אלפים הפגינו בת"א: "שכרון כוח פוליטי - כרסום יסוד הדמוקרטיה"

רבים הגיעו למוזיאון ת"א כדי למחות נגד חוקי החסינות. לפיד פנה ליועמ"ש: "על מה נתת לביבי פרס? על זה שהוא עשה ממך צחוק?". גבאי: "פוליטיקאים משרתים ר"מ שעובר עבירות במשך שנים"

זמן צפייה: 02:31

אלפי אנשים השתתפו אמש (שבת) בהפגנה שארגנו ראשי מפלגות האופוזיציה ברחבת מוזיאון תל אביב נגד חוקי החסינות והתנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אנשים רבים חבשו תרבושים אדומים על ראשיהם, המסמלים את שלטונות של נשיא טורקיה רג'פ ארדואן. יו"ר כחול לבן בני גנץ תקף את נתניהו: "שכרון כוח פוליטי הוא כרסום יסוד הדמוקרטיה", אמר. "לא ניתן להפוך את ישראל הממלכתית לאחוזה פרטית של משפחה מלוכנית או סולטנית", הכריז. בהפגנה נשא דברים גם יו"ר מפלגת חד"ש ח"כ איימן עודה - לאחר שגנץ הזמין אותו באופן רשמי לשאת דברים. כזכור, מוקדם יותר השבוע קמה סערה ברשתות החברתיות לאחר שהתברר כי עודה הוזמן לנאום, אך הזמנתו בוטלה. נוסף על יו"ר חד"ש, בהפגנה נאמו גם יו"ר סיעת יש עתיד בכחול לבן, יאיר לפיד, ח"כ משה בוגי יעלון, יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי, יו"ר מרצ תמר זנדברג, ח"כ עופר שלח ותא"ל במיל' אמל אסעד - ממובילי המאבק הדרוזי בחוק הלאום.

בנאומו אמר גנץ כי זו היא ההפגנה הראשונה שלו. "אני רוצה לשתף אתכם, כי באתי לכאן הערב להפגנה הראשונה בחיי. באתי לכאן כדי לומר לכם את מה שכלנו יודעים. העם היהודי הוא פלא ומדינת ישראל היא נס. הסיפור שלנו הוא סיפור שאין כמותו. המדינה היא הגשמת החלום. אך באתי לכאן הערב לומר לכם בקול רם את מה שכולנו מרגישים בכאב. החלום והולך נשבר כנגד עינינו. יש מי שמנסה להחליף את שלטון העם בשלטון יחידי בפועל. יש מי שמנסה לשעבד אומה בשביל האינטרסים האישיים שלו. עכשיו המאבק הוא בבית, על הבית – על דמותה ועל צלמה של מדינת ישראל".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190525-2131' autoplay='0' credit='החדשות 13' desc='לפיד בהפגנת האופוזיציה' kid='1_gjn1iwcf' duration='84'']

"אז הזכרתם את ביבי ואני רוצה לומר, בנימין נתניהו – במהלך מערכת הבחירות דיברת על ביטחון ישראל", הוסיף גנץ. "היום אתה עוסק בעיקר בביטחונך וחירותך האישית. במהלך הבחירות הבטחת שלא תעסוק בחסינות. בימים האלה אתה קורע את ההתחייבויות שלך לגזרים. אלו שבחרו להצביע לך גם הם לא בחרו להטיל על ישראל קלון. לא קיבלת מהעם מנדט שישמש כמגן אישי. אנחנו לא נשתוק. לא נכנע לשנאה ולהסתה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190525-2251' autoplay='0' credit='' desc='בני גנץ בהפגנת האופוזיציה' kid='1_u4asxmw8' duration='44'']

גנץ המשיך ואמר, "לא ניתן לישראל להפוך למדינה שבה הורסים את המוסדות הציבוריים שעצם היותם היא דמוקרטיה. לא ניתן להפוך את ישראל הממלכתית לאחוזה פרטית של משפחה מלוכנית או סולטנית. לא ניתן לך להשתיק את התקשורת, לפגוע במוסדות תרבות ואקדמיה ולמוטט את המשטרה ולהטיל אימה על היועץ המשפטי לממשלה ולהחריב את בית המשפט. לא ניתן לך לקעקע את יסודותיה של החברה הישראלית לפניי הקנאות. ערכי ישראל לא יהיו ערכי הגזענות. כאשר אתה או בני ביתך הגזעניים תנסו לעלות עם דחפורים פוליטים על יסודותיה של הדמוקרטיה – אנחנו נהיה שם. ניאבק בשבילכם בכנסת, ביחד ניאבק גם בחוצות, בכפר, בעיר, ברחובות, במרכז כמו כאן ובפריפריה".

