המגעים להקמת ממשלה: קרב בין סמוטריץ' לנתניהו על השליטה ביו"ש

יו"ר הציונות הדתית מעוניין לקבל סמכויות בהסדרה מלאה של מאחזים לא-חוקיים ביהודה ושומרון, אך בליכוד חוששים. במקביל, נתק מול יהדות התורה וקושי להגיע להסכם עם איתמר בן גביר

זמן צפייה: 02:07

גם הערב (חמישי) נמשכים המאמצים להקמת ממשלה חדשה, אך גורם בכיר במשא ומתן מעריך כי גם בשבוע הבא לא תקום ממשלה. קרב בין הליכוד לבין יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' מתנהל סביב העברת המינהל האזרחי בימים האחרונים.

סמוטריץ'  רוצה להעביר את יחידות הפיקוח על הבנייה בשטחי C אליו, תחת משרד האוצר, ומבקש להקים מנהלת להסדרה מלאה של המאחזים הלא-חוקיים בתוך כשנה, והטמית המינהל האזרחי  במשרדי הממשלה - תהליך שייקח בין שנה לשנתיים. יש הסכמות שכוללות הסדרה של כ-60 אחוזים מהמאחזים הלא-חוקיים ביהודה ושומרון, אך לא מדובר רק ברמה של חיבור למים וחשמל, אלא הסדרה חוקית מלאה של קרקעות והכרה ביישובים אלה בתוך כשנה.

בליכוד חוששים מדרישתו של סמוטריץ' להכפפת סמכויות מלאה תחתיו, ומעוניינים לשמור רמה מסוימת של שליטה לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו. אם יו"ר הציונות הדתית רוצה לבצע פעולות אכיפה לא-חוקיות, זו תהיה בעיה שמערכת הביטחון תצרטך להתמודד איתה.

בעיה נוספת במו"מ בדמות נתק עם יהדות התורה ועם איתמר בן גביר. בפגישה שנערת הערב עם חבר הכנסת, מציעים לו חצי ממשרד הפריפריה, הנגב והגליל, את החלק של הנגב והגליל, אך בן גביר אינו מתרצה לפי שעה. הוא מציע לתת לו את תיק הרווחה שנמצא כרגע אצל ש"ס.