סמוטריץ' בטור בארה"ב: "מערכת המשפט זקוקה לרפורמה דחופה"

שר האוצר המיועד פרסם טור אישי בעיתון הכלכלי הוותיק "וול סטריט ג'ורנל", וכתב כי הפסיקות לאור חוקי היסוד "צרו חוסר ודאות משפטי וכלכלי ופגעו קשות באמון הציבור במערכת המשפטית". הוא הוסיף כי הממשלה החדשה תבקש לקרב את ישראל למודל האמריקני ותפעל "למנות שופטים כמו בארה"ב", והגן על חוק האפליה: "ימנע פגיעה במי שבוחר לשמור על אמונתו הדתית"

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

טור של יו"ר הציונות הדתית ושר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ' פורסם הלילה (רביעי) בעיתון הכלכלי האמריקני הוותיק "וול סטריט ג'ורנל", היוצא לאור בניו יורק. סמוטריץ' טען בין היתר כי "מערכת המשפט זקוקה לרפורמה דחופה", והגן על התיקון לחוק האפליה: "ימנע פגיעה במי שבוחר לשמור על אמונתו הדתית".

סמוטריץ' פתח את טור הדעה שלו בתקיפה, וטען כי התקשורת האמריקנית השמיצה אותו ואת הגוש הימין מאז ההצלחה שלהם במערכת הבחירות. "אומרים שאני ימני קיצוני ושהגוש שלנו יביא למדינת הלכה", כתב יו"ר הציונות הדתית, והמשיך: "במציאות, אנו מבקשים לחזק את חירויותיו של כל אזרח ואת המוסדות הדמוקרטיים של המדינה, ולקרב את ישראל אל המודל האמריקני הליברלי".

"לאחר חמש מערכות בחירות בפחות מחמש שנים", כתב סמוטריץ', "ישראל סבלה מקואליציה חלשה התלויה בגיבוי של מפלגה איסלאמיסטית רדיקלית במשך שנה וחצי. כעת המדינה הקימה סוף סוף ממשלה עממית ויציבה". יו"ר הציונות הדתית הוסיף כי כשר אוצר הוא מתכוון להנהיג שוק חופשי, להסיר פיקוח מחירים והגבלות ייבוא, במטרה להוריד את המחירים לצרכן. בנוסף,  סמוריץ' מעוניין להפחית את שליטת איגודי העובדים בכוח העבודה של המשק, בדומה למודל האמריקני.

יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'
יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"בענייני דת ומדינה", כתב חבר הכנסת, "הממשלה החדשה לעולם לא תכפה על אזרח דבר הנוגד את אמונתו". "אנו מבקשים רק להגביר את החופש של הדתיים להשתתף במרחב הציבורי בהתאם לאמונתם, ללא כפייה על חילונים", כתב והסביר: "לדוגמה, הסדרת מספר קטן של חופים מופרדים, כפי שאנו מציעים. זה בקושי מגביל את הבחירה של רוב הישראלים המעדיפים חופים מעורבים".

על היחסים עם הרשות הפלסטינית: "אם היא תחליט להקדיש חלק מזמנה ומהמרץ שלה לרווחת אזרחיה, במקום לעשות דמוניזציה של יהודים ולממן רצח ישראלים, היא תמצא שותף מלא למאמץ הזה". עוד סמוטריץ' טוען כי הוא מבקש לעצור את ביצוע "תוכנית פיאד" במימון האיחוד האירופי.

על מערכת המשפט כתב שר האוצר המיועד כי היא "זקוקה לרפורמה דחופה, כדי להשיב את האיזון הדמוקרטי". סמוטריץ' הוסיף כי הוא יפעל לשינוי שיטת בחירת השופטים, כך שהם ימונו על ידי נבחרי הציבור, כפי שקורה בארצות הברית.

עוד הוסיף סמוטריץ' כי "בשנות ה-90 החל בית המשפט העליון לבטל חוקים שנחקקו באופן דמוקרטי על סמך הרעיון שלו מה צריך להיחשב כחוקה בישראל. הדבר יצר אי ודאות משפטית וכלכלית, והביא לפגיעה חמורה באמון הציבור במוסדות המשפט ואכיפת החוק". עוד הוא טען: "בית המשפט העליון מתעלם מהחוק הכתוב, וחמור מכך, פוסל את פעולת הממשלה גם אם היא לא מפרה שום חוק, אלא פוגעת בתפיסותיו של בית המשפט עצמו".