שלטי ''ארדואן כבר כאן'' במחאת האופוזיציה בתל אביב
שלטי ''ארדואן כבר כאן'' במחאת האופוזיציה בתל אביב | צילום: החדשות 13

"נעשה את זה גם בקלפיות בבחירות הבאות, קרובות או רחוקות", אמר גנץ. "נגן בכל הכוח על מורשתם של הרצל, ז'בוטינסקי, בן גוריון, בגין, רבין, פרס ורבים וטובים אחרים. מעל הבמה הזו אני קורא הערב להקים את הברית הממלכתית: כפי שהציונות היא לא רק של הימין, הדמוקרטיה היא לא רק של השמאל. הציונות והדמוקרטיה היא של כולנו".

"הדמוקרטיה נותנת לרוב לשלוט אבל נועדה גם להגביל את כוחו ולהגן על המיעוט הפוליטי. היא נועדה להגן על החרדי מבני ברק, על המתיישבת באריאל ועל אחיה שבעופרה, על הישראלי מירוחם. על כן על כולנו לקום ולהגן על הדמוקרטיה – אנחנו נגן עליה עכשיו והיא תגן עלינו אחר כך. אני פונה לאנשי ימין, מרכז ושמאל להתאחד אל מול האתגר. אני רוצה להצדיע בשמכם ובשמינו לאנשי ימין הגונים ואמיצים אשר העזו להרים קול נגד חוצי הקווים האדומים. אני קורא לתנועות אזרחיות ולכל מי שנשמתה של המדינה בוערת בו להצטרף".

מחאת האופוזיציה בתל אביב
מחאת האופוזיציה בתל אביב | צילום: החדשות 13

"אל מול הסכנה שנשקפת לחברה הישראלית כולנו בני ברית. כולנו שותפים במאבק האזרחי הגדול על עתידה של מדינת ישראל", קרא גנץ. "אני רוצה ברשותכם לקחת אתכם למקום לא כל כך רחוק. בהפגנה האחרונה שלי שנערכה לא רחוק מכאן, אמר יצחק רבין 'האלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית' – רגעים ספורים אחר כך הוא נרצח. היום אני אומר לכם – גם שכרון הכוח פוליטי הוא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית. הערב אני מתחייב בפניכם להוביל ביחד עם חברי את המאבק ההיסטורי הזה בעוצמה ובנחישות. הוא יהיה קשה וארוך אבל בסוף אנחנו ננצח. יחד נחזיר את ישראל אל ערכי היסוד של מגילת העצמאות שנותנים מקום לכולם, ללא הבדל דת, גזע ומין".

בני גנץ בהפגנת האופוזיציה בתל אביב
בני גנץ בהפגנת האופוזיציה בתל אביב | צילום: החדשות 13

לפיד החל את נאומו בקריאה אישית נגד ראש הממשלה: "לא ניתן לו – תקשיב לכיכר, ביבי תקשיב לכיכר. לא ניתן לך להיות ארדואן, לא יהיה כאן רודן טורקי. העם אמר את דברו. גם אנחנו העם. מה הוא חושב? שנשב בשקט? שהוא יהרוס את ביהמ"ש ואנחנו נשתוק? שהוא ישלם מיליאדים לליצמן וסמוטריץ' תמורת חסינות? לא שותקים יותר. תסתכלו על הכיכר הזאת. אנחנו כאן כי אנחנו כועסים, נמאס לנו להיות מנומסים. הוא יהרוס את המדינה. אנחנו באנו הנה כדי לחפש משהו – אנחנו מחפשים חמישה אנשים הגונים. זה כל מה שצריך כדי להציל את המדינה. גלעד ארדן – אני יודע מה אתה חושב על החסינות – לך עם מה שאתה מאמין בו. אבי דיכטר – אתה באמת רוצה שכל מי ששירת איתך בצבא והיה איתך בשב"כ יתבייש בך? אני מכיר את הערכים שלך. רועי פולקמן – 150 אלף איש הצביעו לכם כי הבטחתם שתתנגדו לחסינות. הבטחת. זה לא שווה כלום? רימית אותם?
ניר ברקת – ככה אתה רוצה להתחיל בכנסת? בתור מי שביבי כופף אותו? שאין לו עמוד שדרה? יולי אדלשטיין – לא יהיה נשיא בישראל שנתן את ידו להרוס את בית המשפט העליון. לא יהיה נשיא בישראל שעזר להרוס את הדמוקרטיה. אם עכשיו, ברגע הזה, לא תתייצב מול הדבר הזה. לא תהיה נשיא".

