ישראל ורוסיה הגיעו להסכם להפסקת עיכוב ישראלים במוסקבה

משרדי החוץ בירושלים ובמוסקבה פתרו את המחלוקת, והסכימו כי יקוצר פרק הזמן לטיפול בבקשות מקלט של אזרחים רוסיים, בתמורה לצעדים מצד הקרמלין

זמן צפייה: 02:58

ברקע המתיחות בין ישראל לרוסיה בשל פרשת נעמה יששכר: משרדי החוץ בירושלים ובמוסקבה הגיעו הערב (חמישי) להסכם שיאפשר את הפסקת עיכוב הישראלים בשדה התעופה שבבירה הרוסית. בתמורה לכך, התחייבה ישראל להאיץ את הטיפול בבקשות מקלט של אזרחים רוסיים.

ממשרד החוץ נמסר: "השיחות נערכו באווירה חיובית, כאשר שני הצדדים סיכמו שיש לעשות הכל על מנת שלא לפגוע בתנועת התיירות והקשרים העסקיים בין המדינות, וסוכם על מספר צעדים שעשויים לסייע לאכיפת ההסכם לפטור הדדי מאשרות כניסה בין המדינות. הצד הרוסי גילה נכונות לשדרג את ממשקי העבודה מול ישראל בתחום הקונסולרי. הנציגים הישראלים הביעו תקווה כי נעמה יששכר תשוחרר ותשוב לישראל בהקדם, ושלקרוביה ולנציגי ישראל יתאפשר לבקרה בתדירות גבוהה יותר".

עוד בחדשות 13:

ביהמ"ש הרוסי דחה את ערעור נעמה יששכר: תרצה 7.5 שנות מאסר

"עיכוב הישראלים במוסקבה – מסר לקראת הגעת המשלחת הרוסית מחר"

דיווח: 3 הרוגים מירי בבניין שירות הביטחון הפדרלי במוסקבה

שדה התעופה במוסקבה
שדה התעופה במוסקבה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום נדחה הערעור שהגישה יששכר, הכלואה ברוסיה לאחר הרשעתה בהברחת סמים למדינה. בית המשפט פסק כי תמשיך לרצות את עונש 7.5 שנות המאסר שנגזרו עליה.

לאחר ההכרעה, שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם אמה של נעמה, יפה יששכר, והבטיח לה: "חרף האכזבה מהחלטת בית המשפט - אני לא מוותר. אמשיך לפעול בכל דרך כדי להשיב את נעמה הביתה". יששכר אמרה לו: "מה זה ׳זמן׳? תגיד לי משהו, תן לי תקווה".

במהלך הדיון, יששכר פנתה לשופטים ואמרה: "אני לא קניתי את החשיש, לא לקחתי מאף אחד ולא שמתי בתיק שלי. השוטרים שמצאו את החשיש בתיק שלי חשבו שנכון להאשים אותי בפשע", הוסיפה נעמה, שדיברה מתוך תא זכוכית באולם שבו התקיים הדיון. "לא הסבירו לי את המשמעות של האירוע, אני מעולם לא הייתי ברוסיה, אני לא דוברת השפה ולא מכירה את החוקים במדינה".

נעמה יששכר בתא זכוכית בדיון בערעור שהגישה
נעמה יששכר בתא זכוכית בדיון בערעור שהגישה | צילום: חדשות 13

ההסכם בין ירושלים למוסקבה מגיע בעקבות אירוע שהתרחש אתמול בשדה התעופה במוסקבה, במסגרתו עוכבו עשרות ישראלים לאחר שטיסתם נחתה במדינה, והרשויות מנעו את עזיבתם. לדברי כמה מהנוכחים במקום, נלקחו מהם טביעות אצבעות והם תושאלו כמה פעמים.

ממשרד החוץ נמסר: "המשרד פועל על מנת שתיירים ואנשי עסקים ישראלים יוכלו להמשיך ולהיכנס לרוסיה, כפי שהיה עד כה. זאת, במיוחד כאשר ברור שלשתי המדינות אינטרס משותף בעידוד התיירות ההדדית וקשרי הסחר הבילטראליים".

שגרירות רוסיה בישראל הגיבה למקרה וכתבה: "על פי הנתונים שבידינו, נכון ל-1 לדצמבר 2019 - 5771 תיירים רוסים לא הורשו להכנס לישראל. רק באוקטובר 2019 סורבה כניסתם לישראל של 568 תיירים רוסים, ובנובמבר 2019 - 569 תיירים רוסים. כל יום כ-20 תיירים שמגיעים לישראל עם כסף וטיול מאורגן מעוכבים ונשלחים בחזרה לרוסיה.