ללא מפלגת העבודה: שיחות ההידברות מתחדשות בבית הנשיא

נציגי יש עתיד והמחנה הממלכתי צפויים לדון עם נציגי הקואליציה על החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים, כאשר היום יצטרפו גם פוליטיקאים לשולחן המו"מ. מיש עתיד נמסר: "מחוייבים למאות אלפי הפטריוטים שיוצאים לרחובות מזה 15 שבועות כדי להגן על המדינה"

זמן צפייה: 00:23

שיחות ההידברות בבית הנשיא יתחדשו היום (שני), ללא נציגי מפלגת העבודה, לאחר שצוות המו"מ של המפלגה פרש אמש מתהליך ההידברות, בטענה כי נערכות פגישות חשאיות בין הצדדים שלא כוללות אותה.

בפגישה היום צפויים נציגי יש עתיד והמחנה הממלכתי לדון עם נציגי הקואליציה על החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים, כאשר בדיונים הראשוניים שנערכו עד כה הציגו נציגי הקואליציה קו מאוד פשרני, ואילו נציגי האופוזיציה הציגו קו הרבה יותר נוקשה. עמדת המחנה הממלכתי, בניגוד למתווה הנשיא, היא שאין צורך בשינוי הוועדה לבחירת שופטים.

עד כה נכחו בשיחות רק אנשי מקצוע, מלבד ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד, שהייתה הפוליטיקאית היחידה שהתעקשה להשתתף בהליך, והיום ככל הנראה יתחילו גם הפוליטיקאים להצטרף לשיחות. יותר מהקושי להגיע לסיכומים ישנו הקושי להגיע להסכמה פוליטית, שלא בטוח שראש הממשלה בנימין נתניהו יכול להעביר במחנה שלו - ולא בטוח שיש עתיד והמחנה הממלכתי יכולים להעביר במחנה שלהם.

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
יו''ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ושר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ממפלגת יש עתיד נמסר הבוקר: "החוזה הישראלי הופר ועלינו לתקן אותו. בשביל לעשות שינוי היסטורי אמיתי, הגיעה העת בשנת ה- 75 למדינת ישראל לחזק את הדמוקרטיה הישראלית ולעגן אותה בחקיקה. נביא במהלך הימים הקרובים בפני צוותי המשא ומתן דיון בנושא חוק יסוד מגילת העצמאות".

עוד נמסר מיש עתיד: "גם הבוקר אנו מדגישים את המחוייבות שלנו לשמירה על הרכב הועדה לבחירת שופטים כך שלא יהיה מצב בו הפוליטיקאים יוכלו למנות שופטים בישראל. אנחנו מחוייבים למאות אלפי הפטריוטים הישראלים הנהדרים שיוצאים לרחובות מזה 15 שבועות כדי להגן על המדינה שלנו, כדי להגן על הדמוקרטיה שלנו".

Whatsapp Image 2023 04 11 At 0
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בריאיון שהעניק אתמול ראש הממשלה נתניהו לתוכנית "פגוש את העיתונות" ב-NBC, הוא התייחס לחקיקה המשפטית ואמר: "בכל דמוקרטיה יש מתח מתמשך בין הרשות השופטת לבין הרשות המחוקקת והרשות המבצעת. זה מתח מובנה ומנסים לשמר את האיזון בין שלושתן. ב-30 השנים האחרונות כוחה של הרשות השופטת עלה על חשבון זה של המבצעת והמחוקקת - ואני מנסים להחזיר את האיזון".

עוד אמר נתניהו: "צריך לדאוג שמערכת המשפט תישאר עצמאית, אך שלא יהיה לה יותר מדי כוח שיבטל החלטות ממשלה או פרלמנט. מצד שני, אני לא רוצה שלפרלמנט יהיה כוח לבטל כל החלטת ביהמ"ש, לכן החלטתי לקחת פסק זמן לשמוע את כל הצדדים בויכוח ואני מקווה שנגיע להסכמות, זה מה שאנחנו עושים כעת".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: חיים צח / לע״מ

בריאיון ל"ניו יורק טיימס" שפורסם בסוף השבוע בארצות הברית, אמר הנשיא יצחק הרצוג כי הוא "אופטימי" בנוגע לשיחות ההידברות. עם זאת, הוא הוסיף: "אני לא נאיבי, אבל נותן לזה סיכוי". הרצוג הוסיף: "יש תחושה של רצון טוב בחדר מאז שהתחלנו את המשא ומתן לפני שבועיים". לדברי הנשיא, מדובר ב"רגע בעל משמעות חוקתית שבו נוכל לכוון את ישראל למשטר חזק ועמיד יותר - משהו שלא עשינו מאז הקמת המדינה לפני 75 שנים".