בהמשך נאומו אמר לפיד: "תסתכלו על הכיכר הזו. רק התחלנו. זו רק ההתחלה. אנחנו פה כי אנחנו כועסים. נמאס לנו להיות מנומסים. הוא הורס את המדינה. הורס אותה. עכשיו הוא אומר, 'זו כבר לא החסינות, אני הולך על פסקת ההתגברות'. מה הוא חושב, שאנחנו מטומטמים? פסקת ההתגברות זו החסינות. זו המטרה היחידה שלה. להרוס את בית המשפט העליון כדי להוציא אותו מהכלא. אני יודע מה הם יגידו מחר בבוקר. הם ימצאו פה ברחבה איזו גיליוטינה, או איזה שלט. או איזה פוסט בפייסבוק של אחד מאתנו. אם הם לא ימצאו, הם ישתלו אותו. ישלחו מישהו. ככה הם עובדים. והם יודיעו מיד שהם מזועזעים. הם נעלבו. הם דורשים מאתנו לגנות. אני מודיע להם מפה מראש. לא מתנצלים. גמרנו להתנצל בפניכם".

תא''ל במיל אסעד בהפגנת האופוזיציה בתל אביב
תא''ל במיל אסעד בהפגנת האופוזיציה בתל אביב | צילום: החדשות 13

יעלון תקף את נתניהו: "יש רגעים בחיי אומה בהם אזרחים שאכפת להם צריכים לקום ולומר עד כאן. התכנסנו כאן כי אנו בשעת חירום וצריך להגיד לו עד כאן. כאשר נתניהו שם עצמו מעל החוק ומנסה להפוך את הכנסת למקלט עבריינים, אנחנו כאן כדי להגיד לו 'עד כאן'. כאשר הוא ושליחו תוקפים את הפרקליטים והשופטים הופכים את ביהמ"ש העליון לאויב העם נגיד לו עד כאן. כאשר הרשתות מלאות בהצגת ישראל כמדינת משטרה נגיד עד כאן. חברי הכנסת של הליכוד – אני מכיר את רובכם אישית, רבים מכם אנשים ישרים. אבל מה עם האומץ? איפה האומץ להגיד שהמלך הוא עירום או עבריין נמלט? איפה אתם יולי אדלשטיין, עוזי דיין, ניר ברקת, אבי דיכטר? מתי תגידו לנתניהו עד כאן?", שאל.

"הקשיבו לבני בגין, לימור לבנת ודן מרידור. לדבריו של בגין, יו"ר הליכוד המנוח: 'עליונות המשפט תתבטא בכך שלחבר שופטים בלתי תלויים תקבע הסמכות לקבוע במידה של תלונה או פקודה או תקנה אדמינסטרטיבית מטעם השלטון המבצע, אלא גם הסמכות לחרוץ משפט אם החוקים אינם תואמים את חוקי היסוד או זכיות האדם שנקבעו בו'", המשיך יעלון. "איפה דבריו של בגין ואיפה של נתניהו? למה לא אומרים לו עד כאן? כאן בליכוד של נתניהו משלמים מחיר אישי, מי כמוני יכול להעיד על כך. איפה חברי כולנו? איפה אתה הרב הצבאי הראשי לשעבר רפי פרץ? איפה הרבנים, אנשי המוסר?"

בוגי יעלון בנאומו במחאת האופוזיציה בתל אביב
בוגי יעלון בנאומו במחאת האופוזיציה בתל אביב | צילום: חדשות 13

"איפה אתם חברי הקואליציה? מה תגידו כשילדכם ישאלו אתכם איפה הייתם כשנתניהו הפך את ישראל לדיקטטורה מושחתת?" קרא. "ישראל חזקה כדי להגן על עצמה מפני אויבים בחוץ. בני, גבי וגם אהוד שנמצא כאן הגנו עליה ופיקדו על צה"ל. צה"ל הגן עלינו מפני אויבים, איראן חזבאללה, חמאס או דאע"ש, צה"ל לא יידע להגן עלינו מפני חוסר מנהיגות, ריקבון פנימי ושחיתות. זה האיום המשמעותי יותר כרגע. כאשר נתניהו הורס את יסודותיה של המדינה שהוקמה בכוח מגילת העצמאות כדי להימלט מאימת הדין – אנחנו כאן כדי להגיד לו גם בשם מקימי המדינה, עד כאן. בימים בהם מתקיימים דברי הנשיא ישעיהו 'שרייך סוררים וחברי גנבים, כלו אהב שחד ורדף שלמנים', אנחנו כאן כדי להגיד להם עד כאן. 'הוי האמרים לרע טוב ולטוב רע שמים חשך לאור ואור לחשך'. אנחנו חייבים להגיד עד כאן. בשעת חירום זו אין די במאבק פוליטי בכנסת. לקואליציה יש רוב אוטומטי. המחאה הציבורית שיוצאת מכאן כדי שהעוסקים בחוק ידעו שרוב העם מגבה אותם. המחאה חשובה כדי שנתניהו יבין - שעד כאן", סיכם יעלון.

