפות על הצעת החוק, והוא קורא לכל הסיעות שתמכו בהצעה בכנסת הקודמת, ביניהם יש עתיד, העבודה וישראל ביתנו, להצטרף להצעה. יש לציין כי החוק אושר זמן רב לפני תחילת המלחמה - וכעת צרכי צה"ל שונים בתכלית.

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: מארק ישראל סאלם / פול

מגיש הצעת החוק בכנסת הקודמת, השר בני גנץ, תקף: "ראש הממשלה, מדינת ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים שקורעים את העם בעת מלחמה. מתווה השירות הישראלי שעליו סוכם בממשלה הקודמת הוכן במערכת הביטחון כחוק גישור וכבסיס לפיתוח מתווה שירות ישראלי, כדי להביא לשירות של כל חלקי העם".

"חוק הגישור הזמני שהוגש", הוסיף גנץ, "ואותו אתה מבקש להעביר עכשיו - לא היה מספק אז, ואינו רלוונטי היום במציאות שאחרי 7 באוקטובר. תם זמן הדיבורים - זה הזמן למעשים. מצפים מכל ראשי המפלגות החרדיות, הרבנים ומנהיגי הדור לתמוך בקולם בשירות לציבור החרדי, כפי שטוען ראש הממשלה בהודעתו".