המפכ"ל ליועמ"שית: "השר בן גביר מתערב בעבודת המשטרה"

רב-ניצב שבתאי שיגר מכתב ליועצת המשפטית לממשלה וטען כי השר לביטחון לאומי הורה לשוטרים להפסיק לאבטח שיירות סיוע הומניטרי לעזה, וכי סיכם עם מפקד מג"ב על השעיית שוטרים ללא תיאום מולו

זמן צפייה: 00:54

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי שלח מכתב ליועצת המשפטית לממשלה בטענה כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מתערב בעבודת המשטרה, כך פורסם הערב (חמישי) במהדורה המרכזית.

"בתאריך 13.01.24 יצר איתי קשר טלפוני הרמטכ"ל בנוגע לליווי שיירות הסיוע ההומניטרי", כתב המפכ"ל בפתח דבריו, "בעקבות שיחה זו, התקשרתי לממ"ז דרום על מנת לבדוק את הסוגיה ונאמר לי כי התקיימה שיחת ועידה בהשתתפות השר לביטחון לאומי, הסמפכ"ל וממ"ז דרום, שבמסגרתה הנחה השר לביטחון לאומי כי המדיניות שלו היא כי אין לסייע בנושא כיוון שזו אחריות צה"ל. בשיחתי עם השר לביטחון לאומי נאמר לי ע"י השר כי המשימה היא משימה שבתחום אחריות צה"ל ולא משטרת ישראל. הבהרתי לשר כי מדובר במשימה של משטרת ישראל והשר מחה בפניי והבהיר כי יהיו לכך השלכות".

"ביום 14.5.24 פנה אליי השר לביטחון לאומי ביחס לפעילות המשטרה לאבטחת שיירות הסיוע", המשיך שבתאי, "בעת נסיעה של השר לאזור שדרות, הבחין השר ככל הנראה בכוחות משטרה המאבטחים את השיירות. השר ניגש לשוטרים ולקצינים בשטח והבהיר להם את התנגדותו לפעילות זו".

השר בן גביר והמפכ"ל שבתאי היום בטקס
השר בן גביר והמפכ"ל שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד כתב המפכ"ל: "בהערכת המצב השבועית שהתקיימה בתאריך 23.05.24 מחה בפניי השר לביטחון לאומי על השקעת כוחות המשטרה הרבים בפעילות ליווי השיירות, שכזכור נעשית על פי החלטה של הקבינט והנחיות מפורשות של רוה"מ. הבהרתי לשר כי המשטרה מבצעת ותמשיך לבצע את תפקידה גם בסוגיה זו".

"אתמול פעלה המשטרה בהר מירון להרחקת גורמים שניסו להתקהל במקום בניגוד לחוק ולצו אלוף הפיקוד. במהלך האירוע התרחשו מספר אירועים של הפעלת כוח על ידי שוטרים שהביאו לביקורת חריפה כלפי המשטרה. מאמצעי התקשורת התברר לי כי השר שוחח עם ממ"ז צפון ועם מפקד מג"ב וסיכם עם מפקד מג"ב על 'השעיית' חלק מהשוטרים המעורבים. שיחה זו, התייחסה כאמור להתנהלות המשטרה באירוע קונקרטי, ישירות מול המפקדים וללא תיאום איתי וללא ידיעתי. בשולי הדברים אציין, כי הן לשר והן למפקד מג"ב אין סמכות להשעות את השוטרים, ודאי בטרם בירור האירוע ועל כן בתיאום עם מפקד מג"ב הנחיתי כי השוטרים לא יושעו אלא יורחקו מפעילת מבצעית עד לקיום בירור בנושא".

משאיות סיוע הומניטרי נכנסות דרך המעבר הצפוני לרצועת עזה
משאיות סיוע הומניטרי נכנסות דרך המעבר הצפוני לרצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

השר בן גביר מסר בתגובה: "היום יותר מתמיד, חשוב לעקר את תרבות השקר במשטרה. כשהמפכ"ל כותב שקיימתי שיחה עם סגן המפכ"ל הוא מסתיר שהשיחה התקיימה בעת שהוא היה בניתוח וסגן המפכ"ל מילא את מקומו...גם שאר הציטוטים והאירועים מסולפים וכוללים חצאי אמיתות ורק תמוה שקובי שבתאי (שבועדת מירון טען שהזיכרון שלו פגום) נזכר 'לדווח' על האירועים כל כך הרבה זמן אחרי שהוא טוען שהם קרו וחודש לפני שהוא הולך הביתה. אגיב לבג״ץ על המכתב ועל שיטות העבודה של היועמשית שמדליפה, מתדרכת ומנסה להשפיע על שופטי בג״צ".

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) מסרה בתגובה: "מכתבו של המפכ״ל ליועצת המשפטית היום מוכיח את עומק השחיתות והפוליטיזציה של המשטרה - השר בן גביר מתערב בצורה בוטה ומושחתת בפעילות המשטרה, באופן שמנוגד לחוק, כדי לאפשר את המשך הפעילות העבריינית של תומכיו. הפוליטיזציה של המשטרה התחילה בתיקון פקודת המשטרה באופן מסוכן שהתרענו ממנו עוד לפני הקמת הממשלה, ואנחנו ממשיכים לפגוש בה כל מוצאי שבת מחדש מזה תקופה ארוכה, באלימות משטרתית חמורה ומעצרי שווא רבים. המשטרה היא אחד משומרי הסף החשובים ביותר של הדמוקרטיה הישראלית, והפוליטיזציה הקשה של המשטרה תחת בן גביר היא נורת אזהרה אדומה מהבהבת. חבל שהמפכ״ל נזכר להתריע על כך רק עכשיו, אך עדיף מאוחר מאף פעם וההתרעה הזו מחייבת אותנו לנקוט בפעולה דחופה כעת לעצירת התהליך המסוכן, לפני שיהיה מאוחר מידי".

מתנועת עומדים ביחד, שמובילה את המשמר ההומניטרי שמאבטח את שיירות הסיוע, נמסר: "מפכ"ל המשטרה הוכיח הערב את מה שטענו במשך חודשים - הפקרת משאיות הסיוע לפורעי חוק מההתנחלויות היתה מדיניות מכוון של השר בן גביר. ממשלה שביד אחת מאשרת את מעבר הסיוע וביד אחרת תוקפת אותו ושורפת אותו היא ממשלה סכיזופרנית ומסוכנת. הזוי שאנחנו, מאות אזרחים הפעילים בתנועת עומדים ביחד, היינו צריכים לעשות את העבודה של המשטרה ולעצור את תוקפים המשאיות. כמו שניצחנו אותם, ננצח גם את בן גביר".