התפטרויות, חבירות – והאשמות: השבוע הראשון של בחירות 2021

רק השבוע הכנסת פוזרה, וכבר נרשמו טלטלות רבות במערכת הפוליטית. מה ומי יישאר מכחול לבן, ומי עוד יעזוב את הליכוד? כך נראו הימים הראשונים של מערכת הבחירות - הרביעית בתוך שנתיים

זמן צפייה: 05:39

השבוע הכנסת פיזרה את עצמה, כאילו שאין קורונה בעולם והכול דבש. מזמן לא עשו רבים כל כך מעשה שלא רצו בו. בכיר הליכוד לשעבר גדעון סער היה הראשון שטלטל את המערכת. "איני יכול עוד לתמוך בממשלה בראשות נתניהו ואיני יכול להיות חבר הליכוד בראשותו", אמר בנאום פרישתו מהמפלגה.עם זאת, סער חשש שנתניהו יצליח למנוע בחירות כי הרי גם יו"ר כחול לבן בני גנץ לא רצה בחירות - הוא הבין שזה סוף החלום שלו, בעוד חבר מפלגתו אבי ניסנקורן דווקא כן רצה בכך.

התיאבון הגדול של כחול לבן עלה לגנץ ביוקר. הרבה שרים, אז נאמניו, מיכאל ביטון וחילי טרופר, ויתרו על חברותם בכנסת, החוק הנורווגי, ונכנסו חברי כנסת שלא חייבים מאומה לגנץ. אחת מהם היא עינב קאבלה, מקורבת לניסנקורן, שלא הייתה נוכחת בהצבעה על פיזור הכנסת. "אנחנו רואים לנגד עינינו את אחת ההתאבדויות הפוליטיות המהדהדות ביותר אי פעם", טען נדב שטראוכלר, יועץ אסטרטגי לשעבר בקמפיין של נתניהו.

הכנסת ה-23 מתפזרת
הכנסת ה-23 מתפזרת | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

מנגד, בליכוד, אחרי טלטלת סער, היה צפוי שחברות הכנסת שרן השכל ומיכל שיר ילכו אחריו, אבל אז הגיע השר זאב אלקין, מנאמניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. כזה שהגן עליו בחירוף נפש באינספור ראיונות. מעבר לכך, הסיפור על המעבר של אלקין מנתניהו לסער תוזמן לשידור בדיוק לזמן נאום ההכרזה של יו"ר ימינה נפתלי בנט, כדי לפנצ'ר לבנט את הדרמה ולהקטין אותה.

בצד השני גם לשלח נמאס סופית מהבוס שלו, יאיר לפיד. מה שמלמד שכולם יילחמו בנתניהו, אבל גם בינם לבין עצמם - סער בבנט, בלפיד ולהיפך, כמו קרב ירושה. גם נתניהו לא הצליח לדחות את הבחירות, כאשר מצבו טוב וגרוע - טוב בסקרים, גרוע כי אף אחד לא רוצה שותפות איתו. אבל אסור לשכוח את הלקח של כחול לבן. התקופה הקרובה תאופיין, לא רק במוטציות רפואיות, אלא גם במוטציות פוליטיות - מפלגות יתפרקו, הדנ"א ישתנה ואנחנו נמשיך לממן.

בני גנץ וגדעון סער
בני גנץ וגדעון סער | צילום: חדשות 13

"אנחנו לא רואים כרגע אף מועמד אחד שאנחנו יכולים להגיד בוודאות שאם הוא יעמוד בראש כחול לבן או בראש כל פלטפורמה אחרת, הוא יגיע למספר מנדטים שמאתגר את נתניהו", הסביר יועצו לשעבר של גנץ, רונן צור. "המשמעות היא שכל המועמדים יצטרכו לשקול דרך להעמיד מישהו מוסכם בראשם".