סמוטריץ': "אם לגלנט יש בעיה הוא מוזמן לשים את המפתחות"

אחרי שכוחות מג"ב הגיעו לכרם בן אליהו שבבנימין כדי לפנותו בעקבות פסיקת בג"ץ - תקף השר במשרד הביטחון את שר הביטחון גלנט: "אם יש לו בעיה עם העברת הסמכויות אליי - שיתפטר". בעלי הכרם:"לא ייתכן שבממשלת הימין על מלא אנחנו מגיעים למראות כאלו"

זמן צפייה: 03:45

על רקע פינוי כרם בן אליהו בגוש שילה שבבנימין הבוקר (רביעי), תקף השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' את שר הביטחון יואב גלנט: "עקירת הכרם בעמק שילה היא עוול זועק לשמים שאפשר וצריך היה למנוע. עוול ארוך שנים של המנהל האזרחי ושל בג"ץ. בדיוק כדי להפסיק את הרדיפה ארוכת השנים ואת ההתעמרות המפלה הזו נגד המתיישבים דרשנו וקיבלנו בהסכם הקואליציוני את האחריות על המנהל האזרחי ועל החיים האזרחיים ביהודה ושומרון".

עוד אמר סמוטריץ': "אני דורש מרה"מ להעביר לידי את הסמכויות לאלתר. אם לגלנט יש עם זה בעיה הוא מוזמן לשים את המפתחות. אני משוכנע שיש רבים בליכוד ישמחו למלא את מקומו במשרד הביטחון". יצוין כי הליך הפינוי נדון בבג"ץ, ובעל הכרם התחייב לפנותו. עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו ידע על המהלך כבר אתמול, אך רק לקראת סופו החליט לעצור אותו.

גורם ביטחוני בכיר אמר: "חן בן אליהו פלש לקרקע פרטית פלסטינית לפני מספר שנים. במשך שנים התנהלו בתיק הליכים משפטיים. הוא התחייב בפני בית המשפט העליון לפנות את הקרקע וביקש שנה להוצאת העצים. הוא היה אמור לפנות 1 בפברואר, אולם לא פינה. מערכת הביטחון חיכתה - ואז אכפה פינוי". גורמים בממשלה אמרו כי "סמוטריץ' ובן גביר ידעו על הפינוי ומשתמשים בו לצרכים פוליטיים".ממשפחת בן אליהו, בעלת המקום, נמסר: "לא ייתכן שבממשלת הימין על מלא, אנחנו מגיעים למראות כאלו".

במהלך הפינוי תועדו לוחמי מג"ב כשהם בועטים באחד המעוכבים. מפקד מג"ב החליט להשעות אותם עד לסיום התחקיר הראשוני בנושא. לוחמים אחרים שתועדו כשהם מקיפים את ח"כ סון הר-מלך, שניסתה לחסום בגופה את הטרקטורים. מהמשטרה נמסר כי הם "פעלו ברגישות".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2302151024' autoplay='0' credit='' desc='עימותים אלימים בפינוי הכרם' poster='' kid='1_mzola3c0' duration='']

במשפחת בן אליהו אמרו עוד כי "עבודה של 20 שנה נעקרת ברגע ואין מי שיעצור את העוול הזה. אנחנו קוראים לכל שרי הממשלה לעצור את הדבר הזה". למקום הגיעו מתנחלים רבים ותלמידים מישיבות ואולפנות כדי להתנגד לפינוי, ואף קשרו את עצמם לעצים. מארגון "חוננו" דווח על "כ-40 עצורים".

פינוי כרם סמוך לשילה, צעירים קשרו עצמם לעצים
פינוי כרם סמוך לשילה, צעירים קשרו עצמם לעצים

סמוטריץ' קרא מוקדם יותר לראש הממשלה בנימין נתניהו "לעצור מיידית" את הפינוי. "לפני כחודש הנחיתי כשר במשרד הביטחון הממונה על מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי לבטל את צו השימוש המפריע שהוצא באופן שערורייתי נגד חן בן אליהו. לצערי, שינוי המדיניות אותו ביקשתי לקדם היה למורת רוחם של אנשי המנהל האזרחי שפנו לשר הביטחון. למרבה התדהמה, שר הביטחון הפר בגסות את ההסכם הקואליציוני והפך את החלטתי.

"לא זו אף זו", הוסיף סמוטריץ', "במקום לממש מדיניות ביטחונית התיישבותית השר גלנט בחר להמשיך במדיניות השמאל של השר לשעבר בני גנץ ולעקור את הכרמים אף על פי שהטענות כנגד הכרם הוכחו כשקריות במסגרת ההתדיינות המשפטית. אני דורש ממך להעביר עוד היום את הסמכויות לידיי כפי שמחייב ההסכם הקואליציוני ולמעלה מזאת השכל הישר, ומחויבותנו למיליוני הבוחרים שהתחייבנו להם לשנות את מדיניות השמאל של בני גנץ ביהודה ושומרון. הפרת ההסכמים תקשה מאוד על התנהלות תקינה של הממשלה והקואליציה".