תא"ל במיל' אמל אסעד, מראשי המאבק הדרוזי נגד חוק הלאום, אמר: "אני לא ראש מפלגה ואני לא ח"כ לשמחתי אבל אני כאן כי אני אוהב את ישראל. התאספנו כאן הערב קהל גדול של אזרחים אשר חשים בסכנה מתקרבת שמאיימת לפגוע באופייה וערכיה של מדינת ישראל, כדי להקים חומת מגן שתבלום את המגמה של חקיקה אנטי דמוקרטית. כולנו כאן כדי להגן על עולם הערכים של הישראליות של כולנו, כן, של כל אזרחי המדינה".

"חומת המגן הזו נפרצה פעם אחת" המשיך אסעד. "לכן אסור שזה יקרה שנית. נתקן בה את כל הפרצות. חומה פרוצה לא תגן על הישראליות שלנו. בלילה של ה-19 ליולי 2018 נפל דבר בישראל. 62 חברי כנסת הרימו ידיים והצביעו בעד חוק הלאום. חוק ששינה את פניה של המדינה והנחית חבטה גדולה בפניה. כאזרח ישראלי דרוזי אני יכול לומר שעד לאותו מעמד לא היו בי שום ספקות לגבי הישראליות שלי. לא היה שום ספק בבניין הארץ ובמחויבות לקחת חלק פעיל בהגנה עליה. להיות ישראלי היה לחוש גאווה בכל הישג ישראלי – בספורט, במדע ותעשייה, ולהתאבל על כל חייל ישראלי שנפל – בין אם יהודי, דרוזי, צרקסי בדואי או ערבי".

מחאת האופוזיציה בתל אביב
מחאת האופוזיציה בתל אביב | צילום: החדשות 13

"70 שנים חיינו לאור הגדרה אחרת של מדינת ישראל. הכרזת העצמאות לא הותירה שום ספק שישראל היא דמורטית ומקיימת שוויון לכל אזרחיה", אמר אסעד. "זה היה הבסיס לישראליות שלנו, לשותפות שלנו ולמחוייבות שלנו כאזרחים. ההכרזה היא מלאכת מחשבת של איזון בין הערכים היהודיים לאוניברסליים. החוק הוא התעלמות מוחלטת מזוכויות מיעוט. ההכרזה הגדירה את הערכים. חוק הלאום מחק במחי יד את ההכרזה ההיסטורית. בנימה אישית, הרשו לי להוסיף שתמיד ידעתי שיש אנשים שנקראים בוגדים מפני שבגדו במדינתם. חוק הלאום גרם לי להבין שגם מדינה יכולה לבגוד באזרחיה".

אסעד הפנה אצבע מאשימה למדינה שהעבירה את חוק הלאום: "אני לא יהודי ואני אזרח גאה במדינה הזו. השתתפתי כלוחם בקרבות מרים, נפצעתי שלוש פעמים ואיבדתי חברים ואח אהוב. מאז שעבר בכנסת החוק אני מרגיש שהמדינה בגדה בי ובחללים הרבים של החברה הדרוזית. בחזון הנביאים ובערכים היהודיים. דווקא לי, שצעקתי מדם ליבי את זעקת אחיי, קראו בוגד ועוכר ישראל. אני מרגיש שאיבדתי את היכולת לחוש הזדהות וגאווה למדינה. החומה שאנו מקימים כאן הערב עלינו לקחת מחוייבות לתקן את החוק, כי ללא תיקון חוק הלאום לא תהיה דמוקרטיה שתגן עלינו".

יאיר לפיד נואם בהפגנת האופוזיציה בתל אביב
יאיר לפיד נואם בהפגנת האופוזיציה בתל אביב | צילום: החדשות 13

איימן עודה קרא לשיתוף פעולה בין ערבים ליהודים, ואמר כי הוא מוכן לשותפות בשביל לעשות שינוי: "אני נמצא כאן היום כי אני מאמין בשותפות יהודית ערבית", אמר עודה. "אני נמצא כאן כי אני מאמין שזו הדרך יחידה לתקווה ולשינוי בארץ. אני נמצא כאן היום כי אני מבין היטב את המשוואה שאנחנו האזרחים הערבים לבד – לא יכולים. אבל בלעדינו זה בלתי אפשרי", אמר. "אני מאמין שבלי שוויון אין דמוקרטיה. דובר הרבה על הלגיטימציה שלי ושל האזרחים הערבים. חשוב לי לומר לכם משפט אחד – אנחנו הערבים, בני המולדת הזו, שאין לנו מולדת אחרת מלבדה – אנחנו הגענו לכאן מהדרך הכי טבעית, הרחם של האמהות שלנו. מכאן אני שואב את הלגיטימציה שלי. נמאס לי שעצם העובדה שאני עומד כאן זה הישג. אני רוצה להיות חלק לגיטימי מהשינוי במדינה".

