מיכאלי לא מתפטרת ותוקפת את לפיד: "הפיל אותנו ואת מרצ"

בכינוס של מפלגת העבודה בתל אביב, נשאה מיכאלי דברים בהתייחסות ראשונה לתוצאות הבחירות שבהן קיבלה העבודה 4 מנדטים, האשימה את הקמפיין של יו"ר יש עתיד והכריזה כי היא לא פורשת

זמן צפייה: 02:41

שתי יממות אחרי הבחירות, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי נשאה הערב (חמישי) הצהרה ראשונה אחרי תוצאה שאיכזבה את תומכי המפלגה בבחירות. בהצהרתה אמרה מיכאלי: "תוצאת הבחירות קשה לכולנו ולמפלגת העבודה. אני מדברת רק עכשיו חיכיתי לתוצאות האמת, חיכיתי וקיוויתי לראות את מרצ עוברת את אחוז החסימה. לצערי זה לא קרה והמפלגה האחות שלנו לא תהיה בכנסת הבאה".

מיכאלי הוסיפה: "אני מזדהה מעומק הלב עם כל תחושות האכזבה התסכול והכאב. למעשה מדובר בתחושות באופן הכי אישי שיש. כואב לי שחלק מהסיעה מעולה הזאת לא תהיה בכנסת. כואב לי שפגשתי כל כך הרבה נשים וגברים שהייתה בינינו ברית של הסכמה על מה שנדרש  למדינה ישראל, ואז גיליתי שבקלפי הם האמינו ללפיד שצריך לחזק אותו ולא אותנו. אז כן התוצאה היא קשה".

.שרת התחבורה מרב מיכאלי
שרת התחבורה מרב מיכאלי | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

יו"ר העבודה הפנתה אצבע מאשימה ברורה לכיוון יו"ר יש עתיד, ואמרה: "היה פה קרב והקרב נוהל לא טוב. ומי שהיה אחראי לנהל את הקרב הזה ניהל אותו לא טוב. בעוד שנתניהו כיתת רגליו לרב של טאו, מנהיגה של "נועם" ההומופובית, כדי לא לאבד אף קול, לפיד לא הצליח להביא הסכם עודפים לליברמן או למפלגות הערביות. אני אומרת לכם ולכן באחריות גמורה, לא הייתה שום סיבה שמפלגת העבודה או מרצ לא יעברו ויצליחו, ראינו את זה בסקרים אחרי שהוגשו הרשימות ונגמר קמפיין האיחוד. ראינו את זה בכל הסקרים מאז".

מיכאלי הוסיפה בהאשמותיה ואמרה: "יש עתיד עבדו נגד מרצ ונגד העבודה בכל הקמפיין ובמיוחד ביום הבחירות. כבר שנים שמפלגות הימין מנסות לחסל את השמאל הציוני בקמפיין מתמשך של דה-לגיטימציה לנו ולדרך שלנו, זה לא דבר חדש. הדבר החמור שקרה בבחירות האלה הוא שהמפלגה המרכזית בגוש ניהלה קמפיין חסר אחריות שקרא להצביע למפלגה הגדולה על חשבון המפלגות האחרות. לפיד שהתגאה בשנה שעברה שהציל את מרצ, עשה קמפיין שקרא להצביע למפלגה הגדולה – זה מה שהפיל וחיסל את מרצ, כמעט וחיסל את העבודה".

נבחרי הפריימריז במפלגת העבודה
נבחרי הפריימריז במפלגת העבודה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

עוד המשיכה והאשימה את לפיד על כך ש"התראיין לברנע ואמר שלעבודה אין זכות קיום. הוא ביקש למעשה למחוק את מפלגת העבודה. אבל למפלגת העבודה יש זכות קיום, היא הוכיחה את זה בכנסת היוצאת וביתר שאת תוכיח בכנסת הקרובה". בהמשך אמרה "מה שיותר חמור הוא שהקמפיין הציני הזה נוהל כשכל השחקנים יודעים היטב שגודל המפלגה לא קובע דבר אלא גודל הגוש. למרות זאת זה לא מנע מלפיד לצאת בבליץ ראיונות ולספר שהוא צריך רק עוד מנדט אחד כדי להשתוות לליכוד".

