דליה רבין: "יש מי שמטפח עשבים שוטים בקריצה או בהתעלמות"

בתו של רה"מ לשעבר תקפה בחריפות את הדרדרות השיח בחברה: "נבחרי הציבור צריכים להיזהר - בנמר השנאה והפלגנות אי אפשר לשלוט" • ריבלין: "האם רצח פוליטי יכול לקרות גם היום? אינני יודע"

זמן צפייה: 03:36

דליה רבין, בתו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, נאמה היום (ראשון) בטקס לזכרו במשכן הנשיא, ותקפה בחריפות את הדרדרות השיח בחברה ואת תאוריות הקונספירציה שעלו לשיח בשבועות האחרונים: "גם עשבים שוטים לא גדלים בפאתי השדה. עשבים שוטים גדלים ליד מקור המים. יש מי שמטפח אותם, מי שמגדל אותם, מי שבקריצה, או בהתעלמות, או בלשון רפה, מלבה אותם. נבחרי הציבור כולם צריכים לזכור ולהיזהר: בנמר השנאה, הקיצוניות, הפלגנות אי אפשר באמת לשלוט. כשתתעוררו, עלול כבר להיות מאוחר".

"חובה על כולנו להבין, שהתבססותן של תיאוריות קונספירציה תורמת להשלטת אנרכיה", המשיכה רבין, "תיאוריות הקונספירציה גורמות לאיבוד האמון במערכות הצדק ובשלטון החוק; מטשטשות את הקו הברור בין אמת לשקר. מזמינות כאוס, הרס, חורבן. את המגמה הזו צריך לעצור".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20191110-1331' autoplay='0' credit='' desc='נשיא המדינה בטקס יום הזיכרון ליצחק רבין' kid='1_kss0g6v6' duration='58'']

רבין הוסיפה להעביר ביקורת חריפה על החברה ואמרה כי "שנים אנחנו אוהבים לספר לעצמנו, שכל העם התאבל על רצח ראש ממשלת ישראל בידי מתנקש יהודי. לא נכון - במקומות רבים היו התפרצויות של שמחה. פעם, לפני 24 שנים, לפני 20 שנה, זה לא היה יפה להראות את זה, להגיד את זה. היום זה בסדר, מותר, מקובל. במרכז יצחק רבין אנחנו פוגשים כל כמה שבועות את התלמיד שאומר: 'טוב שרצחו את רבין. אני הייתי רוצח את רבין'".

רבין המשיכה ואמרה כי "במובנים מסוימים לא רק שלא הפקנו לקחים מרצח ראש הממשלה, אלא שהיום מצבנו גרוע יותר. מחסומים נפרצו, גדרות הורדו. הרשתות החברתיות מאפשרות להתיר כל רסן. אם ממש מתאמצים, אפשר למצוא דבר טוב אחד במגמה הזו - אנחנו יודעים עם מה עלינו להתמודד. אי אפשר יותר להגיד שהכתובת לא זועקת מן הקיר. החברה הישראלית סובלת ממגמות אנטי דמוקרטיות, אלימות, חזקות. לא מדובר בעשבים שוטים. לפנינו שדות של שנאה, של כוחות הרס".

דליה רבין, בתו של יצחק רבין ז''ל
דליה רבין, בתו של יצחק רבין ז''ל | צילום: חדשות 13

כאמור, רבין התייחסה לתאוריות קונספירציה סביב הרצח ואמר כי "אין ברירה אלא להגיד השנה מילה על תיאוריות הקונספירציה. זו דילמה קבועה – האם להתייחס להבלים המרתיחים האלה, או שמא עצם ההתייחסות לכך רק תעצים את הגלים הקונספירטיביים. השנה לא נותרה ברירה. צריך להגיד מעל כל במה את המובן מאליו ואת הידוע - ראש ממשלת ישראל נרצח בידי מתנקש יהודי, שהודה ושיחזר והורשע ונשפט. שלא חזר בו מהודאתו ולא התחרט, ולא התנצל".