"זה לא רק חוק החסינות. זו רשימת חוקים שנתניהו מנסה לקדם כדי לוודא שלא יהיו לו מתנגדים", המשיך עודה. "הראשונים להיפגע הם קבוצות המיעוט והמוחלשים: ערבים קשישים נכים ונשים. כולנו נפגעי המיעוט. מתנגדי הכיבוש וההתנחלות, שוחרי התרבות ואלו המבקשים להגן על חופש הביטוי. אלה שלא יכולים לממן לילדיהם חינוך ראוי. ינסו להפריד בנינו ולשסות. הכוח שלנו הוא להישאר מאוחדים. הם מפחדים מהאחדות שלנו. בני גנץ אמר שזו ההפגנה הראשונה שלו, שלי זו האלף. אבל זו אמורה להיות ההפגנה של השינוי במדינה. אני רוצה לסיים במילה החשובה ביותר מבחינתי – זו אמורה להיות שותפות בין מנהיגים אמיצים. אני מוכן לשותפות הזו בשביל לעשות את השינוי".

איימן עודה בהפגנת האופוזיציה בתל אביב
איימן עודה בהפגנת האופוזיציה בתל אביב | צילום: החדשות 13

זנדברג קראה לצאת למאבק על מדינת ישראל: "אם למישהו היה ספק צריך לעמוד איפה שאני עומדת ולראות את מה שאני רואה ולדעת אנחנו הולכים לנצח. אנחנו צודקים ונחושים. הערב אנחנו יוצאים למאבק על המדינה שלנו. יש לי לומר לכם שלוש מילים, בעצם ארבע – שוחד, מרמה והפרות אמונים. אלה החשדות נגד ראש ממשלת ישראל. מישהו האמין שיהיה דבר כזה? בושה. בושה. הוא הולך לרסק את בית המשפט כדי לא יעשה צדק עם עבריין נמלט. אלו שלוש הסיבות להמציא פתאום פסלון חסינות אישי. איך אמר מיקי זוהר? זה שזה אישי לא אומר שזה פרסונלי".

"הילדים שלנו יקבלו חינוך מאלו שמחנכים לשוחד ולחסינות", המשיכה זנדברג. "את ההדתה הם רוצים להפוך ללימודי ליב"ה. השבוע הם ביקשו שחיילות יחזרו להכין קפה. השבוע בפעם הראשונה בתולדות מדינת ישראל, כשראש הממשלה עם כתב אישום מנסה להרכיב ממשלה, סיפוח ההתנחלויות על הפרק. ככה זה כשלסמוטריץ' אכפת רק מביבי ולביבי אכפת רק מהאצבע של סמוטריץ'".

"אם זה יקרה, לא יהיה בית משפט, אין מי שיעצור את זה ושום דבר לא מוגן. כך נקבל דיקטטורה ארדואנית משחית שחיה על חרבה והורסת זכויות. את זה אנחנו לא ניתן. זו תקופה של 'החורף מגיע' אבל האפלה שמתרגשת היא לא סימן לשקוע ביאוש, היא סימן לצאת למאבק. כידוע לכולנו, בסדרה הזאת הניצחון הגיע כשכולם התאחדו למאבק משותף. לא נפנה מקום לחוקים מפלים. כשאנחנו נאבקים יחד הגזענים מתחילים לפחד – ואנחנו לנצח. הם חושבים שזה יעבור להם בשקט אבל הם לא מכירים אותנו. אנחנו רק התחלנו. אתם רואים את כל שותפי האופוזיציה על הבמה, בכיכרות וברחובות. זה לא זמן להתקרנפות. זה לא זמן להיות נחמדים. תראו כמה צפוף פה – אנחנו החברה הישראלית. אין אדם שמעל החוק.  מיעוט קיצוני לא יסביר לנו שהרוב קובע ואין מה לעשות. המדינה זה אנחנו לא נתניהו. המדינה היא של כולנו – לא של הליכוד. המדינה היא שלנו ונילחם עליה ולא נלך לשום מקום עד שננצח", סיכמה יו"ר מרצ.

