כך משרד פרסום קטן קיבל מעיריית ר"ג קמפיינים במאות אלפי שקלים

תחקיר חדשות 13 חושף כי העירייה מעבירה סכומי עתק למשרד, מאז שליווה את ראש העיר במסע הבחירות שלו. בתיאום עם העירייה, המשרד סיפק הצעות מחיר פיקטיביות כדי לקבל עשרות קמפיינים

זמן צפייה: 06:35

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, הוא ככל הנראה ראש העיר המדובר בישראל. נראה שהעירייה תחתיו משקיעה הרבה מאוד במיתוג עצמי ויחסי ציבור - שלטי חוצות, עמוד פייסבוק מפואר, קמפיינים פרסומיים שיוצאים זה אחר זה וסרטוני תדמית שעושים טוב גם לשמו שלו. מסמכים רבים שהגיעו לידי חדשות 13 חושפים כיצד עיריית רמת גן, באופן שיטתי, הזרימה מאות אלפי שקלים, כסף ציבורי, מקופת העירייה למשרד פרסום אחד קטן.

מאחורי קמפיין הבחירות המוצלח של כרמל שאמה הכהן עמד משרד הפרסום שהקימו איש הדיגיטל זוהר סוסנקו ואושיית הרשת רז ציפריס. לאחר ששאמה ניצח, המשרד התחיל לקבל את הקמפיינים הגדולים של העירייה בזה אחר זה, סך הכול עשרות קמפיינים שונים - כשחג הפסח 2019 התקרב, ביקשו בעירייה להפיק קמפיין ניקיון אותו הפיקו סוסנקו וציפריס תמורת 49 אלף שקלים.

המשרד זכה גם בקמפיין יום העצמאות, "רמת גן מתחברת", שבוע הגאווה, חג השבועות, ליגת האלופות והמוקד העירוני, ובתוך ארבעה חודשים בלבד סכום הכסף שהעירייה משלמת למשרד קרוב ל-141 אלף שקלים. על אף שעל פי החוק, העירייה נדרשת לקיים מכרז מלא שבו יכול לנצח גם משרד אחר.

לכתבות נוספות בנושא בחדשות 13 >>

כיצד פעלה עיריית רמת גן לקידום עסק שבבעלות אביו של ראש העיר?

חריגות בנייה ועבירות: התנהלות ראש העיר ר"ג בדירות שבבעלותו

החבר הקרוב של ראש העיר ר"ג – שהפך לאחד האנשים החזקים בעירייה

כרמל שאמה הכהן
כרמל שאמה הכהן | צילום: רפי קוץ

כך, במקביל להליך המכרז שמסיבות לא ברורות נמשך כבר שנה, מחליפים באופן שנראה פיקטיבי את שם הספק, שהפך מ"סוסנקו דיגיטל" לסוסנקו ציפריס" - כאילו מדובר במשרד אחר. על שם הספק החדש מועמסים עכשיו הקמפיינים של אוטובוס השבת וקווי הלילה, קמפיין הקיץ וט"ו באב, פתיחת שנת הלימודים ומיתוג אגף החינוך והחגים, ראש השנה, יום הכיפורים וסוכות.

לאחר ארבעה חודשים בלבד גם משרד "סוסנקו ציפריס" מתקרב למכסה 141 אלף השקלים. על כן, למערכת הספקים הממוצאים מזניקים באופן מתואם את המעצב הגרפי של החברה, שוקי דוכובני, שמצידו טען כי אינו משרד פרסום, אלא "קבלן ביצוע". דרכו הריצו קמפיינים לאפליקציה העירונית, לארנונה דיגיטלית, "סבבוס אליפות" ובונוס, החלקה על הקרח ו-WIFI עירוני. גם על שמו של מעצב נוסף, רפי כרמלי, יוצאות חשבוניות - הכול כדי לעקוף את החובה לקיים מכרז.

אלא שגם בלי מכרז העירייה מחויבת לקבל לפחות שלוש הצעות מחיר מחברות שונות לכל קמפיין ולבחור את זו הטובה ביותר. אבל מסתמן שרוב ההצעות המתחרות הן לא בהכרח הצעות אמיתיות. לדוגמא, בקמפיין הראשון, בפסח 2019 אחת מהצעות המחיר הוגשה על ידי "ניב עשהן כהן", שהוא בכלל סוכן שחקנים, וכך היה גם בקמפיין יום העצמאות. נוסף על כך, עשת כהן בעצמו הסביר כי הוא "לא כל כך" עושה עבודות פרסום ודיגיטל, ואף המליץ על סוסנקו וציפריס והסביר: "איתם אני עובד תמיד".

כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן
כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן | צילום: רפי קוץ

הקמפיינים הסתיימו אבל לכל קמפיין לא הוגשו מספיק הצעות מחיר כך שגם כלפי חוץ ההליך לא תקין. באורח פלא, נשלחו שורה של הצעות מחיר ממשרד בשם "דרייב 101", כולן באותו התאריך בדיוק - 10.6, חודשיים לאחר שחג הפסח נגמר וחודש לאחר סיום חגיגות יום העצמאות.

השיטה הלכה והשתכללה כשעיריית רמת גן מבקשת מ"סוסנקו ציפריס" שישלחו בעצמם גם הצעות מחיר נוספות לחלק מהפרויקטים, כלומר גם את אלה של המתחרים כביכול, וראשי המשרד שולחים הצעות מחיר פיקטיביות, בין היתר על שמות עובדים בחברה. כך התמודדו על הקמפיינים שני עובדי המשרד, זה מול זה. גם בחודשים האחרונים "סוסנקו ציפריס" ממשיכים לגרוף קמפיינים ברמת גן: פורים, עצמאות, שבוע הגאווה וכמובן גם קמפיין ענק ויקר סביב מגפת הקורונה.

מעיריית רמת גן נמסר כי "הכתבה שטחית, מסולפת ומגמתית, חלק ממסע ההידרדרות של חלקים בתקשורת הישראלית לתהומות ה'פייק ניוז' ושירות אינטרסים של בעלי הון כנגד העירייה.
הפרסומים מתבססים על חצאי אמיתות, ומוזנים על ידי בעלי אינטרסים המבקשים לפגוע בהנהלת העיר רמת גן עובדיה ונבחריה. ראש העיר לא היה מעורב בהתקשרות עם הספקים המדוברים. כל התשלומים נגבו כדין בעבור עבודה שבוצעה בפועל לא ניתנה העדפה פסולה לספק כלשהו במכרז או בכל התקשרות אחרת".

מטעם משרד של סוסנקו וציפריס נמסר כי "כל התשלומים נגבו כדין בעבור עבודה שבוצעה בפועל".