צוות המו"מ של העבודה פורש מהליך ההידברות: "שיחות במחשכים"

כשבועיים לאחר תחילת שיחות ההידברות בבית הנשיא, נציגי מפלגת העבודה הודיעו על פרישה מהמשא ומתן. בהודעה מטעם המפלגה נכתב כי "אנו למדים על שיחות אשר נעשות במחשכים ואף על הסכמות בין הצדדים הרחק מעין הציבור"

זמן צפייה: 01:18

צוות המו"מ של מפלגת העבודה הודיע היום (ראשון) כי נציגי המפלגה פורשים משיחות ההידברות בבית הנשיא יצחק הרצוג. מטעם המפלגה נכתב כי "אנו למדים על שיחות אשר נעשות במחשכים ואף על הסכמות בין הצדדים הרחק מעין הציבור, ללא מעורבותנו".

"למרות הספקות הגדולים שהבענו לאורך כל הדרך בנכונות הממשלה והקואליציה לגבש הסכמות לאומיות רחבות, בחרנו להצטרף להליך ההידברות בבית הנשיא", כתבו בהודעה. "מתוך דאגה, תחושת אחריות ורצון למצוא פתרונות מוסכמים למשבר החוקתי המתקרב".

"למרות כל זאת, אנו למדים על שיחות אשר נעשות במחשכים ואף על הסכמות בין הצדדים הרחק מעין הציבור, ללא מעורבותנו, מה שמעלה את החשש לפגיעה בהליך המו"מ ואף בדמוקרטיה הישראלית. דברים אלה אינם עולים בקנה אחד עם העמדות הברורות שהפגנו לאורך כל הדרך באשר לקווים האדומים שאין לחצות ולעמדות העקרוניות שבהן לא ניתן להתפשר".

בית הנשיא בירושלים
בית הנשיא בירושלים | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בתוך כך, חבר הכנסת מטעם העבודה גלעד קריב התראיין היום בתוכנית "חדשות היום" בערוץ 13, והביע את דעתו על הבחירה שלו ושל חבריו להפסיק לקחת חלק בדיונים בבית הנשיא. קריב אמר כי "אנחנו הבענו רצון ונכונות להיות חלק מהמו"מ למרות ספקות גדולים האם הממשלה והקואליציה מתכוונות להגיע להסכמות", והמשיך: "גילינו שאנחנו לא מוזמנים אל סדרת דיונים פנימיים שמתקיימים ברמה של צוותים מקצועיים ופוליטים, בהם משתתפים צוותים של יש עתיד וכחול לבן. לא נהיה עלה תאנה".

קריב ביקר גם את התנהלותם של ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "אני חושב שהם שוגים כאשר הם לא מזמינים את כל גורמי האופוזיציה לחדר. הקואליציה מופיעה עם חזית אחידה, ראוי היה שכך גם הייתה מופיעה האופוזיציה. מדוע זה לא כך? את השאלה הזאת צריך להפנות אליהם".

חבר הכנסת גלעד קריב
חבר הכנסת גלעד קריב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

במפלגה אף התייחסו לתחזית דירוג האשראי שפורסמה ביום שישי וכתבו כי "מודי'ס מעניקה באופן חריג ציון לשבח לחברה האזרחית בישראל שנלחמת על הדמוקרטיה, זאת לצד התרעה מפני הסיכויים הנמוכים להגיע לפשרה כנה עקב המשך התנהלות והצהרות הממשלה".

"אין טעם בהמשך הניסיון שלנו להשתתפות בשיחות הנערכות בבית הנשיא ואנו מודיעים על משיכת השתתפותנו בהליך ההידברות. סיעת העבודה תמשיך להיאבק למען הדמוקרטיה הישראלית בכנסת, ברחובות, במחאות, בתקשורת ובכל זירה אחרת, יחד עם הציבור הישראלי. נעקוב בקפידה אחרי המשא ומתן, תוך עמידה על הדרישה לשקיפות ועמידה איתנה על הקווים האדומים של הדמוקרטיה הישראלית".

בבית הנשיא הגיבו כי "בית הנשיא פתוח, וימשיך להיות פתוח בפני כל מי שחפץ להיות חלק מההידברות במטרה להגיע להסכמות רחבות ככל הניתן".

Whatsapp Image 2023 03 20 At 1
יו''ר העבודה מרב מיכאלי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול פורסם ריאיון עם הנשיא ל"ניו יורק טיימס" בו אמר הרצוג כי הוא "אופטימי" בנוגע לשיחות ההידברות. עם זאת, הוא הוסיף: "אני לא נאיבי, אבל נותן לזה סיכוי. יש תחושה של רצון טוב בחדר מאז שהתחלנו את המשא ומתן לפני שבועיים". לדברי הנשיא, מדובר ב"רגע בעל משמעות חוקתית שבו נוכל לכוון את ישראל למשטר חזק ועמיד יותר - משהו שלא עשינו מאז הקמת המדינה לפני 75 שנים".