שקד קוראת לאשר את ההסכם עם לבנון בכנסת: "לא ייעשה כאן מחטף"

לקראת החתימה על הסכם הגבול הימי, שרת הפנים אמרה כי "אסור בשום אופן שהסכם כזה חשוב יעבור בלי ביקורת של הריבון האמיתי", והוסיפה כי זכותו של הציבור בישראל להכיר את הפרטים. "הכל חייב להיות בשקיפות מלאה"

זמן צפייה: 01:50

שרת הפנים איילת שקד קוראת היום (שני) לאשר בכנסת את ההסכם המסתמן עם לבנון סביב הגבול הימי. "אסור בשום אופן שהסכם כזה חשוב יעבור בלי ביקורת של הריבון האמיתי וזו כנסת ישראל", כתבה שקד בחשבון הטוויטר שלה, "ההסכם הזה חייב להגיע לאישורה של הכנסת. זכותו של הציבור בישראל להכיר את פרטיו של ההסכם. לא יעשה כאן שום מחטף והכל חייב להיות בשקיפות מלאה".

שר המשפטים גדעון סער הבהיר היום, במענה למכתב שכתבו לו חברי הכנסת יריב לוין מהליכוד ואורית סטרוק מהציונות הדתית, כי ההסכם יונח בפני הכנסת. "אין כל כוונה 'להסתירו' מהכנסת", כתב סער במכתב התשובה שלו.

בהמשך להתכתשויות הפומביות אתמול בין ראש הממשלה יאיר לפיד לראש האופוזיציה בנימין נתניהו סביב ההסכם המסתמן על הגבול הימי עם לבנון, הבוקר צייץ לפיד בחשבון הטוויטר שלו: "קצת עובדות לנתניהו, פשוט כי הוא לא ראה את ההסכם: ישראל מקבלת 100% מצרכי הבטחון שלה, 100% ממאגר כריש ואפילו חלק מהרווחים של המאגר הלבנוני".

"אני מבין שכואב לכם שלא הצלחתם להשיג הסכם כזה", המשיך לפיד לתקוף את נתניהו, "אבל זו לא סיבה להתגייס לתעמולה של נסראללה. אפשר לפרגן קצת לממשלה שעובדת ומביאה תוצאות לעם ישראל". בהקשר דבריו של לפיד, יש לציין כי נושא אסדת הגז כריש לא היה תחת סימן שאלה.

אסדת הגז ''כריש'' מול חופי ישראל
אסדת הגז ''כריש'' | צילום: רויטרס

כזכור, אתמול בפתח ישיבת הממשלה התייחס רה"מ לפיד להסכם המסתמן, ואז נתניהו תקף ואמר: "יאיר לפיד נכנע באופן מביש לאיומים של נסראללה. הוא נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל עם מאגר גז ענק ששייך לכם, אזרחי ישראל. הוא עושה את זה ללא דיון בכנסת ובלי משאל עם".

"ללפיד אין מנדט למסור למדינת אויב שטחים ריבוניים ונכסים ריבוניים ששייכים לכולנו", הוסיף נתניהו, "אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור, הוא לא יחייב אותנו. ב-1 בנובמבר נחזיר לישראל הנהגה חזקה, הנהגה מנוסה, שתשמור על הביטחון של כולנו".

בתגובה כתב לפיד בחשבון הטוויטר שלו: "נתניהו, 10 שנים נכשלת בניסיון להביא את ההסכם הזה, לפחות אל תפגע באינטרסים הבטחוניים של ישראל ותסייע לחיזבאללה בהודעות חסרות אחריות".

שר הביטחון בני גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "ביבי, אל תפריע. ‏רק שיקולים פוליטיים חסרי אחריות מובילים אותך. אנחנו נמשיך לדאוג לאינטרסים המדיניים, הביטחוניים והכלכליים של מדינת ישראל באחריות ובממלכתיות".

רה''מ יאיר לפיד בישיבת הממשלה, עונד סיכה לציון חודש המאבק בסרטן השד
רה''מ יאיר לפיד בישיבת הממשלה, עונד סיכה לציון חודש המאבק בסרטן השד | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

גורם מדיני בכיר דיבר אתמול עם כתבים על ההסכם הימי המתגבש עם לבנון בנוגע למים הכלכליים ואסדות הגז, ואמר כי "ההסכם הזה הולך להיות הסכם מחייב, שיופקד באו"ם ויעוגן כמה שאפשר בחוק הבינלאומי. הערבות האמריקנית מאוד קריטית כאן. יש להסכם מרכיב כלכלי כמובן, אבל הוא בראש ובראשונה ביטחוני ומדיני כדי לאפשר יציבות באזור לטווח רחוק".

הגורם חשף מעט מהתהליך ואמר כי "ההצעה הזאת היא תוצאה של עבודה אינטינסבית שלנו עם עמוס", כשהוא מתכוון למתווך מטעם ארצות הברית, עמוס הוכשטיין. "הוכשטיין בדרכו ניהל את זה בשקט, בדילוגים, בפגישות. בחודשים האחרונים, ככל שהמרכיב המדיני הפך ליותר מהותי, אז המל"ל נכנס לתמונה קצת יותר, הכל בתיאום עם משרד האנרגיה ומשרד החוץ".

הגורם הבכיר פירט מעט על ההסכם, ופיזר את הערפל סביבו: "קו המצופים שישראל פרסה הוא קו חשוב ביטחונית לישראל. העיקרון מאפשר ללבנונים להחזיק בזכויות במאגר עד הקו הדרומי של אזור המחלוקת, אלה העקרונות של ההסכם. הם רצו גם מובלעת - זה לא כל מה שהם רצו, אבל זה בהחלט נדבך משמעותי בעניין".

עוד אמר הגורם כי "ההסכם מאפשר לישראל להגיע לפיצוי על הזכויות שלנו במאגר, בשטח שהוא ברשותנו. עדיין עובדים על הפרטים של ההסכם הזה", והוסיף: "ההצעה מקובלת על הדרג המדיני בישראל ואם הכל ילך יפה אז זה הבסיס לדיון בקבינט ביום חמישי הקרוב".

הגורם הוסיף על המנגנון שנועד להסדיר את עדכון השרים לגבי פיצויים משדה הגז ואמר כי "המנגנון יהיה מבוסס על עקרונות לפיצוי לשדה, גודל המאגר לא ברור אז הגובה של הפיצוי לא יכול להיות ברור לשרים, אבל העקרונות כן". לבסוף אמר הגורם כי "ישראל עוד לא העבירה תשובה רשמית לאמריקנים, התהליך בעניין הזה מתבצע. אנחנו גם דנים בינינו איזה אישורים צריך".