תמר זנדברג במחאת האופוזיציה בתל אביב
תמר זנדברג במחאת האופוזיציה בתל אביב | צילום: החדשות 13

גבאי טען בדבריו שמדובר במאבק על עתיד הדמוקרטיה: "אני רוצה לספר לכם שלפני שלושה חודשים בסיומו של כנס בקריית אונו ניגשו אליי אב וביתו בת ה-12. בסוף הכנס היא ביקשה לשאול שאם היא תהיה מבוגרת תהיה עוד דמוקרטיה. שאלה כל כך כואבת, שהדורות שקדמו לה בכלל לא שאלו. קם לנו דור צעיר שעבורו הדמוקרטיה היא כבר לא מובנת מאליה. צריך להילחם שהיא תהיה חלק מחייו של הדור הצעיר ומחיינו. הסכנה הזאת היא אמיתית. אלו לא קריאות זאב זאב. זאת סכנה אמיתית, מאבק על ערכים ועל חוקי המשחק ועל הערך המרכזי שמייחד אותנו במזרח התיכון".

"הפוליטיקאים האלה משרתים ראש ממשלה שעובר את אותן עבירות במשך שנים. הוא מפחד" הוסיף גבאי לקול תשואות הקהל. "מפחד להביא את העניין למקום היחיד במדינת ישראל שקובע מי עבריין ומי לא  - ולמקום הזה קוראים בית המשפט. יש חברי מפלגות שמגמגמים. אלה אנשים שלא רואים מטר קדימה. אתם לא מבינים שאתם הבאים בתור? מישהו מכם מכיר את חברי הקואליציה של ארדואן ושל פוטין? לא, כי הם לא קיימים. אם לא תדברו לא תהיה קואליציה, יהיה רק אדם אחד. אנחנו חייבים לשכנע ביחד שחסינות לפוליטיקאים היא מדרון חלקלק. שאחרי חסינות לנתניהו תגיע חסינות גם לטייקונים שתומכים ונתמכים על ידי נתניהו. החובה שלנו היא לשכנע את כל עם ישראל שתרבות של חסינות היא שחיתות".

אבי גבאי בהפגנת האופוזיציה בתל אביב
אבי גבאי בהפגנת האופוזיציה בתל אביב | צילום: החדשות 13

"התרבות הזו פוגעת ביכולת שלנו לחנך את ילדנו, פוגעת במה מותר ומה אסור", סיכם גבאי. "אני אומר לכם, הצעירים ישלמו את המחיר הכלכלי של אובדן הדמוקרטיה. ישראלים שיושבים בבנייני המשרדים האלו באיילון יכולים לעשות את אותו דבר במקומות אחרים, אבל הם עושים את זה במדינה שלהם ומגישים את החזון הציוני לעצמאות ולחיים מעמל ידך. מישהו פה באמת מאמין שהם ישארו כאן אם נהפוך לטורקיה או רוסיה? מישהו מאמין שמוסדות המחקר הבינלואמיים יהיו כאן שלא יהיה דמוקרטיה?  לא יהיה מאיפה לשלם את השישים אלף של הביטחון. אני אומר לצעירים – גם את המעט שיש לכם היום לא יהיה. זו שעה של מאבק וכולנו ביחד צריכים אתכם. צאו שבוע אחרי שבוע - ונלחץ אותם החוצה".

אהוד ברק בהפגנת האופוזיציה בתל אביב
אהוד ברק בהפגנת האופוזיציה בתל אביב | צילום: החדשות 13

בפתח ההפגנה נאם ח"כ עופר שלח (כחול לבן), ואמר: "כאן במקום, הזה, בלב העיר העברית הראשונה ימתח הערב קו. הוא יעבור בכל בית ובכל לב ויגיע עד לרחוב בלפור בירושלים. כל אזרח, בלי הבדל דת גזע ומין – יידרש לעבור מאחד מצידיו של הקו הזה. זו ההכרעה – האם אנחנו עדיין מדינת חוק, או שהשליט מחוקק לרצונו ולטובתו הפרטית בלבד? האם אנחנו שמים מולנו חברה מלכדת או מנהיג ששובר הכל רק כדי לשרוד? האם אנחנו מקבלים הכל בהכנעה או שמתייצבים ואומרים עד כאן. נכתב כבר שאדם הופך לרודן כשהוא רואה שבני עמו הופכים לכבשים. אנחנו לא כבשים".

