סמוטריץ': "אסור שהרמטכ"ל ואלו שכשלו ימנו את המחליפים"

שר האוצר התייחס להתפטרותו של האלוף חליוה וכתב כי זוהי "הזדמנות לשינוי אמיתי ותיקון בבניית הפיקוד הבכיר בצה"ל", אך יצא נגד רא"ל הלוי והמטכ"ל והוסיף כי הם לא יכולים למנות את המחליפים שיהיו בדמותם ובצלמם. "צריך פיקוד חדש מבין המפקדים שהוכיחו את עצמם תחת אש כדי להקים צבא גדול, התקפי וקטלני"

השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס הבוקר (רביעי) להתפטרותו של ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה, ובציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו הוא כתב: "טוב שחליווה התפטר ולקח אחריות, זו הזדמנות לשינוי אמיתי ותיקון בבניית הפיקוד הבכיר בצה"ל ולכן אסור שהרמטכ"ל ואלו שכשלו יהיו אלה שממנים את המחליפים שיהיו בדמותם ובצלמם. צריך פיקוד חדש מבין המפקדים שהוכיחו את עצמם תחת אש כדי להקים צבא גדול, התקפי וקטלני".

ח"כ מתן כהנא צייץ בתגובה לדברי סמוטריץ': "טוב שחליווה התפטר ולקח אחריות. מניח שנוספים ילכו בעקבותיו. חבל שרק הדרג הצבאי מבין מה המשמעות של אחריות. שינוי ותיקון אמיתי יהיה כאן רק לאחר שהדרג המדיני שכשל יקח אחריות, יתפטר ויחזיר את המנדט לעם. טרגדיית השבעה באוקטובר קרתה באחריות הממשלה הגרועה ביותר בתולדות המדינה. בעולם מתוקן אחריות לא צריך לקחת. אחריות היא מובנית מעצם טבעה. מדהים שראש הממשלה ושרי קואליציית ה-64 לא מבינים את זה".

ממפלגת יש עתיד נמסר בתגובה לסמוטריץ': "מי שבורח מאחריות כמו פחדן, אין לו זכות לשלוח חיילים לשדה הקרב וכל שיקול הופך לפוליטי. אם נתניהו וחבריו המנותקים בקבינט המדיני-ביטחוני לא יתפטרו, האסון הבא לאזרחי ישראל הוא רק עניין של זמן. אסור לחכות. חייבים בחירות עכשיו".

האלוף חליוה הוא קצין הבכיר ביותר בצבא שמתפטר בעקבות מחדל 7 באוקטובר, וההערכה בצה"ל היא כי צפויה שרשרת ארוכה של עזיבות והתפטרויות, כאשר מאחורי הקלעים כבר החל המרוץ לתפקיד ראש אגף המודיעין הבא. בין המועמדים ששמותיהם עלו במטה הכללי - ראש חטיבת המבצעים במטכ"ל תת-אלוף שלומי בינדר, שכיהן בעברו כמפקד סיירת מטכ"ל, מפקד עוצבת הגליל ומפקד חטיבת גולני. שמות נוספים שעל הפרק - האלוף במיל' ניצן אלון, שאמון על המאמץ המודיעיני להשבת החטופים, האלוף במיל' ליאור כרמלי, שפועל גם הוא בנושא החטופים, וכן ראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר אלוף ערן ניב.

החילוף בתפקידים יתבצע תוך כדי המלחמה, משום שאלוף חליוה הודיע כי יתפטר כבר בשבועות הקרובים, עם השלמת תחקירי אירועי 7 באוקטובר והשנים שקדמו להם. כמו כן, כלל לא בטוח שהרמטכ"ל הוא זה שימנה את ראש אמ"ן הבא, נוכח האחריות שלו למחדל שהוביל לטבח.

הרמטכ״ל הרצי הלוי עם הלוחמים ברצועת עזה
הרמטכ"ל הרצי הלוי | צילום: דובר צה"ל

במכתב ההתפטרות ששלח לרמטכ"ל, כתב ראש אמ"ן: "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. את אותו יום שחור אני נושא עימי מאז, יום-יום, לילה-לילה. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה", והוסיף כי "עם תחילת המלחמה הבעתי בפניך את רצוני לקבל אחריות ולסיים את תפקידי, וכעת, בחלוף למעלה מחצי שנה ובמקביל לתחילת התחקירים, הגיעה העת לפרוש".

עוד כתב האלוף חליוה: "הייתה לי הזכות והכבוד לשרת במשך כמעט ארבעה עשורים את מדינת ישראל ואזרחיה, כלוחם וכמפקד. עד סיום המשמרת שלי, אעשה הכל למען הכרעת חמאס ומבקשי רעתנו והחזרת כלל החטופים, השבויים והנעדרים לביתם ולאדמתם", והדגיש: "לנצח אזכור את מי ששילמו את המחיר הכבד ביותר עבור תקומת ישראל".

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה
ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליוה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ראש אמ"ן סיים בפנייה לדרג המדיני, וכתב: "אני משוכנע, למען מדינת ישראל, למען עם ישראל ולמען הדורות הבאים, שנכון שתוקם ועדת חקירה ממלכתית, אשר תוכל לחקור ולברר באופן יסודי, מעמיק, מקיף ונוקב את כלל הגורמים והנסיבות שהובילו לאירועים הקשים".