"אירועים שונים בהיסטוריה מזמינים תיאוריות קונספירציה, אי אפשר באמת להילחם בזה", המשיכה, "עדיין ישנה השאלה מהי מידת האמון שרוחשים להן. בישראל מידת האמון מדאיגה. קל לתייג את כל העיסוק בהן במחוזות ה'הזיה', וה'טרלול'. לתייג ולשכוח. זה קל מדי. זה מסוכן מדי. הקונספירטורים לסוגיהם לא מהססים לגרור גם אותי למעגל ההרס שלהם, מצטטים אותי באופן שמנסה לחזק את דברי הסכנה שלהם. אני מנצלת את הבמה הזו כדי להגיד את המובן מאליו: אין לי שום חלק ונחלה עימכם. עיצרו. גם לשנאה מן הראוי שיהיו גבולות".

גם נשיא המדינה ראובן ריבלין נאם בטקס ואמר כי: "התרבות הפולטית מימין ומשמאל רוויה ניכור, את הדיון והוויכוח הענייניים מחליפים השיסוע והשיסוי, כאילו לא למדנו דבר. האם רצח של אדם על רקע דעותיו או פעילותו האידאולוגית יכול לקרות בישראל גם היום? אינני יודע. אני יודע שלפני 24 שנים, לא האמנתי שזה יקרה לנו".

נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס אזכרה לרבין בבית הנשיא
נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס אזכרה לרבין בבית הנשיא | צילום: חדשות 13

"המשחק הפוליטי משפיע על החיים של כולנו", ציין הנשיא, "זכורה בין היתר אמירה קשה של רבין כלפי גוש אמונים, למרות זאת בשיא הסכמי אוסלו הסכים להיפגש עם חנן פורת ושמע את דבריו. כיצד אנחנו מצליחים ליישב את הזהות הקבוצתית של כל אחד מאיתנו עם הזהות הישראלית, זאת משימה לא פשוט שצריכה להעסיק את כל האזרחים ובראש ובראשונה לפתחם של מנהיגנו".

ריבלין העביר ביקורת נוקבת על מנהיגי המדינה ואמר כי "אנחנו עדים לחרמות, הדרות, והתרסות בשנה האחרונה. החברה הישראלית מתקשה להסכים על קווי יסוד וכללי משחק. אם ניתן לשבר להתרחב - נמצא את עצמנו שוב מול שוקת שבורה. שיח פוליטי – אסור שיעשה באלימות. אסור לשכוח את המדרון החלקלק בין הסתה והשנאה לשפכיות דמים. עלינו לעשות הכל כדי שלא תונף שוב המאכלת על אף אחד". לבסוף פנה ריבלין לכל המחנות מימין ומשמאל ואמר: "אל תלבו שנאה, זה לא דרכו של עם ישראל".

ראש שירות הביטחון הכללי, נדב ארגמן בציון יום הזיכרון לרבין
ראש שירות הביטחון הכללי, נדב ארגמן בציון יום הזיכרון לרבין | צילום: תקשורת שב''כ

גם במטה שירות הביטחון הכללי ציינו היום את יום הזיכרון להירצחו של ראש הממשלה לשעבר. בטקס נאם ראש השב"כ נדב ארגמן, ובין דבריו אמר כי "עלינו להקפיד ולשנן את הלקחים שלמדנו מרצח ראש הממשלה. דמותו של יצחק רבין משקפת עבורנו, בחזון, בעשייה, את הערכים והתכונות שאנו מבקשים ליישם בחזיתות שבהן אנו מתמודדים: להיות לוחמים אמיצי לב, פטריוטים, ישרי דרך. לאמץ את הראייה המפוכחת, את הירידה לפרטים, את החשיבה האנליטית. להאמין בחזון, לקחת סיכונים - ולהוביל קדימה".

"חשוב שנזכור את רבין ואת מורשתו", המשיך, "חשוב שנלמד ונלמד את לקחי הרצח הנורא. כל זאת, בכדי שנוכל להמשיך ולהגן על העם שלנו, הארץ שלנו והמדינה שלנו - להמשיך לשמור עליה מכל משמר".