בג"ץ הקפיא את מינוי המועמד מטעם אוחנה למנכ"ל משרד המשפטים

לאחר שמינוי אופיר כהן אושר ע"י הוועדה למינוי בכירים, עתרה התנועה לאיכות השלטון, ובג"ץ הגיש צו ביניים המקפיא את המינוי. שר המשפטים: "מקווה שהעליון יתרשם שהוא בעל כישורים מתאימים"

זמן צפייה: 00:28

בג"ץ הורה הערב (ראשון) על הקפאת מינויו של אופיר כהן, מקורבו של השר אמיר אוחנה, לתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים, בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון. זאת לאחר שבבוקר אישרה הוועדה למינויים בכירים פה אחד את מועמדו של שר המשפטים אמיר אוחנה לתפקיד.

"חוות הדעת של וועדת המינויים מעלה סימני שאלה קשים ביותר לגבי טיב השיקולים שהופעלו בהליך המינוי של עו"ד כהן, אשר כל כולו עומד בסתירה ישירה להוראות הברורות בהנחיות היועמ"ש בתקופת בחירות - עד כדי ריקון מוחלט של ההנחיות מתוכנן", נמסר מהתנועה לאיכות השלטון. "השר אוחנה נכשל מלהסביר מדוע אצה לו הדרך לפטר את פלמור בתקופה כה רגישה, וכיצד ייתכן שלא מצא כל מחליף ראוי מבין עובדי המדינה הבכירים. אין ספק שיש בצו הביניים על מנת להעיד כאלף עדים על כך שגם דעתו של בית המשפט לא נחה מההסברים, או אי ההסברים, של השר, ואנו מקווים כי בסוף ההליך ייפסל מינוי זה".

עו''ד אופיר כהן
עו''ד אופיר כהן | צילום: גיא קרן

מהשר אוחנה נמסר בתגובה להחלטה: "אל"מ (במיל׳) עו"ד אופיר כהן הוא מהמינויים הראויים ביותר במשרדי הממשלה. מדובר באדם שתרם את שנותיו היפות ביותר לשירות ביטחון מדינת ישראל ונושא על גופו את המחיר היקר. הוא בעל כישורים משפטיים וניהוליים מתאימים כפי שקבעה הוועדה למינויים בכירים בנציבות שירות המדינה, שדנה בדקדקנות במינויו. אני מקווה ומעריך שגם ביהמ"ש העליון יתרשם כך".

רויטל סויד (העבודה-גשר) הגיבה גם היא להחלטה: "טוב מאוד שבג"ץ הוציא תמרור עצור לאוחנה - שר משפטים זמני בממשלת מעבר שמקשקש על משילות, ובפועל נשלח לדאוג שפרקליט המדינה הבא יהיה ידידותי לביבי ויעזור לו להימלט ממְשפט. אנחנו מקווים שבקרוב מאוד תמרור העצור של העליון יהפוך לרמזור אדום בוהק, שיבהיר לנתניהו ואוחנה שיש גבול לכל תעלול".

כזכור, אוחנה הביא את מועמדותו של כהן לאחר שהדיח לפני כמה שבועות את הקודמת בתפקיד, אמי פלמור. כהן, בן 42 ואב לשלושה, הוא בעל תואר ראשון במשפטים ותואר שני במדעי המדינה, המומחה לדיני נדל"ן, מקרקעין ומיסוי מוניציפאלי. כאיש קבע בפיקוד העורף, היה כהן ממייסדי עמותת משרתי המילואים, ופעל בה לקידום תהליכי חקיקה.

שר המשפטים אמיר אוחנה
שר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: תקשורת שר המשפטים

שר המשפטים אמיר אוחנה בירך בבוקר על אישורו בידי הוועדה: "אופיר מוכר לי כבר כמעט עשרים שנה ויש לי אמון מלא בו וביכולותיו. הוא בעל כישורים מגוונים, ידע רב וניסיון ניהולי שהמערכת הציבורית בכלל ומשרד המשפטים בפרט יתברכו בו", אמר והוסיף: "לאורך תפקידיו השונים במגזר הפרטי ובמערך המילואים הוא זכה להערכה רבה ממנהליו, עובדיו, מפקדיו ופקודיו. אין לי ספק כי המסירות, היסודיות והערכיות בה ביצע את תפקידיו תסייענה לו בכהונתו כמנכ"ל משרד המשפטים".

מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי, סיפק לוועדה המלצה על כהן: "אופיר הינו קצין רציני, בעל הסתכלות רחבה וניחן ביכולות פיקודיות גבוהות ביותר. לאור יכולותיו הגבוהות הצליח אופיר תוך זמן קצר לייצר שיתופי פעולה מצוינים בגזרתו עם הרשויות וארגוני החירום ובהתאמה לשפר בצורה ניכרת את כשירות המרחב האזרחי עליו הוא אמון. היכרותי עם אופיר הינה רבת שנים ואין לי ספק שמדובר בקצין איכותי המתאים לתפקידי ניהול בכירים".

על מועמדותו של כהן, ואישור נציב שירות המדינה, מסרה התנועה לאיכות השלטון כי "מדובר בהחלטה תקדימית ומסוכנת מאוד של נציב שירות המדינה, שפותחת פתח לביצוע מהלכים מרחיקי לכת במשרדי ממשלה בתקופת ממשלת מעבר, באופן שמעולם לא קרה בהיסטוריה של מדינת ישראל. מפתיע מאוד לגלות שהליך שעל פניו נעשה בניגוד לכל כללי המנהל התקין עובר בכזאת קלות. אנו תוהים אילו צעדים נקט השר אוחנה על מנת באמת למצוא מועמדים ראויים מתוך שירות המדינה כפי שההנחיות מחייבות אותו".

אמיר אוחנה ואמי פלמור
אמיר אוחנה ואמי פלמור

בטקס הפרידה מפלמור שהתקיים לפני כשבועיים, אמר אוחנה: "מי שנמצא במוקד עין הציבור מכיר זאת, לפעמים יש פער עצום בין האירוע האמיתי לאיך שהוא מסוקר בתקשורת. המקרה הפך לדרמה גדולה כשבכותרות נמרחו מילים כמו 'הדחה' - שמעולם לא נאמרו על ידי ולא הועלו על דעתי".

אוחנה פנה למנכ"לית היוצאת ואמר: "הרגע הזה הוא שלך, את מסיימת כהונה פורה ועשירה. ביססת את מעמדך המקצועי והאישי עד שמונית להיות מנכ"לית. ידייך היו מלאות בעשייה ברוכה ואני מקווה שברור שאת מסיימת את תפקידך בהערכה רבה. אני מודה לך על השנים הארוכות שבהן כיהנת ומאחל לך מכל ליבי שתמשיכי לתרום מכישורייך עוד שנים רבות. אני מודה לבני משפחתך על ההקרבה שהקריבו גם הם".

פלמור אמרה בנאום הפרידה: "לא כך תכננתי להיפרד מהמשרד, חשבתי שאדבר רק אל עובדיי ומנהליי. אני מלאת הכרת תודה על הזכות שניתנה בידיי להשפיע לטובה במשך 23 שנים במשרד, מתוכם חמש שנים כמנכ"לית".

"אני רוצה להודות לראש הממשלה נתניהו שהפקיד בידיי את המשימה המורכבת של הובלת הצוות למיגור הגזענות נגד יוצאי אתיופיה. התהליך לא הושלם, התחלנו - אבל עוד לא הצלחנו. מחובתנו כחברה לא לוותר עד שנראה את השינויים. תודה ליועמ"ש מנדלבליט, מופקדת בידיך המשימה לשקם את האמון בין יוצאי אתיופיה למשטרה - אני סומכת עליך ומאמינה בך. אני רוצה להודות לאלו שנתנו לי הזדמנויות - ובהן שרות המשפטים לשעבר ציפי לבני ואיילת שקד".

כזכור, לפני כחודש הדיח אוחנה את פלמור, ואמר כי "אמי היא שליחת ציבור במובן המלא של המושג. במהלך תקופתה היא הייתה אמונה על תהליכים רבים וחשובים להם השלכות אורך ורוחב על פניה של החברה הישראלית כולה. אמי תרמה תרומה משמעותית לשירות הציבורי ולמשרד המשפטים, ועל כך אני מודה לה. אני מאחל לה הצלחה רבה בכל נתיב בו תבחר ללכת ולממש את יכולותיה וכישוריה הרבים".