מיכאלי הוסיפה: "לא מעט מצביעות ומצביעים האמינו לקמפיין הזה ועברו ממרצ והעבודה כדי להציל את יש עתיד – את התוצאה כולנו רואים. לצערי גם אם העבודה ומרצ היו מתאחדות זה לא היה מונע מנתניהו להקים ממשלה, גם כשחשבו שהעבודה ומרצ עוברות לנתניהו היו 62 מנדטים".

"לכל אחד מאיתנו היה תפקיד בקרב הזה, שלי היה לשמור על מפלגת העבודה, לצערי בתוצאה נמוכה יותר מהפעם הקודמה. אבל שמרתי. להזכירכם מפלגה שלפני שנה וחצי כעט נמחקה, ואלו בחירות שניות מאז שהיא תהיה בכנסת ותמלא את השליחות שלה".

.ח''כ נעמה לזימי מצביעה בפריימריז של מפלגת העבודה
ח''כ נעמה לזימי מצביעה בפריימריז של מפלגת העבודה | צילום: אבשלום שושני, פלאש 90

מיכאלה הוסיפה: "התקפיד שלי היה לשמור על העבודה ובכל זאת דאגנו למרצ, לכן סירבתי לקמפיין גוואלד למרות לחצים אדירים שהיו עליי, כי היה ברור לי שזה יכול לפגוע במרצ. אמרתי אין ספור פעמים כל המפלגות בגוש צריכות לעבור כדי שננצח".

לקראת סוף נאומה נראתה מעט לקיחת אחריות, כשאמרה יו"ר העבודה: "כפי שיש לי אחריות על הצלת מפלגת העבודה בבחירות הקודמות יש לי אחריות על ההישג הנמוך שלה הפעם. אנחנו נעשה תהליך של כל אנשי המפלגה נשקול את הקדמת הפריימריז ונמשיך בתהליך הבנייה מחדש של השמאל הישראלי".

מרב מיכאלי, יו''ר מפלגת העבודה
מרב מיכאלי, יו''ר מפלגת העבודה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

דבריה של מיכאלי באים על רקע הידרדרות המפלגה בבחירות האחרונות, כאשר קיבלה ארבעה מנדטים בלבד, בהשוואה לשבעת המנדטים שקיבלה בבחירות 2021. קולות רבים עלו היום והאשימו את מיכאלי על הכישלון של המפלגה בבחירות וקראו לה לקחת אחריות ולהתפטר מראשות המפלגה.

דורם במחנה הממכלתי האשים אמש את ראש הממשלה הנוכחי יאיר לפיד בכישלון ניהול הגוש, ובין היתר בכישלונו לאחד בין העבודה למרצ - מהלך שהשפיע על התוצאות הנמוכות עבור מיכאלי ועל מרצ שלא עברה את אחוז החסימה. "לפיד לא דאג לחיבור של המפלגות הערביות, הוא לא דאג לחיבור מרצ והעבודה, הוא לא דאג להסכמי עודפים, והוא לא דאג לקרוא להצבעה למרצ בכדי שתעבור את אחוז החסימה", אמר הגורם.

עוד הוסיף אותו גורם ואמר:"בעוד שבני גנץ, גדעון סער וגדי איזנקוט דאגו להתאחד, לקחת מנדטים מגוש הימין, למנוע בזבוז קולות, וניסו לפתור את הסכמי העודפים עד לרגע האחרון האפשרי - לפיד שיחק על חצי מגרש ושתה את מפלגות הגוש ובכך הביא להפסד בעל השלכות קשות לחברה הישראלית. זהו כישלון מהדהד".

מיכאלי מצידה לא הביעה חרטה על כך שלא התאחדה עם מרצ, ובריאיון למטה המרכזי בערב שבת, ארבעה ימים לפני הבחירות, אמרה: "צריך גם ממשלה בראשות לפיד וגם מפלגה עם ערכים כמו מפלגת העבודה. אני לא מצטערת שחברתי למרצ ואני לא צועקת הצילו".