"לא נשלם על מלחמה שלא התחלנו": מה גרם למשבר ישראל-פולין?

מרטין מקובסקי, פרשן מדיני בכיר בוורשה, אמר בריאיון לחדשות 13 שהנפגעים העיקריים במלחה"ע ה-2 הם הפולנים. על ביטול המשלחת: "הפגישה בוטלה כיוון שישראל עשתה מעשה לא ראוי"

זמן צפייה: 01:45

על רקע המשבר עם פולין סביב השבת רכוש יהודי ותשלום פיצויים, מרטין מקובסקי, פרשן מדיני בכיר פולני, אמר היום (שני) בריאיון לחדשות 13: "זהו נושא רגיש, וחשוב לדון בו מהזווית הפולנית. לא רק הממשלה הפולנית, אלא גם רוב החברה הפולנית מאמין כי פולין הייתה בין הקורבנות הגדולים ביותר במלחמת העולם השנייה – אם לא הנפגעת העיקרית, מהיבט של הרס בתים, סחורה ואובדן בנפש".

"פולין לא קיבלה מעולם תשלומי פיצוי מגרמניה", המשיך, "איך אנחנו יכולים לשלם על דברים שקרו במלחמת העולם השנייה, כשאנחנו לא התחלנו? מדובר במיליארדי דולרים. כפולנים, זה לא מקובל על ידי החברה ועל רוב הפוליטיקאים".

לעוד כתבות בנושא:

פולין ביטלה ביקור המשלחת מי-ם: "רצו לדון בהשבת הרכוש היהודי"

עקב הסירוב להשיב רכוש יהודי מהשואה: משלחת ישראלית תצא לפולין

השר כץ על דבריו נגד פולין: "לא מצטער - עליי להגיד את האמת"

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190513-2359' autoplay='0' credit='' desc='בווידאו: ריאיון עם מרטין מקובסקי' kid='1_h9bjmd0w' duration='292'']

מקובסקי התייחס לביטול המשלחת הישראלית לפולין ולחוק 447 שאושר בקונגרס האמריקני, שבמסגרתו משרד החוץ של ארה"ב מבצע מעקב אחר פעולות להשבת הרכוש היהודי בעשרות מדינות, ובראשון פולין. "המשלחת הישראלית בוטלה בגלל שמשרד החוץ הפולני מאמין, וזאת עובדה, שהמשלחת שינתה את נושא הפגישה לתשלומי פיצוי לפי החלטה 447, מה שלא נידון קודם עם ממשלת פולין. מנקודת מבטנו, זה נראה שישראל החליטה להעלות את הנושא ללא התייעצות מוקדמת עם ממשלתנו. בחוגים דיפלומטיים זה נתפס כמעשה לא ראוי, ולכן המשלחת בוטלה ברגע האחרון".

"נוסף לכך", המשיך מקובסקי, "עלתה דרישה לחבר את נושא תשלומי הפיצויים של הרכוש היהודי להחלטה 447, ומדובר בהצהרה בעייתית משום שהוחלט בה כי גם יורשי הרכוש יקבלו את הפיצוי. אם אין אנשים שיכולים להרוויח מהפיצוי, ארגונים יהודים ייקחו את התשלומים וישתמשו בהם. דבר זה לא מקבול על הציבור הפולני".

"ישנם מתחים רבים, הרבה היבטים וחוסר הבנה משני הצדדים", סיכם. "הנושא דורש אמפתיה משני הצדדים. אתם צריכים להבין – פולין לא תוכל לשלם מיליארדי דולרים ולהיות מואשמת במלחמה שלא התחילה. גרמניה התחילה אותה. אולי מנקודה זו ניתן יהיה להתחיל את הדיון בעתיד".

ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי,
ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, | צילום: רויטרס

כאמור, משרד החוץ הפולני הודיע הבוקר על ביטול ביקורה של המשלחת הישראלית שהייתה אמורה להגיע היום למדינה, לאור כוונת הבכירים הישראלים להעלות את נושא החוק האמריקני להשבת רכוש יהודי מתקופת השואה. במקביל, האשים סגן שר החוץ במדינה את ישראל בניסיון להתערב בקמפיין הבחירות הפולני: "לא ניתן לאף גורם לשחק בקמפיין הבחירות שלנו בשאלת השבת הרכוש היהודי וחוק 447, סוגיית הטענות לבעלות על רכוש שאינו מזוהה היא עניין סגור. דרישות שכאלה אינן חוקיות ואינן מוסריות", אמר.

"פולין החליטה לבטל את הביקור לאחר שהמשלחת הישראלית ביצעה שינויים של הרגע האחרון, שהעידו על כך שהיא מתכוונת להתמקד בנושא השבת הרכוש", נמסר ממשרד החוץ הפולני. בהודעה נמסר כי את המשלחת אמור היה להוביל אבי כהן-סקאלי, מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי. המשלחת הייתה אמורה להגיע לפולין לאחר דבריו של ראש הממשלה, מטאוש מורבייצקי, שטען כי "הפולנים היו הקורבנות העיקריים של המלחמה, ולכן אין שום סיבה שנפצה אחרים".