הביקורת אחרי ההודעה: "הממשלה הקיצונית בתולדות המדינה"

ראש הממשלה תקף את הקמת ממשלת נתניהו המסתמנת, כמו גם שר האוצר אביגדור ליברמן שאמר: "עלה בידו להקים ממשלת חושך, לא נעלה על דעתנו להיכנע". במקביל, הליכוד ועוצמה יהודית סיכמו את סעיפי המו"מ הקואליציוני. בן גביר: "כפי שהבטחנו לציבור, עשינו הכל כדי להקים ממשלת ימין מלא מלא"

זמן צפייה: 00:34

לאחר שראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הודיע אמש לנשיא יצחק הרצוג כי עלה בידו להקים ממשלה, היום (חמישי) תקף ראש הממשלה יאיר לפיד את הממשלה הצפויה לקום, ואמר: "עלה בידם של בן גביר וסמוטריץ׳ להקים את הממשלה הקיצונית בתולדות המדינה".  עוד הודיע לפיד כי הערב בשעה 20:15 יקיים מסיבת עיתונאים בתל אביב.

שר האוצר אביגדור ליברמן הגיב גם כן להודעתו של נתניהו, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "עלה בידו להרכיב ממשלת חושך. עלה בידו לקדם מדינת הלכה. עלה בידו לתעדף אברכים על פני חיילי צה״ל. עלה בידו לייצר הפרדה מגדרית בחסות החוק. עלה בידו לקבור את חזונם של הרצל וז׳בוטינסקי. ובידנו עלה להיאבק בכל זה בנחישות והתמדה ולהבטיח תקווה ואור לאזרחי ישראל".

שרת התחבורה מרב מיכאלי תקפה גם היא את נתניהו ואת ממשלתו העתידה לקום: "עלה בידו של נאשם בפלילים למנות עבריין מס לשר בריאות ופנים, מורשע בתמיכה בארגון טרור לשר לביטחון פנים ועבריין בנייה לכאורה לשר שיכון". עוד הוסיפה מיכאלי: "עלה בידו להרכיב ממשלה שמקדמת אפליה והדרה ושיסוי. כלומר, זה עלה ועולה לנו. אנחנו נמשיך להלחם על הדמוקרטיה והציונות בכנסת ומחוצה לה. עד שננצח".

זהבה גלאון, יו"ר מרצ שלא הצליחה לעבור את אחוז החסימה, צייצה: "זהו רגע קשה, אבל אנחנו לא נוותר על המדינה, על הדמוקרטיה. נאבק וגם ננצח. אין ברירה אחרת". חבר הכנסת לשעבר מטעם המפלגה, מוסי רז, הוסיף: "עלה בידם להקים ממשלה. לא נעלה על דעתנו להיכנע. נאבק בכל דרך חוקית על הערכים שלנו".

רה''מ יאיר לפיד
רה''מ יאיר לפיד | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

במקביל, הליכוד ומפלגת עוצמה יהודית סיכמו את סעיפי המשא ומתן הקואליציוני. לפי ההסכם, אושר כי השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר ייכהן גם כממלא מקום יו"ר ועדת שרים לענייני חקיקה. כמו כן סוכמו שורה של עקרונות וחוקים שיאפשרו גיבוי מלא לחיילים ולשוטרים, החזר המשילות, פיתוח הנגב והגליל, קידום הזהות היהודית במדינה ורפורמה במערכת המשפט.

לקראת הקמת הממשלה מסר בן גביר: "כפי שהבטחנו לציבור עשינו הכל כדי להקים ממשלת ימין מלא מלא שתחזיר את המשילות והגאווה לעם ישראל, ותיתן גב לחיילים והשוטרים במאבקם החשוב. סמלי מאוד שדווקא בחג החנוכה שמסמל את הפצת האור, אנו מקימים ממשלת ימין כדי לממש את ההבטחות שלנו למען הבוחרים, למען החיילים השוטרים הלוחמים שלנו - ולמען כל עם ישראל".

איתמר בן גביר
איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כאמור, כשנותרו דקות אחדות לפני המועד האחרון, ויותר מחמישה שבועות אחרי שקיבל את המנדט להרכבת ממשלה - יו"ר הליכוד בנימין נתניהו הודיע אמש לנשיא המדינה יצחק הרצוג: "עלה בידי".

ראש הממשלה המיועד נתניהו אמר לנשיא הרצוג: "כבוד הנשיא, רציתי להודיע לך שבזכות התמיכה הציבורית העצומה לה זכינו בבחירות האחרונות, עלה בידי להקים ממשלה שתפעל לטובת כל אזרחי ישראל, ואני מתכוון כמובן להקים אותה בהקדם האפשרי בשבוע הבא". הנשיא ענה: "אני מודה לך על ההודעה ומאחל לך הצלחה, וכמו שאמרת, החובה היא לפעול למען כל עם ישראל וכלל הציבור בישראל, ואני מקווה שכולכם תתגייסו למשימה הזאת".

הממשלה הבאה תורכב מסיעות הליכוד, ש"ס, אגודת ישראל, דגל התורה, הציונות הדתית, עוצמה יהודית ונעם. שרי הליכוד יצטרכו להמתין ממש עד הרגע האחרון, שכן נתניהו הבין שברגע שימתח קו בין אחד מחברי המפלגה לתפקיד מסוים, חבריו יבינו מה נותר להם, ולכן הוא באופן עקבי מעדיף שלא לעסוק בכך עכשיו, וגם הודף פניות בעניין הזה.