רוטמן ליועמ"שית הכנסת: "בדיקת העובדות שלך לקויה"

יו"ר ועדת חוקה הגיב על מכתב הנזיפה של היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפק, בעקבות התקרית שבה הורה להוציא את נציגת הנהלת בתי המשפט מדיון: "פועל למען כבודה של הכנסת, גם אם את סבורה אחרת"

זמן צפייה: 06:22

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן, שיגר הבוקר (חמישי) מכתב בתגובה על דבריה של היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפק, אחרי שהאחרונה נזפה בו לאחר שהוציא מדיוני הוועדה את נציגת הנהלת בתי המשפט, עו"ד חנית בכר, שטענה כי הדיון בנושא ניגוד עניינים של שופטים נובע מנימוקים לא-ענייניים. רוטמן דרש מהנציגה שתתנצל ולא אפשר לה לשוב לדיון - ואמר כי עובדי מדינה "לא יכולים להעביר ביקורת על חברי כנסת". במכתב ציין ח"כ רוטמן: "אני פועל למען כבודה של הכנסת, גם אם את סבורה אחרת".

"אני פועל למען שמירה על כבודה של הכנסת", כתב רוטמן. "כך נהגו יושבי-ראש ועדות רבים בעבר, ואני מקווה שכך ינהגו גם בעתיד". הוא הוסיף: "בניגוד לאמור במכתבך, לא הוצאתי את עו"ד חנית בכר מהוועדה. חבל שבדיקת העבודות מצדך בנושא זה הייתה לקויה".

"במקרה הנדון, נציגת הנהלת בתי המשפט התייחסה לבקשה לכינוס הוועדה שהוגשה על-ידי שליש מחברי הוועדה, וטענה שמניעיהם אינם ענייניים ומטרתם לפגוע באמון הציבור בבית המשפט", כתב יו"ר ועדת החוקה. "איני סבור שאני אמור לאפשר השתלחות שכזו בחברי כנסת על-ידי עובד מדינה. בניגוד לכללים שלפיהם אסור על עובד באיזו דרגה שהיא לבקר, בצורה מעליבה או פוגעת, את הכנסת וועדותיה. אשר על כן דרשתי שתחזור בה מאמירה זו. ברוב המוחלט של הסיטואציות הדומות בעבר, מי שנדרש ממנו לעשות כן, התנצל או הבהיר שלא היה בכוונתו לפגוע בחברי הכנסת והמשיך בדבריו".

Whatsapp Image 2023 07 19 At 1
יו''ר ועדת החוקה שמחה רוטמן | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לדברי רוטמן, "נציגת הנהלת בתי המשפט התעלמה מדבריי לחלוטין והמשיכה להקריא מהכתב. כשאמרתי לה שהיא אינה ברשות דיבור, היא המשיכה לדבר לתוך המיקרופון ולאחר שביקשתי מהסדרן להרחיק ממנה את המיקרופון, היא שבה וחטפה את המיקרופון כדי להמשיך לדבר ללא רשות דיבור".

אמש, כאמור, שיגרה אפק מכתב חריף לרוטמן ותקפה את המהלך, שאותו כינתה "השתקת עובד ציבור". אפק כתבה: "כמי שמייצגת את הכנסת בפני הרשות השופטת ופועלת לחיזוק מעמדה מול הרשות המבצעת, דבר שלעתים גם כרוך בהצגת עמדות שמן הסתם לא תמיד נוחות עבור הרשויות האחרות, אני מוצאת לנכון לעמוד על התנהלות נאותה של ארגוני הכנסת ובפרט של יושבי ראש הוועדות".

"דיון מסוג זה ודאי שאינו מוסיף כבוד לעבודת הכנסת", כתבה. "השמירה על התנהלות מכבדת כאמור דרושה בימים אלה אף ביתר שאת לנוכח המחלוקת הציבורית בדבר האיזון הנכון בין הרשויות. בהיעדר שמירה על כללי דיון נאותים ומכבדים, לצערי הראשונה שעלולה להיפגע מכך היא הכנסת, מעמדה ויכולתה למלא את תפקידיה כמחוקקת וכמפקחת. מכל מקום וכפי שציינתי בשיחתנו, אני רואה את הדברים בחומרה, ואף אביע את עמדתי בעניין זה בתפקידי כיועצת המשפטית של ועדת האתיקה".