"אנחנו נעמיד חומה אנושית בצורה", המשיך שלח. "בחומה הזאת יעמדו בני כל העדות. לא ניתן לאיש אחד ולעושי דברו להרוס את מה שנבנה כאן בעמל ובדם 70 שנה. הדרישה שלנו היא פשוטה. דין אחד ונורמה אחת לכל אדם במדינה הדמוקרטית. כך חשבו בן גוריון, מנחם בגין יצחק רבין. הם לא היו מעלים בדעתם להפוך ניצחון בבחירות לכרטיס יציאה מהכלא".

בתום ההפגנה נמסר מהליכוד: "הערב בהפגנת השמאל בתל אביב - תומך הטרור איימן עודה נואם בברכת לפיד וגנץ, והאסיר המשוחרר אהוד אולמרט מפגין 'נגד השחיתות'. איזו בדיחה!"

לדברי מארגני ההפגנה, תוכנית האופוזיציה היא לערוך שמונה הפגנות, הגדולה ביותר מתוכננת לתחילת אוגוסט. ח"כ לפיד, ממארגני ההפגנה, אמר לחדשות 13 לפני פתיחתה כי המחאה אינה נגד תוצאות הבחירות, אלא נגד ניסיונו של נתניהו להינצל מהכלא: "לא הפסדנו בבחירות. זה נגמר 35-35. ההבדל היחיד הוא שנתניהו מוכן להיכנע לסחטנות של אנשים שמדברים על מדינת הלכה ואנחנו לא. זו התוצאה האמיתית של הבחירות. זה לא שהימין ניצח, זה שהוא נכנע לגמרי לליצמן וסמוטריץ'. הנושא פה הוא לא הבחירות. נתניהו רץ ואמר אני לא אבקש חסינות. עכשיו הוא עושה סדרה של מהלכים להרוס את בית המשפט העליון, להרוס את החוק הישראלי – העיקר להינצל מהכלא. זו לא קואליציית ימין, זו קואליציה של כניעה לסחטנות בשביל לצאת מבית הסוהר ואת זה אנחנו לא נאפשר לו. בגלל זה אנחנו פה".

הפגנת האופוזיציה בתל אביב
הפגנת האופוזיציה בתל אביב | צילום: החדשות 13

לפיד אמר כי הוא חושב שצריך לקיים דיון על סמכויות בית המשפט העליון, אך שנתניהו מנצל דיון לגיטימי כדי להפוך את ישראל "לטורקיה של ארדואן"" גם אני לא בעד אקטיביזם שיפוטי וחושב שצריך לקיים את הדיון הזה", אמר לפיד. "אבל זה לא הדיון שאנחנו מקיימים עכשיו. יש פה דיון אחר – נתניהו מנצל ויכוח לגיטימי כי הוא מפחד לשבת בבית סוהר. אני לא אומר שלא צריך לתקן, צריך לעשות תיקון, אבל פה אין תיקון. יש פה ניסיון של נתניהו להפוך אותנו לטורקיה ואת עצמו לארדואן והוא מנצל לרעה אנשים טובים שרוצים לקיים דיון לגיטימי. אני בעד חוק יסוד החקיקה, אני בעד פסקת התגברות של 70 אנשים, עם עשרה מהאופוזיציה, אבל זה קשקוש גמור לטעון שזה הדיון עכשיו. לא נשב עם ראש ממשלה עם כתבי אישום על שחיתויות חמורות ולא נותנים יד אפילו ברמז למי שמנסה להפוך אותנו  לטורקיה של ארדואן".

ח''כ יאיר לפיד בהפגנת האופוזיציה בתל אביב
ח''כ יאיר לפיד בהפגנת האופוזיציה בתל אביב | צילום: החדשות 13

ח"כ עופר שלח (כחול לבן), אמר טרם ההפגנה לחדשות 13: "אני יודע שיגיעו לכאן הרבה מאוד אנשים. אנחנו מרגישים את התכונה ואנחנו יודעים שלציבור ענק בישראל העניין הזה של ניסיונו של נתניהו לבנות לעצמו עיר מקלט בלשכת ראש הממשלה, בדרך לדרוס את מערכת המשפט ושלטון החוק בישראל, הוא עניין שמוציא אנשים לרחובות ומביא אותם למעשים פוליטיים".

כשנשאל לגבי הזמנתו של עודה לנאום בהפגנה, אמר שלח כי "כבר לפני שבועיים פנינו לאיימן עודה. היו עיכובים כאלו ואחרים, זה לא דבר פשוט גם לעודה עצמו אבל אני שמח שהוא כאן. זה אומר שהנקודה של שלטון מושחת והפגיעה במערכת המשפט היא לא עניין רק של יהודים ומפלגות האופוזיציה, אלא עניין לכולם".