צעיר על עץ
צעיר על עץ

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2302150820' autoplay='0' credit='' desc='ח"כ לימור סון הר-מלך בכרם' poster='' kid='1_mdkwkgws' duration='']

מלשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר כי בן גביר פנה הלילה לשר הביטחון יואב גלנט ודרש לעכב את הרס הכרם, גלנט סירב. לפי הודעה הלשכה השר בן גביר דרש לקדם את העברת מג"ב איו"ש למשרד לביטחון לאומי וטען כי "התנהלותם מול ח"כ לימור סון מוכיחה מדוע חשוב שיעברו למשרד לביטחון לאומי".

חברתו לסיעה של בן גביר, ח"כ לימור סון הר-מלך, הגיע למקום ונעמדה מול הטרקטורים כדי לעצור את הפינוי. גם ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) הגיע למקום וקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את הפינוי, תוך שהוא מותח ביקורת על מדיניות "השמאל" של גלנט, לדבריו.

"הגענו לכאן לפינוי המטע הענק הזה ליד שילה", אמר ח"כ סוכות, "לצערי שר הביטחון יואב גלנט ממשיך את מדיניות קודמו בני גנץ, מדיניות השמאל. זהו צו פוליטי להריסת מטע, וועדת ערר של המנהל האזרחי קבעה שהמקום הזה יכול להישאר והוא לא שייך לשום ערבי. הכל פה אירוע פוליטי להרוס ליהודים כי הם יהודים בארץ ישראל. זה מדיניות שמאל, אפילו קיצוני, וגלנט ממשיך אותה לצערי".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2302150923' autoplay='0' credit='' desc='ח"כ צבי סוכות עוצר טרקטור שמפנה עצים בכרם סמוך לשילה' poster='' kid='1_b9vxxzvi' duration='']

עוד אמר ח"כ סוכות כי שוחח עם השר סמוטריץ' ואמר: "השר גלנט דרס ברגל גסה את ההסכם הקואליציוני וגם את החוק שאישר את ההסכם הקואליציוני. אנחנו קוראים מכאן לשר הביטחון וראש הממשלה להפסיק את זה עכשיו, יש עוד זמן הטרקטורים רק באמצע העבודה, צריך לעצור את הפשע הזה עכשיו".

מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר: "כוחות הביטחון פינו הבוקר חלקה חקלאית, אליה פלשו לפני שנים אחדות, באופן לא חוקי וללא אישור הגורמים המוסמכים. נזכיר כי במסגרת הליכים מנהליים ומשפטיים שהתקיימו בנושא, התחייב מר חן בן אליהו, שנכנס למקרקעין המדובר ללא היתר, בפני בית המשפט העליון ורשויות האזור, כי יפנה באופן עצמאי את החלקה עד ל-1 בפברואר 2023. לנוכח בקשתו, ניתנה לו אורכה בת למעלה משנה לבצע את הפינוי".

פורום "מלוכדים בליכוד", קבוצה המונה כמה אלפי מתפקדים שרובם מההתיישבות, מסר כי "הפינוי של המטע של חן בן אליהו תחת ׳צו שימוש מפריע׳ הייחודי רק ליהודים, הוא עוד הוכחה לזה שהמנהל האזרחי התבלבל לחלוטין ושכח את תפקידו. במעשיו הוא קובע דין אחד ליהודים ודין אחר לערבים. אנחנו קוראים לממשלה להתעשת ולהבין שבחרנו בממשלת ימין שתחזק את ההתיישבות, לא בממשלה שתביא לפינויים":.

ח''כ לימור סון הר-מלך חוסמת טרקטור פינוי בגופה, כרם סמוך לשילה
ח''כ לימור סון הר-מלך חוסמת טרקטור פינוי בגופה, כרם סמוך לשילה

זו אינה הפעם הראשונה ששר הביטחון יואב גלנט והשר במשרדו בצלאל סמוטריץ' נכנסים להתנגשות סביב קבלת החלטות סותרות. לפני כחודש הסתכסכו השניים סביב פינוי המאחז הבלתי-חוקי "אור חיים" שהוקם ביאושן לילה לזכר הרב חיים דרוקמן. על המקום הוטל צו שטח צבאי סגור, ומפקד הפינוי כרז במיקרופון: "המקום מוכרז שטח צבאי סגור, מתוקף החלטת שר הביטחון. אנחנו נאלצים לפנות אתכם. תתפנו מרצון או שנפנה אתכם בכוח".

שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', טען כי בהתאם לסמכותו הוציא הוראה כתובה לראש מתפ"ש לעצור את הפינוי ולא לבצעו עד לקיום דיון אצלו בעניין בראשית השבוע. שר הביטחון יואב גלנט הורה על ביצוע הפינוי למרות ההנחיה, בלא ששוחח עם השר במשרד הביטחון ובניגוד מוחלט להסכמים הקואליציוניים המהווים את הבסיס לקיומה של הממשלה, כך לטענת סמוטריץ'.

ראש הממשלה בנימין נתניהו תמך אז בשר גלנט והוציא הודעה רשמית מלשכתו: "הממשלה תומכת בהתיישבות אך ורק כשהיא נעשית באופן חוקי ובתיאום מראש עם ראש הממשלה וגורמי הביטחון, דבר שלא נעשה במקרה זה. ראש הממשלה יכנס דיון בנושא בתחילת השבוע".