אושר בקריאה שלישית: תוחמר הענישה למעסיקי ומבריחי שב"חים

הצעת החוק של יו"ר הקואליציה אופיר כץ וח"כ יוליה מלינובסקי עברה בכנסת, ובמסגרתה יוחמר העונש של מי שמסיע, מעסיק או מלין שוהים בלתי חוקיים. המשטרה תוכל לחלט כל רכוש, נכס וחשבון בנק הקשורים למקרה, גם בלי להוכיח כי הם שייכים למבצע העבירה. כץ: "מי שמסכן את ילדינו ישלם מחיר כבד"

תשאול האמבולנס החשוד
לוחם מתשאל אמבולנס ובו שב"חים | צילום: דוברות המשטרה

ברקע הנסיונות בשבועות האחרונים להברחת שוהים בלתי חוקיים לשטחי ישראל, עברה היום (רביעי) בקריאה שלישית בכנסת הצעת החוק של יו"ר הקואליציה אופיר כץ וחברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו, הקובעת עונשים כלכליים על מסיעי השב"חים, מעסיקיהם ומליניהם.

הצעת החוק קובעת החמרת ענישה בהשוואה לזו הנוכחית, הכוללת חילוט קבוע של כל רכוש השייך למסייע לשב"חים אשר קשור לעבירה (רכב, דירת מגורים, בית עסק). יובהר כי במידה והרכוש אינו שייך למבצע העבירה, יחולט מהעבריין רכוש בשווי מלא ללא הגבלה - נכס, כסף בחשבון הבנק, מניות, מטבעות דיגיטליים, תכשיטים ועוד. בנוסף, תתבצע ⁠שלילת רישיון עסק או רשיון הסעות לתקופה של שנה.

עוד נקבע כי כל רכוש שימצא בחזקת המסיע, המלין, או המעסיק ייחשב כשלו ויהיה ניתן לחילוט, ללא צורך של המדינה להוכיח לבית המשפט כי זה אכן רכושו - נטל ההוכחה לגבי בעלות הרכוש יהיה על העבריין.

יו"ר הקואליציה אופיר כץ
יו"ר הקואליציה אופיר כץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר הקואליציה כץ התייחס: "הגיע הזמן לשים סוף לטיילת השב"חים ברחובותינו. מי שמסכן את ילדינו בשביל כסף ישלם מחיר כבד כפליים. השב"חים הפלסטינים הם פצצה מתקתקת, הם מבצעים במדינת ישראל פיגועי טרור, והמסייעים להם יוצאים ללא נזק. לא עוד".

ח"כ מלינובסקי הוסיפה: "החוק ילמד לקח את אותם אנשים שעדיין מעדיפים את טובתם האישית מאשר את חיי אחיהם אזרחי ישראל. החוק ייתן כלים לרשויות האכיפה באמצעות חילוט של האמצעי בו נעשתה העבירה".

ח"כ יוליה מלינובסקי
ח"כ יוליה מלינובסקי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשבוע שעבר שמונה שוהים בלתי חוקיים נעצרו במעבר עופר סמוך לירושלים כשהם מוסתרים בתוך אמבולנס פרטי שהגיע מהצפון במטרה להיכנס לתוך שטחי ישראל. נהג האמבולנס ועוזרו היו לבושים כאנשי רפואה, וטענו כי הם בדרך ל"אירוע מציל חיים".

האירוע התרחש בזמן פעילות משותפת של לוחמי מג"ב עוטף ירושלים יחד עם לוחמי המעברים של צה"ל. הלוחמים חשדו כי גרסתם של הנהג ועוזרו אינה אמינה, בדקו את הטענה במערכות הביטחוניות, והסיקו כי לא מתרחש אירוע שכזה.

בעקבות החשד, בוצעה בדיקה בתוך האמבולנס שם התגלו שמונת השב"חים. נהג האמבולנס, אזרח מדינת ישראל המתגורר בירושלים, והשמונה שהסתתרו, תושבי שטחי השומרון, נעצרו והועברו להמשך חקירה באגף החקירות והמודיעין של מג"ב עוטף ירושלים.