גלנט לא הסכים ל"התנצלות", נתניהו חושש מאובדן ההרתעה בקואליציה

לשכת נתניהו והדיעה כי פיטורי שר הביטחון יואב גלנט "מושהים" בשל "המצב הביטחוני": וכי נתניהו "יידרש לכך בשלב מאוחר יותר" - אך לחדשות 13 נודע כיהמהלך בוצע למרות שגלנט לא הסכים לתנאים של נתניהו ול"הצהרת ההתנצלות" שדרש. נראה שהחשש של נתניהו הוא לאבד את ההרתעה מול ח"כים בקואליציה

זמן צפייה: 01:52

שמונה ימים אחרי שפיטר את שר הביטחון מפני שהזהיר מהשלכות קידום המהפכה המשפטית, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט היום (שני) להשהות את הפיטורים בצל המצב הביטחוני המעורער, גם בלי מכתב התנצלות רשמי מצד גלנט. ההחלטה מעלה סימני שאלה רבים, כגון מה השתנה בחומרת המצב הביטחוני מיום שני שעבר, איך ינהלו השניים מערכת יחסים מקצועית אל מול האיומים הביטחוניים כשראש הממשלה הצהיר שאין לו אמון בשר הביטחון - ומה מסמנת החזרה מההחלטה לשותפיו של נתניהו?.

הערב פורסם במהדורה המרכזית כי גלנט לא הסכים לתנאים של נתניהו ול"הצהרת ההתנצלות" שביקש - ולשכת נתניהו הודיעה על "השהיית" הפיטורים גם בלי התנצלות. נראה שנתניהו מנסה להימנע מהודעה רשמית על כך שחזר בו. החשש של נתניהו הוא לאבד את ההרתעה מול ח"כים בקואליציה.

בתוך כך, במערכת הביטחון לא מצליחים להבין את ההחלטה של נתניהו להשאיר את עננת הפיטורים מעל ראשו של שר הביטחון - זאת כשהאירועים בצפון עדיין לא הסתיימו והמתיחות מול יהודה ושומרון ועזה לא תמה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0304232008' autoplay='0' credit='' desc='במערכת הביטחון תמהים על החלטת נתניהו' poster='' kid='1_dfpve1nc' duration='']

בתוך כך, השניים השתתפו הערב באירוע הרמת כוסית לרגל חג הפסח עם לוחמי ולוחמות עוקץ ולוט"ר.  "הדבר החשוב ביותר - להשאיר את הפוליטיקה בשער הבסיס, להתאחד יחד כדי להגן על נצח ישראל - בשביל זה אנחנו כאן", אמר נתניהו - והוסיף: "בלי צה"ל ובלי כוחות ביטחון אין מדינת ישראל. כדי שתהיה מדינת ישראל אנחנו צריכים לשמור על אחדותנו, אנחנו צריכים לשמור על היכולת שלנו להגן על עצמנו מול אלה שמבקשים את נפשנו". גלנט הוסיף כי יש "להציג חזית אחידה למול אויבינו". בביקור נוסף בבסיס תל נוף התייחס נתניהו לאמירתו אתמול של מפקד חיל האוויר, שקרא לטייסי המילואים להמשיך ולהתייצב: "אמירתו של מפקד חיל האוויר חשובה ותקפה לגבי כל צה"ל".

ראש הממשלה ספג ביקורת מבית ומחוץ על ההחלטה לפטר את שר הביטחון בעקבות נאומו. חבר הכנסת מהליכוד דוד ביטן אמר בשבוע שעבר כי  "בוודאי שזו הייתה טעות לפטר את גלנט", והוסיף כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צריך להחליף את היוצעים שהובילו אותו להחלטה הזו.

[youtube_embed youtube_id=' ']

בנוסף, גם הממשל האמריקני ביקר את ההחלטה של נתניהו, כששגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס שוחח בשבוע שעבר עם השר גלנט, וגורמים אמריקנים העבירו מסר לישראל: "מהלך פיטורי גלנט מטריד ומדאיג".

כמו כן, בכירים במערכת הביטחון שיקפו לאמריקנים את הבעייתיות בפיטורים כעת וגורם ישראלי בכיר אמר כי "התגובה האמריקנית היא חלק מסל השיקולים של נתניהו".