סערה אחרי אישור ביטול עילת הסבירות: "יום עצוב לדמוקרטיה"

ללא שום ריכוך - ועדת החוקה אישרה הלילה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית בכנסת, אחרי דיון ממושך שהתפרס על פני שלושה ימים וכמעט 28 אלף הסתייגויות שהגישה האופוזיציה. ח"כ קריב: "רוטמן ושותפיו דפקו הערב מסמר נוסף בארון של הדמוקרטיה הישראלית ושל שלטון החוק"

זמן צפייה: 01:44

המערכת הפוליטית סוערת הבוקר (חמישי) בעקבות אישור החוק לביטול עילת הסבירות על החלטות הדרג הפוליטי, הלילה בוועדת חוק, חוקה ומשפט - ללא שום ריכוך בהצעת החוק. ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד כתבה הלילה: "בושה! יום עצוב לדמוקרטיה הישראלית".

"החוק המושחת לביטול עילת הסבירות עבר בוועדת חוקה וצפוי לעלות למליאה לקריאה שנייה ושלישית בתחילת שבוע הבא", הוסיפה ח"כ אלהרר בציוץ שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה, "ימים שחורים בהיסטוריה של מדינת ישראל".

ח"כ גלעד קריב (העבודה) כתב בחשבון הטוויטר שלו: "רוטמן ושותפיו דפקו הערב מסמר נוסף בארון של הדמוקרטיה הישראלית ושל שלטון החוק. אבל הם יגלו שהציבור הענק שיצא לרחובות לא יאפשר את קבורת החמור הזו ויתייצב להגנת הערכים עליהם הוקמה מדינת ישראל ולהבטחת העתיד שלה. למרות צהלות השמחה של חבורת ההרס, נפילת הממשלה בוא תבוא ומהר מהצפוי".

ח''כ גלעד קריב בוועדת החוקה
ח''כ גלעד קריב בוועדת החוקה | צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

במהלך הדיון התפרצו היועצים הפרלמנטריים של מפלגת העבודה בצעקות, ומוועד היועצות והיועצים הפרלמנטרים בכנסת נמסר כי הוא מגנה בכל תוקף את ההתפרצות: "אין זה מתפקידנו להפריע לעבודת הכנסת וחובה עלינו לכבד את נבחרי הציבור גם אם אנחנו לא מסכימים עם דעתם. לצערנו, קומץ שולי בחר להוציא שם רע למקצוע, בזמן שהיועצים עובדים במסירות על מנת לעזור לחברי הכנסת לעשות את עבודתם בהצלחה למען הציבור הישראלי".

זמן קצר לאחר מכן נמסר מקבוצת יועצים פרלמנטריים: "קבוצה שמתיימרת להיות ועד היועצות והיועצים הפרלמנטרים בכנסת הוציאה בדקות האחרונות הודעה שלא על דעת כלל ציבור היועצות והיועצים. (שכן לא התקיימו בחירות לוועד היועצים בכנסת הנוכחית או קודמתה). המציאות הישראלית והפוליטית קורעת את המדינה, וגם את היועצים והיועצות, שהן אזרחיות ואזרחים מודאגים שנמצאים בליבת העשייה הפוליטית והמשבר החברתי בישראל. לנציגות שהוציאה את ההודעה אין סמכות להתבטא בסוגיה פוליטית בשם כלל ציבור היועצים והיועצות".

יועץ פרלמנטרי צועק על שמחה רוטמן בוועדת החוקה
יועץ פרלמנטרי צועק על שמחה רוטמן בוועדת החוקה | צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

הדיון הממושך בוועדת החוקה התפרס על פני שלושה ימים, כאשר האופוזיציה הגישה כמעט 28 אלף הסתייגויות והצליחה לעכב את לוחות הזמנים, אך בסופו של דבר בקואליציה הצליחו לעמוד ביעד מבחינתם של הנחת החוק במליאה בזמן, על מנת שביום ראשון בבוקר יחל הדיון במליאת הכנסת, שבו, בתום 26 שעות דיון, החוק צפוי להיות מאושר סופית בקריאה שנייה ושלישית.

שמחה רוטמן בוועדת החוקה
שמחה רוטמן בוועדת החוקה | צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן התייחס למחאת היועצים בפרלמנטריים שפרה באולם ואמר: "אני מאוד מקווה שההתנהלות שהייתה פה במהלך ההצבעות לא תהפוך להיות הרגל בכנסת, ושנדע איך לנהל מחלוקות בלי שבירת כלים. נעניתי באופן כמעט גורף לכל בקשה בנושא ההצבעות, גם אם חשבתי שהיא מוגזמת והולכת יותר מדי לאור ההפרעות החמורות של חברי האופוזיציה, והניסיונות לשבש הצבעה דמוקרטית. הייתה פה התנהגות מחפירה של חברי האופוזיציה שביזו וצעקו על עובדי כנסת".

ח"כ אופיר כץ, יו"ר הקואליציה, אמר: "דיוני ההצבעות לוו בהפרעות בלתי פוסקות בדיבורים וצעקות שנועדו לבלבל את צוות הוועדה. היה בולט ושקוף שניסיתם להראות פגם בהליך, מה שהוכח כלא נכון", אמר לחברי האופוזיציה, והמשיך: "יצרתם פייק פגם. אתם חבורת בכיינים והחוק יעבור".

שמחה רוטמן ואופיר כ''ץ חוגגים את אישור ביטול עילת הסבירות בוועדת החוקה
שמחה רוטמן ואופיר כ''ץ חוגגים את אישור ביטול עילת הסבירות בוועדת החוקה | צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

היועמ"שית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, התייחסה לבדיקה הדחופה שערכה לבקשת חברי האופוזיציה ביחס ל-14 הצבעות: "לא מצאנו פגם שמצדיק תיקון". עם זאת, לבקשתה, שבה הוועדה והצביעה על אחד ממקבצי ההסתייגויות, אף שלא היה פגם בתוצאת ההצבעה אך היה חוסר התאמה בין ההכרזה לתוצאה.