עודה צייץ היום בחשבון הטוויטר שלו כי ה"מאבק הוא נגד נסיונותיו של נתניהו להחריב את המרחב הדמוקרטי והוא משותף לכלל הכוחות הדמוקרטיים". עודה קרא לשיתוף פעולה "של כלל האזרחים, יהודים וערבים", כדי להציע "אלטרנטיבה לשלטון מושחת והרסני".

חברי כחול לבן הפגינו מול בתי כמה ח''כים מהימין
חברי כחול לבן הפגינו מול בתי כמה ח''כים מהימין | צילום: החדשות 13

לדברי המארגנים, ההפגנה היא בבחינת "חומת מגן למדינת ישראל ולדמוקרטיה הישראלית". בדף האירוע נכתב כי "לא ניתן לנתניהו להפוך את הכנסת לעיר מקלט. לא ניתן לאף פוליטיקאי חסינות מביקורת ומהצדק ולהימלט מאימת הדין! המאבק על ישראל הדמוקרטית מתרחב ויוצא לרחובות". כזכור, לאורך השבוע פקדו מוחים ממפלגת כחול לבן את בתיהם של כמה מחברי הכנסת של מפלגות הימין, בניסיון להפעיל עליהם לחץ שלא לתת יד לניסיונותיו של נתניהו להעביר את חוקי החסינות שיגנו עליו מהעמדה לדין.


חבר הכנסת רם בן ברק (כחול לבן) התייחס היום להפגנה, ואמר כי "אזרחים רבים הצביעו לנתניהו משום שהוא אמר כי חקיקה פרסונלית אינה מעניינת אותו, ובסוף, אחרי הבחירות, הכל שקר אחד גדול. ההתעסקות היחידה היא בהצלתו של נתניהו. אני בטוח שאם נידרש לבחירות חוזרות, הרבה מבוחרי נתניהו וכחלון לא יצביעו להם פעם נוספת כיוון שלפני הבחירות אמרו דבר אחד ואחרי הבחירות הוכיחו מה כוונתם האמיתית". את הדברים אמר באירוע "שבת תרבות" ברמת השרון.

עוד התייחס בן ברק לטענות שנשמעו כלפי מפלגתו בדבר הדרת האוכלוסייה הערבית מקמפיין הבחירות, והודה כי "לא התייחסנו נכון לחברה הערבית. היא חברה לגיטימית לחלוטין, יש פוטנציאל גדול מאוד בחברה הערבית שרוצה שינוי. אני חושב שאפשר להביא משם 4-3 מנדטים".

Whatsapp Image 2019 05 25 At 1
רם בן ברק, מפלגת כחול לבן | צילום: דורין קרן

חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) השתתפה גם היא באירוע שבתתרבות ברמת השרון, והתייחסה להפגנה הערב: "אני קוראת לראשי כחול לבן לעשות מאמץ אחרון לשיתוף המפלגות הערביות היום בהפגנה. הציבור רוצה לראות מאבק של כל האופוזיציה ביחד, בכנסת וברחוב. לא ניתן להילחם על הדמוקרטיה הישראלית ובו זמנית להדיר 20% מאזרחי המדינה".

"למרות המחלוקות הקיימות בין סיעות האופוזיציה השונות, וגם בתוכן, זו שעת מבחן גורלית לאופוזיציה לשיתוף פעולה להצלת הדמוקרטיה הישראלית. זה מבחן מנהיגות לבני גנץ שעתיד להיות יו"ר האופוזיציה. אני קוראת לגנץ, שעל כתפיו מונחת האחריות הכבדה למציאת פתרון, להרים את הכפפה ולשתף את המפלגות הערביות היום בערב", אמרה.

Whatsapp Image 2019 05 25 At 1
ח''כ מיכל רוזין באירוע ''שבת תרבות'' ברמת השרון | צילום: החדשות 13

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ איציק שמולי, דיבר אף הוא על המחאה באירוע "שבת תרבות" שבו השתתף, ואמר: "זו קריאת חירום, וכל מי שהמדינה הזו יקרה לו חייב להתייצב הערב. נתניהו נחוש להחריב את שלטון החוק שעומד בדרכו כדי להימלט מהדין ומהכלא. אם יצליח חלילה - במקום מדינה דמוקרטית שומרת חוק נקבל סולטנות ארדואנית שעומדת מעל לחוק. אסור לתת לזה לקרות ואנחנו לא ניתן לזה לקרות. הוא הכריז מאבק על הבית והוא יקבל אותו בכל מקום - בכנסת וגם ברחוב". את הדברים אמר ב"שבת תרבות" ביהוד-מונסון.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-20190525-1415' autoplay='0' credit='' desc='ח"כ אמיר אוחנה באירוע שבת תרבות' kid='1_uhb1486e' duration='56'']