יום ההתייעצויות השני: על רקע ההקלטה - הרצוג ייפגש עם בן גביר

סבב ההתייעצויות אצל הנשיא הרצוג חודש הבוקר, ואחרי שאמש פורסמה ההקלטה של האחרון כשהוא מדבר עם נציגי ש"ס על יו"ר עוצמה יהודית ונשמע אומר "כל העולם סביבנו חרד" - הוא ייפגש עם בן גביר ב-16:30. סבב ההתייעצויות צפוי להימשך גם מחר - וביום ראשון יוטל המנדט באופן רשמי על נתניהו. ישיר

זמן צפייה: 20:25

הבוקר (חמישי) יתחדש סבב ההתייעצויות אצל הנשיא יצחק הרצוג כדי להמליץ על המועמד המתאים לראשות הממשלה, זאת לאחר שאתמול נפגש הנשיא עם נציגי הליכוד, יש עתיד וש"ס. היום ב-16:30 יגיע לבית הנשיא יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר - זאת על רקע ההקלטה שבה נשמע הרצוג אומר לנציגי ש"ס על בן גביר: "כל העולם סביבנו חרד, אמרתי את זה גם לו. תהיה לכם בעיה עם הר הבית. יש לכם גם אחריות".

בן גביר צפוי להמליץ לנשיא על בנימין נתניהו כמועמד לראשות הממשלה. סבב ההתייעצויות צפוי להימשך גם מחר - וביום ראשון יוטל המנדט באופן רשמי על נתניהו. ייתכן שהממשלה תושבע כבר בשבוע הבא.

אמש מסר בן גביר בתגובה: "הנשיא יצחק הרצוג ואני מקיימים שיחות רבות ופוריות בשבועות האחרונים. לא אחת ציין בפניי הנשיא כי ההיכרות הקרובה עם דעותיי ותוכניותיי הצליחה לסחוף מאות אלפים בישראל, וכי הוא סמוך ובטוח שאם אדבר עם העולם יבינו ויכירו שאני לא מכליל את כל הערבים. אגב, בעקבות השיחות עם הנשיא התחלתי להיפגש עם דיפלומטים ואפעל להסביר את עמדות עוצמה יהודית בעולם כולו".

מבית הנשיא נמסר: "הנשיא הציג בפני נציגי סיעת ש"ס פניות שקיבל ובהם דאגה לגבי עמדותיו של ח״כ איתמר בן גביר בנושאים מסוימים. בשיחה הדגיש הנשיא את האחריות המוטלת על כלל נבחרי הציבור. במסגרת שיחותיו עם כלל ראשי הסיעות ביום חמישי האחרון, התקשר הנשיא גם לח"כ בן גביר, ובשיחה פתוחה וכנה, העלה גם בפניו את הנושא".

יו"ר יהדות התורה, יצחק גולדקנופף, אמר: "אנחנו ממליצים להטיל על ח"כ בנימין נתניהו את הרכבת הממשלה. נדאג לכלל הציבור כמו שיהדות התורה עשתה לאורך כל השנים, אנחנו לא סקטוריאלים. במערכת הבחירות הצביעו לנו הרבה מהציבור המסורתי שנושא השבת יקר לליבם, אנחנו מחוייבים להם. הציבור שלנו חווה על בשרו את גזירות הממשלה הקודמת וזה מה שהמריץ אותו לצאת ולהצביע. נדאג לתקן את האפליה הקיימת בתחום החינוך".

שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן - שסיעתו לא המליצה על איש - אמר: "הבוחר הכריע בצורה חד משמעית - נתניהו הוא ראש הממשלה ולפיד הוא יו"ר האופוזיציה. ישראל ביתנו מכבדת את רצון הבוחר ותשרת את עם ישראל בנחישות מהאופוזיציה. כעת נתמקד במאבק נגד שינוי חוק השבות, אחד מאבני היסוד של הציונות. מבחינתנו שינוי חוק השבות הוא כמו שינוי ההמנון, הדגל ושאר סמלי המדינה".

בנוסף, סיעת ש"ס נפגשנ ב-11:00 עם צוות המו"מ של הליכוד במצודת זאב שבתל אביב לניסוח עקרונות ההסכם הקואליציוני. בישיבה תעלה הסיעה את דרישותיה והתחייבויותיה להורדת יוקר המחיה ולשמירת הזהות היהודית. מטעם הסיעה ישתתפו במו"מ חברי הכנסת: יעקב מרגי, מיכאל מלכיאלי, חיים ביטון, משה ארבל וינון אזולאי. כמו כן ישתתפו עורכי הדין נדב עשהאל וישראל אוזן.

הנשיא הרצוג בסבב התייעצויות עם הליכוד
הנשיא הרצוג בסבב התייעצויות עם הליכוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול, בפגישה בין הליכוד להרצוג, שאל האחרון את ח"כ יריב לוין מה בנוגע ללוחות הזמנים. לוין השיב: "מדינת ישראל עברה תקופה ארוכה מאוד של חוסר ודאות, יש ציפיה וכמיהה ציבורית שנקים ממשלה בהקדם. אנחנו מקיימים דיונים ומשא ומתן רציף עם כל השותפות". לאחר שאל הנשיא מהם הנושאים, וח"כ מירי רגב ענתה - "הזהות יהודית". הרצוג הוסיף: "אני לא חושב שזה נושא בדילמה". נראה שהרצוג מקשה בשאלות איך יטפלו בנושאים השונים, כמו יוקר המחיה וביטחון אישי. לוין טוען: "אנחנו לא כותבים ויורדים לכל פרטי הפרטים".

לבסוף הגיעו הצהרות חברי הליכוד. יריב לוין אמר: "נעשה מאמץ להקים את הממשלה הזאת כמה שיותר מהר. תתבסס על כלל השותפות שלנו". רגב בחרה לפנות אל קהל הנשים: "ראש הממשלה תמיד דאג לזכויות והעצמת נשים וכך נמשיך".

כמו כן, אתמול התקיימה פגישה בין יו"ר הציונות הדתית בצלאל במוטריץ' לבין ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, כחלק מהמגעים להקמת הקואליציה. על-פי שני הצדדים, הפגישה התנהלה באווירה טובה ונרשמה התקדמות משמעותית לקראת הקמת ממשלה לאומית.

נציגי יש עתיד בפגישה עם הנשיא
נציגי יש עתיד בפגישה עם הנשיא | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד במו"מ עם הציונות הדתית, ישנן דרישות של איתמר בן גביר לרפורמות במשרד לביטחון הפנים, שעלותן מסתכמת בשערות מיליארדים. כשנשאל בן גביר על מקור כספי ממנו הוא מציע להשיג את הכספים הללו, הוא מציע להסית כספים מתוכניות שאושרו לרע"מ וליו"ר המפלגה מנסור עבאס, ולהעביר מהן מיליארדים לטובת טיפול בפשיעה בחברה הערבית.

לאחר מכן החלה הפגישה עם נציגי מפלגת יש עתיד. הנשיא הרצוג הציג לנציגי המפלגה את הטענות שהעלו נציגי הליכוד על כך שהקואליציה האחרונה רמסה אותם. ח"כ בועז טופורובסקי השיב: "האופוזיציה בחרה שלא להשתתף בועדות". הרצוג הוסיף כי ראה בסקר בערוץ 13 שרבים מבוחרי המפלגה מעוניינים בממשלת אחדות. על כך השיבו נציגי המפלגה כי לא ישבו עם נאשם בפלילים.

מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה נוספת של עד 14 יום נוספים על פי החוק. הצפי הוא כמובן כי 64 חברי כנסת ימליצו על ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו - והוא זה שיקבל את המנדט להרכבת הממשלה.